Artikel Popular

Sunday, May 27, 2012

Menonton Fox News Jadi Dungu

AHAD, 27 Mei 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Di sebelah menyebelah Atlantik, Rupert Murdoch dan empayar medianya menghadapi keadaan yang cukup  runcing.  Skandal penggodaman telefon menyebabkan raja media dianggap "bukan orang yang layak"  untuk menerajui News Corporation, dan kini dihadapkan kepada Leveson Inquiry yang mendedahkan pelbagai "skandal" dan bagaimana berpengaruhnya Rebekah Brooks sehingga  Perdana Menteri (dan dua bekas Perdana Menteri) British dan orang penting lain di Britain, semuanya  "masuk ke dalam skirtnya."  

Sementara kajian,  yang antaranya  dipetik  oleh Ben Adler dalam The Nation  dan The Huffington Post, bahawa secara rasmi, menonton Fox News milik Murdoch,  menjadikan penonton dungu. Penonton Fox News dikatakan kurang berpengetahuan, dan bahkan mereka kurang mengetahui tentang politik dan peristiwa semasa berbanding dengan orang ramai yang tidak menonton sama sekali. 

Penonton yang biasanya mampu menjawab 1.8  daripada empat soalan tentang berita asing, dan 1.6 daripada lima soalan tentang berita dalam negara, dan orang ramai yang tidak menonton mana-mana berita mampu menjawab dengan betul 1.22 soalan tentang dasar dalam negara. Seseorang yang menonton Fox News akan dijangkakan menjawab hanya 1.04 soalan tentang dalam negara dengan betul, angka yang secara signitikan teruk jika dibandingkan jika mereka melaporkan tidak menonton media sama sekali. 

Fox News, yang beberapa tahun menjadi perhatian kerana personaliti di stesen itu, dan seperti yang dinyatakan dalam The New Republic, melawan Presiden Barack Obama, mengumpulkan segala kekuatan untuk menyerang Pentadbiran Obama

Di Amerika Syarikat, terbukti bahawa menonton Fox News menjadikan seseorang itu dungu.  Bagaimana pula di Malaysia jika orang ramai menonton TV1, TV2, dan TV3? Untuk menjawab soalan yang cukup kritikal ini, kita memerlukan kajian yang melampaui  politik. 


Bagi pembangkang, seperti yang dapat dilihat melalui Facebook dan blog terutamanya, ketiga-tiga saluran tersebut (dua RTM dan sebuah lagi swasta) memang teruk, mungkin setanding dengan Fox News. Kalau di Amerika Syarikat, saluran televisyen mendungukan orang ramai, maka hal sama tidak mustahil berlaku di Malaysia!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...