Artikel Popular

Thursday, August 30, 2012

Cantik di Atas Ketat di Bawah

KHAMIS, 30 Ogos 2012
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Ada dua makalah dalam The Guardian  tentang  gaya hidup  kaum wanita.  Pertama,  pembedahan kosmetik yang ditulis oleh Hannah Betts bahawa wanita di seluruh dunia dijual keunggulan Barat tentang kecantikan oleh industri yang menghasilkan keuntungan berbilion-bilion  dolar dan menyebabkan kesengsaraan yang tidak diketahui. 

Di India misalnya, yang  sejumlah besar penduduk masih hidup dalam kemiskinan dan kebuluran, tetapi  menurut Hannah, 40 peratus penduduk negara itu menggunakan pemutih muka kerana dianggap elok  dari segi profesional dan seksual.  "Pada tahun ini, warganya dijangkakan berbelanja setengah bilion dolar untuk produk tersebut, meningkat 15 peratus dari tahun 2011."

Sementara makalah kedua tentang revolusi seksual di India, yang ditulis oleh Samira Shackle, berhubung dengan penggunaan krim yang dikenali  untuk mengetatkan kemaluan wanita yang mencetuskan kontroversi. Krim yang dikenali 18 Again membangkitkan kegembiraan  wanita:  "Dalam iklan, wanita berpakaian sari  menari di keliling suaminya,  menyanyi "Saya rasa macam anak anak dara."  Si suami pula berasa gembira, meskipun dengan kehadiran kebanyakan keluarganya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...