Artikel Popular

Thursday, October 25, 2012

Mencari Kegembiraan Meninggalkan Keluaran

KHAMIS, 25 Oktober 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Adakah kegembiraan negara kasar akan menggantikan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)? Inilah persoalan yang sering dibangkitkan sejak World Happiness Report  dan Better Life Index diterbitkan.  Raja Bhutan yang mahukan warga dunia gembira mencadangkan agar kerajaan sepatutnya bertujuan memaksimumkan kegembiraan negara kasar rakyat berbanding dengan KDNK.

Robert Skidelsky yang menulis dalam The Guardian, menjelaskan memang mudah untuk melihat mengapa kerajaan sepatutnya tidak lagi menumpukan  pertumbuhan ekonomi apabila  pertumbuhan itu didapati sukar ditemui.  Zon euro tidak dijangkakan tumbuh sama sekali tahun ini.  Ekonomi British menguncup.  Ekonomi Greece merosot sejak bertahun-tahun.  Bahkan, China dijangkakan perlahan.  "Mengapa tidak tinggalkan pertumbuhan dan menikmati apa yang kita ada?" tanya Skidelsky.

Berhubung dengan KDNK, Jane Gleeson-White baru-baru ini membayangkan bahawa penguasaan sebagai satu-satunya ukuran kekayaan akan berakhir.  KDNK tegas beliau, yang mengabaikan sumbangan semula jadi  dan isi rumah menghadapi cabaran yang semakin menjadi-jadi.  KDNK tegas Jane lagi, ialah ukuran separa dan mengelirukan tentang kekayaan dan kesejahteraan.

Jane memetik Simon Kuznets yang berhujah bahawa KDNK ialah ukuran separa kekayaan negara, seperti yang dilakukan oleh John Maynard Keynes yang menyelia pembinaan akaun negara British yang pertama ketika Perang Dunia Kedua. "Kedua-duanya, iaitu Keynes dan Kuznet menganggap angka ini menjadi ukuran sementara, untuk kegunaan semada kecemasan, seperti peperangan dan kemelesetan."

Ahli politik pertama, jelas Jane, yang secara terbuka menentang KDNK ialah Senator Robert Kennedy pada Mac 1968:  "Terlalu banyak untuk terlalu lama, kita kelihatan menyerahkan keunggulan peribadi dan nilai komuniti dalam pengumpulan perkara kebendaan semata-mata."



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...