Artikel Popular

Wednesday, October 31, 2012

Akibat Kemelesetan dan Jimat-cermat, Bahasa Jerman Jadi Pilihan

RABU, 31 Oktober 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Bayaran tuisyen yang tinggi dan pemotongan pendanaan universiti mendorong para pelajar berbahasa Inggeris mencari alternatif di luar negara.  Mereka dengan bilangan  yang meningkat, seperti yang dilaporkan oleh Spiegel Online  International, berpindah ke universiti-universiti di Jerman untuk melanjutkan pelajaran mereka.

Banyak pelajar universiti Inggeris mendapati diri mereka semakin sukar untuk membiayai pendidikan mereka.  Kerajaan konservatif yang dipimpin oleh Perdana Menteri David Cameron melakukan pemotongan yang besar untuk universiti pendanaan awam dan meningkatkan secara dramatik bayaran tuisyen, daripada 3000 paun kepada 9000 paun, atau hampir lapan peratus, dan trend dijangkakan berterusan.

Sementara itu, krisis zon euro, yang merebak ke Italy, mendorong rakyat negara itu belajar bahasa Jerman, menurut Spiegel, demi meningkatkan  prospek pekerjaan mereka.  Mereka berharap bahawa menguasai tatabahasa yang rumit dan perbendaharaan kata yang menyebabkan tergulung lidah akan membantu mereka memperoleh pekerjaan bergaji tinggi di Jerman.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...