Artikel Popular

Thursday, May 24, 2012

Australia Negara Paling Gembira

KHAMIS, 24 Mei 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Australia menurut Bloomberg, merupakan negara paling gembira di dunia, mengatasi Norway dan Amerika Syarikat berasaskan kriteria pendapatan, pekerjaan, perumahan, dan kesihatan. Memetik Better Life Index yang dikeluarkan oleh Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD),  yang melibatkan   11 kategori yang dikaji di 36 buah negara yang diberikan wajaran yang sama.  

Jangkaan hayat pada kelahiran di Australia adalah hampir 82 tahun, dua tahun lebih tinggi daripada purata OECD.  Lebih 72 peratus penduduk negara itu yang berumur antara 15 hingga 64 tahun mempunyai kerja berbayar, mengatasi purata 66 peratus OECD. 

Australia hanya satu-satunya negara maju utama mengelakkan kemelesetan global tahun 2009 dan kerajaan bercita-cita untuk mengembalikan belanjawannya kepada lebihan dalam tahun fiskal yang bermula 1 Julai.  Ledakan pelaburan perlombongan meningkatkan guna tenaga dan memacu kadar pengangguran di bawah lima peratus, meskipun ketika kenaikan nilai mata wang menjejaskan sektor pembuatan dan pelancongan. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...