Artikel Popular

Friday, July 27, 2012

Bagaimana Teknologi Mengubah Cara Kita Bercakap

JUMAAT, 27 Julai 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Derek Thompson menulis dalam The Atlantic tentang abad sosial, iaitu 100 tahun bercakap, menonton, membaca dan menulis di Amerika.

Pada tahun 1900, berkomunikasi adalah mudah, jelas Thompson.  Anda boleh bercakap dengan seseorang.  Anda boleh menulis surat.  Anda boleh membaca dakwat yang bercetak pada kertas.  Jika anda memiliki telefon, anda ialah golongan satu peratus.

Pada tahun 1950, empat dalam 10 isi rumah  memilik telefon atau radio.  Jika tidak, instrumen pembuatan dan penggunaan maklumat tidak banyak berubah.  Bercakap dengan orang atau membaca halaman merupakan hampir keseluruhan semua diet komunikasi keluarga.  Jika anda memiliki televisyen, anda merupakan golongan sembilan peratus.

Pada tahun 2012, kita terpaksa hidup menerusi ledakan Cambrian teknologi komunikasi.  Jika anda ingin membuat atau menggunkan maklumat, anda boleh melakukannya pada Facebook, pada Tumblr, pada Twitter, pada Pinterest, pada Foursquare, dalam teks, pada telefon mobil, pada telefon talian, pada telefon VOIP, pada televisyen, pada iPads, dengan fon kepala, dengan pembesar suara, padaa radio, secara bercetak, dalam mel, dan terutamanya jika Gchat dan Twitter terpadam, anda masih dibenarkan bercakap ke dalam muka manusia secara sebenar, secara langsung.

Graf yang ditunjukkan di bawah beliau petik daripada kertas McKinsey Global Institute tentang rangkaian sosial, iailah 110 tahun sejarah bercakap, menonton, membaca, dan menulis.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...