Artikel Popular

Friday, June 29, 2012

Satu Lagi Keputusan Mahkamah Memihak kepada Barack Obama

JUMAAT, 29 Jun 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Presiden Barack Obama sekali lagi pada minggu terpaksa menempuh  minggu yang cukup resah, meskipun dalam Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat tahun 2012, kempen beliau mula memperlihatkan kekuatan menyerang lawannya, Mitt Romney, terutamanya isu  yang berkait dengan imigran dan Bain Capital.  

Atas kertas, bahas Doyle McManus dalam Los Angeles Times, Jun bulan yang teruk untuk Obama. Bermula dengan komen beliau yang bodoh yang tidak serius bahawa "the private sector is doing fine."  Kemudian, Rizab Persekutuan menyemak semula unjuran pertumbuhannya ke bawah, menjelaskan bahawa pengangguran lapan peratus berkemungkinan berterusan selepas hari pilihan raya.  Keyaki pengguna melendut kepada terendah dalam masa lima bulan, dan satu tinjauan pendapat yang diterbitkan pada minggu ini, bahawa 61 peratus orang Amerika berkata mereka fikir Amerika Syarikat pada laluan yang salah.  Selain itu, Mitt Romney mengatasi Presiden dari segi derma kempen, luar biasa untuk penjawat kita hadapi.  

Minggu ini, seperti yang diketahui umum, Barack Obama menghadapi dua keputusan Mahkamah Agung Amerika Syarikat, yang dipercayai dapat menentukan keputusan perlumbaan ke Rumah Putih.  Pada hari Isnin, Mahkamah Agung membuat keputusan berhubung undang-undang antiimigran Arizona,  yang memihak kepada kerajaan Persekutuan.

Seterusnya pada hari Khamis, 28 Jun, Mahkmah Agung membuat keputusan tentang undang-undang penjagaan kesihatan yang diperkenalkan oleh Pentadbiran Obama, diluluskan oleh Kongres pada tahun 2010,  yang banyak mencetuskan kontroversi dan polemik, membawa kepada pertarungan undang-undang, dan andaian tentang kemungkinan keputusan mahkamah itu. Pastinya juga mencetuskan pertikaian politik dan memperlihatkan pendirian Republikan yang cenderung menentang apa-apa sahaja yang dikemukakan oleh Barack Obama, seperti yang dibahaskan oleh Ezra Klein dalam The New Yorker dan Bloomberg. Klein juga menulis Wonkblog, kemungkinan keputusan Mahkamah Agung dan tindakan politik seterusnya oleh Republikan dan Romney. 

Menjelang keputusan Mahkamah Agung itu, lawan Obama, iaitu Mitt Romney bukan sahaja menyindir Obama "tidak dapat tidur lena," bahkan apa-apa sahaja keputusan, beliau dikatakan menuntut kemenangan.  Menunggu keputusan Mahkamah Agung itu, mungkin bagi Obama merupakan suatu penyeksaan dan masa depan politiknya bagaikan "telur di hujung tanduk" - menyempitkan peluangnya untuk memenangi penggal kedua.  

Namun, keputusan yang dapat diikuti secara langsung, antaranya melalui SCOTUSblog, berkesudahan dengan memihak kepada penjagaan kesihatan Barack Obama.  Dengan keputusan 5-4, Mahkamah Agung mengesahkan peruntukan utama Affordable Care Act dengan menyatakan bahawa mandat insurans kesihatan individu adalah mengikut Perlembagaan. Keputusan itu memeranjatkan, seperti yang dilihat dalam kata-kata  Amy Davidson,  "mahkamah konservatif, dan kehakiman konservatif, mengesahkan undang-undang yang diluluskan dan  dihargai oleh puak liberal."  Namun, beliau menjelaskan pemenang yang ialah rakyat Amerika yang lebih 50 juta orang tidak memiliki insurans kesihatan. (Teks penuh keputusan tersebut dapat diakses.)

Dengan keputusan tersebut, Obama dikatakan mencipta kemenangan besar dan memberi beliau kemenangan utama pada tahun pilihan raya. Secara keseluruhan, komen  tentang  keputusan itu adalah  sebagai kemenangan untuk Obama, tetapi beliau menganggap kemenangan rakyat di seluruh negara. Sementara Romney yang begitu yakin sebelum ini bahawa Mahkamah Agung menolak,   berazam untuk memansuhkan  undang-undang itu sekiranya beliau dipilih sebagai Presiden.  


Kate Pickert yang menulis dalam Time menyenaraikan pemenang, antaranya Pentadbiran Obama dan Demokrat dalam Kongres,  dan Mitt Romney, yang tewas, antaranya Republikan dalam Kongres dan Gabenor Republikan. 


Jika keputusan sebaliknya, seperti yang dibayangkan oleh Michael Tomasky dalam The Daily Beast, "Obama muncul untuk sidang akhbar dengan kepala tunduk, bercakap senada masam."  Obama banyak menghabiskan masa  untuk program penjagaan kesihatan dan merupakan keutamaan beliau.  Seandainya keputusan tidak memihak kepada beliau, lebih-lebih lagi tahun pilihan raya, pastinya beliau dituduh memperkenalkan dasar yang silap yang pastinya menghantuinya hingga November ini.  


Obama menang dalam pertarungan,  bersiap sedia untuk bertempur dalam peperangan. Seperti yang pernah diperkatakan, jika dalam kesusahan, beliau memilih untuk menyampaikan ucapan yang besar dan turun padang. Beliau pastinya selesa untuk berbuat demikian kerana beban yang beliau galas dalam tempoh sepenggal telah pun mencapai keputusan yang muktamad.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...