Artikel Popular

Monday, October 29, 2012

Laporan Bank Dunia Dipersoalkan: Agenda Neoliberal

ISNIN, 29 Oktober 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Laporan Bank Dunia tentang menjalankan perniagaan di peringkat negara  yang diterbitkan baru-baru ini membangkitkan beberapa persoalan.  Dalam laporan itu, Singapura menduduki tangga teratas, manakala Malaysia  mara ke tangga ke-12 - maka paluan kompang bergema di sana sini satu "Malaya." Banyak negara dalam atau hampir 50 teratas penarafan Bank Dunia yang terbukti bergelumang dengan kontroversi.

Phillip Inman yang menulis dalam blog The Guardian, memaklumkan  bahawa laporan itu  dikritik kerana mengaburi kemiskinan dan rasuah yang wujud di sesetengah negara.  Beberapa negara yang kononnya merupakan tempat terbaik untuk menjalankan perniagaan, seperti Georgia (tangga kesembilan) dan Zambia (tangga ke-94), mencetuskan kontroversi.  

Georgia   berjaya mengurangkan rasuah, seperti yang dilaporkan oleh Transperancy International, namun amalan itu diidapati masih berleluasa.

Dalam konteks yang lebih luas, para pengkritik menegaskan bahawa penarafan Bank Dunia mempromosikan agenda neoliberal tentang penswastaan, potongan kebajikan, dan mengehadkan hak guna tenaga dan upah rendah untuk mengambil hati dan menarik multinasional asing.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...