Artikel Popular

Thursday, August 30, 2012

Jangan Berlapar Jika Mahu Hidup Lama?

KHAMIS, 30 Ogos 2010
Oleh:  ZULKIFLI  SALLLEH


Kekurangan makanan, tegas ahli sains, boleh memaksa penduduk dunia mengamalkan makan sayur-sayuran, tetapi langkah ini  dipercayai  tidak akan menyelesaikan krisis makanan.  Akibat kemarau teruk melanda Amerika Syarikat, krisis makanan menghantui dunia semula, seperti yang dilaporkan dalam Spiegel Online International, tetapi kemarau bukan hanya satu-satunya faktor.  Biobahan api, spekulasi kewangan, dan perubahan kegemaran diet juga menyumbang kepada krisis ini.

Jangan risau jika anda terpaksa berlapar.  Ikat perut jika anda ingin hidup lama.  "Kurangkan pengambilan kalori anda di bawah diet harian anda akan memanjangkan usia anda, seperti yang dipercayai selama ini, berikutan kajian terhadap tikus pada tahun 1930-an. 

Walau bagaimanapun, penyelidikan terbaharu yang diterbitkan dalam jurnal Nature, seperti yang dilaporkan oleh Time dan Reuters,  mendapati pemotongan secara dramatik terhadap kalori harian sebanyak 30 peratus tidak membantu monyet hidup lama jika dibandingkan dengan monyet yang makan secara normal. Sebaliknya, penyelidikan itu mendapati bahawa 57 ekor monyet yang dikawal diet mempunyai jantung dan sistem imun atau daya tahan yang sihat dan rendah kadar diabetes, kanser, atau penyakit lain.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...