Artikel Popular

Sunday, August 26, 2012

Assam: Krisis yang Terabai

AHAD, 26 Ogos 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Dalam edisi bercetak keluaran 25 Ogos, The Economist memberikan liputan terhadap persengketaan kaum di Assam, India, antara puak Bodo dengan orang Islam yang bertutur dalam bahasa Bengali. Bodo merupakan animis atau Kristian bersengketa dengan orang Islam yang semakin bertambah besar jumlah mereka di wilayah itu, iaitu daripada 24 peratus kepada 31 peratus dalam tiga dekad ke tahun 2001.

Persengketaan di Assam, menurut majalah itu, berlaku sejak berdekad-dekad, yang terburuk berlaku pada tahun 1983.  Namun, persengketaan bukan terutamanya kerana agama, tetapi adalah tentang tanah.  Bodo memiliki tanah secara bersama, manakala petani tetap penutur bahasa Bengali ini, bersemangat mewujudkan hak harta persendirian sebagai perlindungan daripada perampasan. Bodo yang pada tahun 2003 berjaya mewujudkan Majlis Wilayah Bodo sendiri, menganggap semua orang Islam adalah orang asing, dan dengan itu, pertikaian terhadap masjid.

Kali, persengketaan di Assam turut mencetuskan rusuhan di Mumbai dan serangan di berhampiran Pune terhadap orang dari Manipur. Kira-kira 30,000 orang  penduduk timur lau  titu melarikan diri  ke Bangalore, dan sembilan daripada mereka dicampakkan dari kereta api yang sedang berjalan. Sesetengah pihak berkuasa menggalakkan pelarian itu dengan menyediakan kereta api khas: 30,000 keping tiket untuk ke Guwahati, ibu negeri Assam dijual dalam masa tiga hari.

Telefon mobil, menurut The Economist, memanaskan lagi persengketaan itu.  "Pada 12 Ogos, orang ramai mula menerima mesej yang memberikan amaran kepada penduduk timur laut supaya pulang ke rumah sebelum berakhirnya Ramadan (20 Ogos). Mereka juga menerima mesej video dengan imej yang dipinda yang bertujuan menunjukkan mayat orang Islam yang dibunuh di Assam, sedangkan mereka sebenarnya mangsa Taufan Nargis pada tahun 2008 di Myanmar.

Menteri Dalam Negeri India, Sushil Kumar Shinde berkata bahawa banyak imej palsu datangnya daripada laman web di Pakistan, meminta kerajaan negara itu membantu menutup laman berkenaan. Walau bagaimanapun, Pakistan menafikan penglibatan itu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...