Artikel Popular

Sunday, December 25, 2011

"Jamban" Wanita Pertama Direnungi

AHAD,  25  Disember 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Kehadiran Lisa Surihani sebagai "tetamu" bersempena Perhimpunan Agung UMNO yang berlangsung baru-baru ini, mendapat liputan media, termasuk media sosial, seperti yang dapat dilihat dalam blog dan Facebook.  Penampilan beliau dengan wajahnya yang jelita, pinggangnya yang ramping, dan punggungnya yang kemas,  berbeza sama sekali dengan  anggota Puteri UMNO yang "meraikan" beliau, yang kebanyakan "rendang." Satu, enak dan tidak puas mata memandang;  satu lagi,  berat dan letih mata memandang.   

Kalau banyak mata memandang kepada Lisa, baik secara langsung mahupun melalui media, sememangnya  bukan  kerana "mata rabun."    Kalau ada mata  meleret dari hujung rambut ke hujung kaki, pastinya kerana orang berkenaan tidak mahu melepaskan peluang kehadiran beliau.  Kalau ada perwakilan lelaki yang menghadiri Persidangan UMNO itu memasang angan-angan, mereka  boleh dimaafkan, meskipun boleh dianggap gelenyar. 

Namun, yang kelihatan aneh dan kedengaran lucu apabila "jamban" (buntut) wanita bukan artis   jelita, seperti Lisa Surihani, menjadi renungan.  "Kenakalan" ini terjadi terhadap Wanita Pertama.    Dan renungan  itu pula datangnya daripada orang politik.  Jangan keliru, jangan terbayang akan "Wanita Pertama"   Malaysia.  Sebaliknya, Wanita  Pertama  yang bersemayam di Rumah Putih.

Tersenarai bersama-sama tokoh wanita, seperti Margaret Thatcher,  Hillary Clinton, dan Ratu Elizabeth yang terkenal dengan beg tangan masing-masing, Michelle Obama yang terkenal dengan beg tangan biru Reed Krakoff, sememangnya, tidak perlu dipersoalkan lagi. Namun, tiba-tiba buntut beliau turut mendapat perhatian.  

"Michelle Obama mengajar kita tentang pemakanan yang betul, tetapi beliau sendiri mempunyai 'jamban' yang besar," Jim Sensenbrenner anggota Perwakilan Republikan dari Wisconsin, dilaporkan berkata demikian oleh The Huffington Post.   

Nampaknya, beliau mempunyai mata yang amat tajam yang dapat merenung jauh ke dalam "jamban" Michelle.  Mungkin Presiden Barack Obama sendiri tidak menyedari betapa besarnya buntut isterinya itu. Oleh sebab Obama sekeluarga bercuti untuk menyambut Hari Natal, elok juga beliau meluangkan waktu untuk "mengukur" atau memerhatikan "jamban" isterinya yang kini jadi renungan.  Atau, mungkin juga Obama sendiri gemar yang berbuntut besar? 


Betulkah Michelle Obama mempunyai "jamban" yang besar? tanya Amy Sullivan, sebagai respons terhadap dakwaan Sensenbrenner itu.  Apa yang Amy Sullivan benar-benar maksudkan adakah anggota Perwakilan Republikan itu melihat tangan Michelle.  Bahas Amy, "saiz relatif beberapa bahagian badan Michelle tidak ada kena mengena dengan kesihatan beliau.  Satu mitos terbesar tentang kesihatan dan saiz badan adalah bahawa anda sepatutnya  kurus macam lidi (rail-thin) untuk menjadi sihat.  Dan, secara perbandingan, semua orang kurus adalah sihat."

Setelah menerima kritikan keras daripada media, Sensenbrenner mengeluarkan kenyataan ringkas yang menyatakan kekesalannya kerana melemparkan komen yang tidak sesuai dan beliau menghantar nota peribadi kepada Wanita Pertama itu memohon maaf. 

Akiba Solomon yang menulis dalam The Daily Beast, mencadangkan anggota Kongres itu sepatutnya membahaskan isu yang dibangkitkan oleh Wanita Pertama, dan bukannya menyerang peribadinya. "Saya juga fikir," tulis Akiba Solomon, "Sensenbrenner,  (Rush) Limbaugh, dan kawan-kawan mereka takut bagaimana Wanita Pertama kulit hitam mengubah skrip menyahinsanikan yang berabad-abad usianya, tentang wanita warna dalam media dan melampaui media."

Di mana-mana sahaja, orang politik, kebanyakannya terkenal dengan mulut celupar, meskipun akibat keceluparan itu, ada yang terpaksa menerima padah.  Pendek kata, menggunakan bahasa yang sopan dan tertib jarang-jarang wujud dalam kamus mereka.  

Bagaimana reaksi Presiden Barack Obama apabila "jamban" kesayangannya dipersenda?   Mungkin beliau hanya berkata, "betapa berat mata memandang, berat lagi tangan meraba." Apabila sudah menjadi pasangan hidup, kecil, besar, molek, buruk "jamban," terpaksalah diterima seadanya.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...