Artikel Popular

Tuesday, October 30, 2012

Obama Merampas Semula Kedudukan?

SELASA, 30 Oktober 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Jika pilihan raya diadakan hari ini (29 Oktober), isytihar The Economist, Barack Obama akan memenangi 332 undi badan perwakilan pemilih berbanding 206 untuk pencabarnya, Mitt Romney.  

Di negeri yang menjadi rebutan terkini, majalah ini sempat merujuk tinjauan pendapat Rasmussen yang menunjukkan Romney mula menguasai Ohio dengan dua titik peratusan, iaitu 50 peratus berbanding 48 peratus untuk Obama.  Pastinya, di Ohio, Rasmussen berbeza dengan beberapa tinjauan pendapat yang lain, antaranya TPM yang  menunjukkan  Obama masih mendahului Romney, dengan 49.5 peratus berbanding 48.1 peratus.

Meskipun persaingan di negeri berayun menyaksikan Obama dan Romney bersaing sengit,   pilihan raya di negeri berkenaan menurut Nate Silver dalam FiveThirtyEight, "boleh diramalkan." 

Tinjauan pendapat terbaharu yang dikeluarkan oleh Politico/George Washington University, menunjukkan   Obama merampas semula penerajuan nasional yang sempit mengatasi Romney.  Obama semakin mendapat sokongan kaum wanita dan mempunyai kelebihan pengundian awal.  Beliau mendahului Romney dengan satu titik peratusan, iaitu 49 peratus berbanding 48 peratus, yang menunjukkan ayunan tiga titik peratus ke arah Obama dari seminggu lalu, walaupun perlumbaan masih terikat dari segi statistik. 

Demikian juga tinjauan pendapat terbaharu Public Policy Polling dan Reuters/Ipsos yang menunjukkan Obama mendahului Romney di peringkat nasional,  dengan titik peratusan yang kecil. 

Obama yang memperoleh sokongan padu daripada para pengundi Latino,  menurut Tourne, dijangkakan menang dalam pilihan raya kali ini.   Romney pula diperhatikan mara ke negeri biru, iaitu Pennyslvania dan Minnesota, tetapi hal ini dinafikan oleh kempen Obama, menganggapnya bohong.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...