Artikel Popular

Monday, September 3, 2012

Drama Greece Belum Tamat

ISNIN, 3 September 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Dua kali pelan penyelamat dan dalam masa terdekat, dua kali pilihan raya Parlimen diadakan, tetapi masa depan Greece dalam zon euro masih menjadi tanda tanya.  Jika ditanya adakah zon euro dapat diselamatkan?  Jawapannya "ya" jika Greece keluar dari zon mata wang bersama itu, meskipun dilaporkan bahawa zon euro setakat ini berasa gembira dengan kepimpinan Antonis Samaras.  

Meskipun Greece berusaha untuk mengelakkan kemungkiran terhadap hutangnya, syarikat-syarikat Amerika, menurut The New York Times, bersiap sedia dengan kemungkinan negara itu dipaksa  meninggalkan zon euro.

Siapa yang akan menentukan masa depan Greece di Eropah, Mohamed A. el-Erian berhujah bahawa banyak pihak yang merasakan bahawa nasib Greece, termasuk meneruskan keanggotaannya dalam zon euro, terletak dalam tangan Troika, iaitu para pegawai dari Suruhanjaya Eropah, Bank Pusat Eropah (ECB), dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). Mereka dipertanggungjawabkan untuk menilai usaha pembaharuan yang dilakukan oleh Greece, keperluang kewangannya, dan bagaimana mereka sepatutnya bertemu.

Kestabilan politik dan pembaharuan ekonomi Greece, tegas el-Erian, jelas kritikal untuk negara itu meneruskan keanggotaannya dalam zon euro.  Namun, Greece menghadapi tiga masalah, iaitu pertumbuhan yang sedikit, terlalu banyak hutang, dan elit politik yang kehilangan kredebiliti popular dan kesahan, yang tidak dapat diselesaikan dengan menambahkan beberapa tahun untuk program penyelerasan dan mencari lebih banyak wang.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...