Artikel Popular

Tuesday, June 26, 2012

Rakyat Amerika Tidur Lena

SELASA, 26 Jun 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Jika seseorang itu mahu tidur lena, maka dia makan tidak kenyang; jika seseorang itu mahu makan kenyang, maka dia tidur tidak lena.  Wujud korelasi songsang antara makan dengan tidur: banyak bekerja, maka terpaksa kurangkan tidur. 

Selain itu, kita sering mendengar pengurusan masa yang lazimnya ditafsirkan bagaimana seseorang itu membahagikan masanya.  Akan tetapi, maksudnya lebih daripada itu, iaitu pengurusan masa juga ditafsirkan bagaimana seseorang itu menentukan masanya sendiri.  Atau dengan kata lain, individu berkenaan tidak membiarkan orang lain menentukan masanya sendiri: orang ajak menonton wayang, dia ikut menonton wayang; orang ajak makan; dia ikut makan; orang ajak bersembang, dia pun bersembang.

Melalui carta harian, The Economist menyatakan bagaimana rakyat Amerika membahagikan atau memperuntukkan masa mereka.  Memetik kajian penggunaan masa, carta itu menunjukkan bahawa rakyat Amerika berumur 15 tahun ke atas, lelaki dan wanita,  memperuntukkan masa mereka untuk tidur lebih satu pertiga secara purata. Antara lelaki dan wanita, wujud perbezaan masa yang dihabiskan untuk tidur, makan dan minum, dan memasak dan mencuci.  Dari segi hari purata, 83 peratus wanita dan 65 lelaki menghabiskan masa untuk beberapa aktiviti isi rumah.  

Menonton televisyen merupakan bahagian terbesar untuk masa lapang rakyat Amerika.  Orang yang berusia lebih 25 tahun yang tidak memiliki diploma sekolah tinggi menghabiskan dua pertiga masa untuk menonton televisyen jika dibandingkan dengan mereka yang mempunyai ijazah. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...