Artikel Popular

Tuesday, August 28, 2012

Gemuk, Memadai Bersenam 30 Minit

SELASA, 28 Ogos 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Macam-macam cara untuk mengurangkan gemuk: daripada drug kepada peralatan, daripada diet kepada kurangkan minuman soda, daripada gim kepada joging, dari tempat tertutup ke kawasan terbuka. 

Lindsay Abrams yang menulis dalam The Atlantic, mengemukakan petua mudah, iaitu hanya bersenam 30 minit setiap hari.  Beliau memetik American Journal of Physiology yang mendapati bahawa lelaki banyak mengalami  penurunan berat badan dengan bersenam setengah setiap hari berbanding dengan bersenam satu jam.

Penyelidikan yang melibatkan 60 orang lelaki Denmark yang secara sederhana mempunyai berat badan, yang secara rawak menjalankan aerobik sederhana atau berat, iaitu berlari, berbasikal, atau berdayung.  Lelaki yang bersenam secara sederhana, iaitu 30 minit, membakar 300 kalori sehari, manakala lelaki yang bersenam berat selama 60 minit, dapat dijangkakan, membakar 600 kalori.

Sementara itu, telur yang dikatakan sama  bahaya dengan rokok, dipersoalkan oleh Kristin Wartman,  yang menulis dalam The Atlantic, dengan menegaskan .kebanyakan orang sepatutnya makan banyak telur, terutamanya kuning telur.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...