Artikel Popular

Saturday, February 25, 2012

Kegembiraan dan KDNK

SABTU,  25  Februari  2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Antara kelemahan atau kekurangan Keluaran Dalam Negara Kasar  (KDNK) yang dibangkitkan dalam buku teks ekonomi terutamanya, ialah KDNK tidak mengambil kira sumbangan suri rumah kerana sumbangan ini tidak menerima upah. Selain itu, KDNK juga tidak mengambil kira pencemaran alam sekitar dan kesesakan lalu-lintas yang melibatkan kos yang tinggi dan menentukan kualiti hidup manusia.  Tidak ketinggalan yang sering dibahaskan ialah KDNK tidak mengambil kira kegembiraan penduduk di sesebuah negara.

Dalam carta hariannya, The Economist, mendedahkan  kegembiraan dengan KDNK dengan memetik tinjauan pendapat yang dijalankan oleh Ipsos.   Meskipun berlaku kemuraman ekonomi, dunia adalah gembira jika dibandingkan dengan keadaan sebelum tercetusnya krisis kewangan.  

Kajian yang melibatkan 19,000 responden dewasa di 24 buah negara menunjukkan bahawa 77 peratus menyatakan diri mereka adalah "gembira," tiga titik peratusan lebih tinggi daripada yang wujud pada tahun 2007.  Negara yang menyatakan mereka gembira cenderung kepada negara  miskin dan negara pendapatan sederhana, manakala keadaan muram di negara kaya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...