Artikel Popular

Tuesday, June 26, 2012

Negara yang Gagal

SELASA, 26 Jun 2012
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH




Fund for Peace dengan kerjasama Foreign Policy menerbitkan Indeks Negara Gagal Tahun 2012 yang melibatkan 177 buah negara,  menunjukkan kegagalana merupakan masalah yang berakar umbi yang setakat ini cara mengatasinya belum dapat dikenal pasti.  Negara yang sebelum ini, menduduki senarai teratas, terus mengekalkan kedudukan tersebut, iaitu Chad, Republik Demokratik Congo, dan Iraq, manakala Somalia kekal menduduki No. 1 untuk lima tahun berturut-turut. 

Anjakan terbesar indeks tahun ini dicatatkan oleh Libya, Syria, dan Mesir; kedudukan  ketiga-tiga negara ini meningkat dalam senarai, mengingatkan bahawa meskipun revolusi mungkin melemahkan atau menumbangkan rejim, revolusi juga boleh membawa ketidakstabilan yang teruk. 

Indeks itu juga menyediakan peta yang interaktif, menunjukkan kategori kritikal, dalam bahaya, sempadan, stabil, dan amat stabil.  Dalam kategori kritikal, seperti yang dijangkakan  kebanyakannya negara Afrika,dua buah negara Amerika Latin, iaitu Colombia dan Bolivia.  Negara lain yang turut tersenarai dalam kategori tersebut ialah Iran, Afghanistan, Pakistan,   Bangladesh, dan negara Asia Tengah, seperti Tajikistan, Uzbekistan, dan Kazakhstan.  Tidak ketinggalan negara di Asia Tenggara, seperti Myanmar, Kemboja, Laos, Filipina, Timor-Laste, dan termasuk Papua New Guinea.  Indonesia dan Thailand dalam senarai dalam bahaya, manakala Malaysia sempadan. 

Australia, Kanada, Jerman,  Iceland, Ireland, Denmark,  Norway,  Sweden, dan Finland dalam kategori paling stabil. 

Mengapa negara gagal, seperti yang dijelaskan oleh makalah dalam jurnal ini, antaranya kerana keruntuhan keseluruhan semua institusi negara, seperti yang berlaku di Afghanistan selepas pengunduran Kesatuan Soviet, atau kerana perang saudara berdekad-dekad lama, seperti di Sierre Leone, apabila kerajaan tidak wujud sama sekali.  Namun, kebanyakan negara gagal bukan kerana ledakan peperangan dan kegaganasan, tetapi benar-benar tidak mampu mengambil kesempatan daripada potensi besar masyarakat untuk pertumbuhan, mengheret warganegara mereka ke dalam sepanjang hayat kemiskinan.  Jenis kegagalan yang perlahan, yang mengazabkan menyebabkan banyak negara di Afrika Sub-Sahara, Asia, dan Amerika Latin, dengan taraf hidup terlalu rendah jika dibandingkan dengan negara Barat.

Negara yang runtuh ini kerana negara berkenaan diperintahkan oleh apa yang disebut institusi ekonomi "ekstraktif," yang memusnahkan insentif, tidak menggalakkan inovasi, dan melemahkan bakat warganegara mereka dengan mewujudkan padang permainan yang senget dan merampas peluang mereka.

Mengiringi indeks tersebut ialah makalah yang ditulis oleh Robert D. Kaplan tentang kesilapan Pakistan sehingga negara terjebak ke dalam negara yang gagal.  Juga tulisan Ahmed Rashid, "tidak ada negara untuk orang bersenjata" tentang pergolakan semasa Pakistan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...