Artikel Popular

Tuesday, June 26, 2012

Indeks Kuasa Digital

SELASA, 26 Jun 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Dalam masa tidak sampai dua dekad, Internet mengubah hampir segala-galanya tentang cara kita menjalani kehidupan kita:  Cara kita berkomunikasi, cara kita membeli-belah, cara kita membaca, cara kita berasmara, cara kita bergaduh, cara kita bermain. Justeru juga, orang yang membentuk dan mengubah dunia berkembang biak berbeza daripada golongan pemerintah lama.

Demikian mukadimah ringkas Indeks Kuasa Digital Newswseek Daily Beast yang mengenal pasti dan mengetengahkan tokoh dan individu yang mempelopori dan menerajui dunia digital dalam pelbagai kategori: peramal/kasyaf, inovator, pembawa kitab Bible, personaliti, tokoh revolusioner, pembina, pencetus pendapat, dan sebagainya. 

Pengkaedahan yang digunakan untuk mencipta indeks turut dijelaskan, iaitu ahli panel yang dilantik untuk pelbagai kategori diminta mencalonkan dan memberikan markah  pemenang dalam proses dua langkah.  Pertama, setiap ahli panel disediakan senarai 10 orang calon, iaitu pemimpin atau personaliti terkenal yang ahli panel rasakan paling berpengaruh dalam kategori itu pada tahun lalu.  Newsweek kemudian mewujudkan senarai induk semua calon, dan ahli panel diminta memberikan markah untuk setiap calon berdasarkan skala daripada satu hingga lima, menggunakan tiga ukuran untuk "pengaruh": jangkauan, impak, dan inovasi.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...