Artikel Popular

Sunday, August 26, 2012

Maharani "Berbadan Dua"

ISNIN, 27 Ogos 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Akhirnya,  "Jackie Kennedy" China, iaitu Gu Kailai didapati bersalah atas tuduhan membunuh ahli perniagaan warganegara British. Pembunuhan dan perbicaraan yang melibatkan isteri Bo Xilai, anggota Parti Komunis China yang sedang meningkat naik, mendapat liputan yang meluas, termasuk daripada pengulas terkenal, seperti William Pesek daripada Bloomberg.

Geoffrey Sant yang menulis dalam Slate, tentang kesukaran berganda di China, meragui kehadiran Gu Kailai ketika perbicaraan atau dia mempunyai pengganti diri.  Pada awal bulan ini, Sant pernah menulis bahawa di China, golongan kaya dan sangat berkuasa boleh mengupah pengganti diri  sebagai banduan

Tegas Sant, Gu Kailai yang memasuki kamar mahkamah banyak berubah, bahkan saudara-maranya keliru.  Beliau memetik The New York Times yang melaporkan bahawa Gu "kelihatan gemuk, dan saudara-mara berasa terkejut, mengatakan rupa dia berubah secara dramatik sejak mereka bertemu kali terakhir.  Sant juga memetik The Wall Street Journal, yang menulis bahawa Gu "agak berat dan kurang glamor jika dibandingkan dengan fotografnya yang disiarkan dalam cerita berita di seluruh dunia sejak skandal meletup."

Banyak orang di China, jelas Sant, berasa Gu kelihatan berbeza kerana dia adalah berbeza.  Pakar Barat segera "berdesas-desus bahawa wanita yang muncul dalam kandang si dituduh" mungkin pengganti diri.  Meskipun Sant memetik banyak sumber untuk membuktikan bahawa wujud pengganti semasa perbicaraan itu, beliau tidak memberikan kepastian yang mutlak apabila beliau merujuk pakar yang diiktiraf, iaitu Dr. Behnam Bavarian: "Gu Kailai dan orang yang hadir di mahkamah 'berkemungkinan orang sama.'" 

Satu persoalan lagi, tegas Sant, adakah pihak berkuasa China membenarkan pengganti digunakan ketika perbicaraan yang mendapat perhatian, disiarkan di peringkat antarabangsa?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...