Artikel Popular

Tuesday, July 31, 2012

Negara Pemenang Sebenar Olimpik

SELASA, 31 Julai 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Sukan Olimpik 2012 yang sedang berlangsung di London, setakat ini dikuasai oleh China, yang memenangi sembilan emas, lima perak, dan tiga gangsa, manakala Amerika Syarikat menduduki tempat kedua, dengan lima emas, tujuh perak, dan lima gangsa.  Berdasarkan Sukan Olimpik sebelum ini,  tiga negara teratas dijangkakan  dikuasai oleh Amerika Syarikat, China, dan Rusia.

Dave Gilson yang menulis dalam Mother Jones cuba mengukur prestasi bukannya berdasarkan jumlah pingat yang dibawa pulang oleh para atlet, tetapi cuba membandingkan pencapaian mereka dengan saiz ekonomi dan jumlah penduduk negara mereka. 

Misalnya, semasa di Beijing pada tahun 2008, Jamaica hanya memenangi 11 pingat (atau 32 mata pingat, iaitu empat mata untuk emas, dua mata untuk perak, dan satu mata untuk gangsa).  Akan tetapi, pencapaian negara itu mengatasi negara yang kelihatan hebat, iaitu Amerika Syarikat dan China jika dilihat dari segi berapa banyak mata pingat yang diperoleh jika dibandingkan dengan ekonominya yang membangun dan jumlah penduduk yang kecil.  Sementara Amerika Syarikat meraih 0.02 mata pingat per bilion dolar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan 0.8 mata pingat untuk setiap satu juta orang Amerika, Jamaica pula mengutip 2.2 mata pingat per bilion dolar KDNK dan 11.9 mata pingat untuk setiap satu juta orang Jamaica.

Mengikut metrik ini, jelas Gilson, negara lain yang mengatasi pemenang pingat terbesar pada tahun 2008, termasuk Bahamas, Cuba, Estonia, Kazakhstan, Kenya, Mongolia, dan Zimbabwe.  Bagaimana Malaysia?  Berdasarkan carta kedua yang disedikan oleh Gilson, Malaysia memperoleh  0.1 mata pingat untuk setiap satu juta penduduk dan 0.01 mata pingat per bilion KDNK.

Sementara carta harian The Economist yang menyatakan pada tahun 1970-an dan 1980-an Sukan Olimpik dikuasi oleh atlet dari negara komunis, juga  menunjukkan carta negara dari  segi   pesaing per pingat, jumlah pingat, dan jumlah Sukan Olimpik yang disertai.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...