Artikel Popular

Tuesday, June 26, 2012

Negara Paling Gembira dari Segi Alam Sekitar

SELASA, 26 Jun 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Negara paling gembira terus mendapat perhatian, bermacam-macam indeks dikeluarkan.  Yang terbaharu, negara paling gembira dinilai dari segi alam sekitar, iaitu berdasarkan Indeks Planet Gembira (HPI)

Menduduki tangga tertinggi dalam senarai 10 buah negara teratas, ialah Costa Rica, diikuti oleh Vietnam, Colombia, Belize, El Salvador, Jamaica, Panama, Nicaragua, Venezuela, dan Guatemala - nampaknya indeks ini kuasai oleh negara Amerika Latin.

Hasil kajian HPI yang baru menunjukkan takat yang 151 buah negara di seluruh dunia mewujudkan kehidupan yang panjang usia, kegembiraan, dan mapan untuk penduduk yang mendiami negara berkenaan.  Skor indeks keseluruhan negara yang diberikan penarafan berdasarkan kecekapan negara berkenaan, berapa banyak kehidupan yang panjang usia dan kegembiraan setiap komponen hasilkan per unit output alam sekitar.  Setiap tiga komponen mengukur jangkaan hayat, kesejahteraan yang dialami, dan Jejak Ekologi.  

Tiga buah negara Asia Tenggara, selain Vietnam, menduduki senarai 25 buah negara teratas, iaitu Indonesia (ke-14) dan Thailand (ke-20), dan Filipina (ke-24), jauh meninggalkan Malaysia  (ke-83) dan Singapura (ke-90).

  


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...