Artikel Popular

Saturday, September 1, 2012

Amerika Syarikat Saudagar Senjata

SABTU,  1 September 2012
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH




Eksport senjata oleh China, menurut The Washington Post baru-baru ini, meningkat pada dekad lalu, membanjiri Afrika Sub-Sahara.  Senjata dari negara itu memasuki zon peperangan, dari Republik Demokratik Congo ke Ivory Coast, Somalia, dan Sudan, tetapi tidak ada bukti bahawa China secara sengaja mencabuli sekatan yang dikenakan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terhadap negara berkenaan. 

Namun, jualan jualan senjata dari Amerika Syarikat dalam pasaran global, menurut The New York Times, meningkat tiga kali ganda pada tahun 2011, mencecah rekod tertinggi, dipacu oleh jualan senjata utama kepada negara sekutu di Teluk Parsi akibat kebimbangan terhadap Iran.  Jualan senjata di seberang laut oleh negara itu bernilai AS$66.3 bilion pada tahun lalu, atau lebih tiga perempat pasaran senjata global yang bernilai AS$85. bilion pada tahun 2011.  Rusia menduduki tempat kedua, dengan nilai eksport hanya AS$4.8 bilion.  

Jumlah jualan senjata Amerika "meningkat luar biasa" lebih AS$21.4 bilion pada tahun 2010, dan merupakan jumlah jualan satu tahun terbesar dalam sejarah eksport senjata Amerika Syarikat.  Jumlah tertinggi sebelum ini adalah pada tahun fiskal 2009, apabila jualan senjata Amerika bernilai hampir AS$31 bilion.

Melalui makalahnya dalam The Nation, Robert Dreyfuss mengkritik The Washington Post kerana tidak menyatakan kedudukan  China dalam kalangan negara pengeksport senjata  di dunia, menyatakan bahawa  negara pembeli senjata Amerika terbesar ialah Arab Saudi, iaitu bernilai AS$33.4 bilion  pada tahun lalu.  Nilai  ini mengatasi keseluruhan jumlah jualan senjata Amerika Syarikat kepada semua negara di dunia pada tahun 2009.

Kajian tahunan oleh Perkhidmatan Penyelidikan Kongres yang dipetik oleh Mother Jones, menunjukkan bahawa Amerika Syarikat jauh meninggalkan negara  lain, seperti Rusia, Eropah Barat terbesar, dan China dari segi eksport senjata ke negara membangun yang  turut dilaporkan oleh Time dan carta harian The Economist.   





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...