Artikel Popular

Monday, May 28, 2012

Kemelesetan: Industri Seks Greece Terjejas

ISNIN, 28 Mei 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Krisis euro tidak memperlihatkan tanda untuk reda, manakala Greece terus menjadi perhatian dan diperingatkan, yang terbaharu oleh Cristine Lagarde, Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF)  bahawa ini masa Greece  membayar balik dan jangan mengharapkan simpati. Jika Greece meninggalkan zon euro, selain Britain yang pemulihannya terjejas, kemakmuran  Jerman  dijangkakan  turut pergi bersama-sama Greece

Jika euro runtuh, Britain dilaporkan sudah bersiap sedia menyekat kebanjiran warga Greece dan dari negara lain dalam Kesatuan Eropah ke negara itu.  Sementara menteri kewangan negara anggota juga bersiap sedia dengan pelan kontingensi Grexit membayangkan bahawa suatu kepastian negara itu meninggalkan euro

Greece yang bergelut dengan krisis hutang, kemelesetan, dan pengangguran yang tinggi, turut membawa implikasi sosial, iaitu bunuh diri dalam kalangan rakyatnya. Negara itu dikatakan dilanda wabak bunuh diri.

Implikasi lain akibat kemelesetan, seperti yang dilaporkan oleh The Huffington Post dan The Telegraph, industri seks di negara itu turut terjejas. Industri seks yang pernah berkembang maju, menjadi mangsa terbaharu krisis hutang negara itu kerana rakyat Greece kurang berbelanja untuk mainan erotik, pornografi, dan pakaian dalam yang menghairahkan. 

Hanya satu perempat daripada 300 buah hingga 400 buah kedai seks yang pernah wujud di Athens dapat bertahan menghadapi krisis, dan perniagaan kelihatan muram bagi mereka yang membawa barang mereka ke pesta ria seks. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...