Artikel Popular

Wednesday, September 5, 2012

Makanan Organik Tidak Berkhasiat

RABU, 5 September 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Jika kita ke pasar rasa, pastinya kita sering bersua dengan hasil pertanian dan makanan organik.  Pada tanggapan umum, makanan  organik mempunyai khasiat yang tinggi, dan pasaran makanan ini dikatakan sedang berkembang dan mempunyai prospek.

Namun,  Bloomberg dan Time mendedahkan bahawa makanan organik "tidak seindah, seperti yang dijangkakan."  Tidak menambah vitamin, meskipun kos lebih tinggi.  Makanan organik tidak semestinya mengandungi lebih khasiat jika dibandingkan dengan makanan biasa.

Memetik kajian yang diterbitkan dalam Annals of Internal Medicine, menunjukkan bahawa para pembeli mungkin membazirkan wang mereka, sedangkan tidak ada bukti kukuh bahawa makanan organik lebih berkhasiat atau lebih sihat jika dibandingkan dengan makanan konvensional.  Kedua-duanya, iaitu makanan organik dan konvensional seakan-akan mempunyai risiko sama dari segi pencemaran bakteria, maka para pengguna tidak boleh mengandaikan bahawa satu jenis makanan mempunyai risiko yang rendah atau lebih selamat dari segi asbut bawaan makanan.

Maka, sebagai pengguna, kita perlu fikir semasak-masaknya sebelum membeli barang organik.  Apakah dengan dapatan terbaharu ini, pasaran makanan organik turut terjejas?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...