Artikel Popular

Tuesday, October 30, 2012

Kemakmuran Global: Malaysia di Tangga ke-45

RABU, 31 Oktober 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Beberapa hari ini menyaksikan pemakluman beberapa penarafan global, antaranya negara peramah,  dan yang terbaru ialah Global Prosperity Index 2012, yang menyaksikan Amerika Syarikat, untuk pertama kali,  terkeluar daripada 10 buah negara teratas dari segi kemakmuran, sekadar menduduki tangga ke-12.

Indeks berkenaan, seperti yang dipetik oleh Datablog The Guardian,  melibatkan 142 buah negara, yang diukur dalam lapan  kategori: ekonomi, pendidikan, keusahawanan dan peluang, tadbir urus, kesihatan, kebebasan peribadi, keselamatan, dan modal sosial. Negara Scandinavia, iaitu Norway, Denmark, dan Sweden, menduduki tangga pertama, kedua, dan ketiga, manakala Australia dan New Zealand masing-masing menduduki tangga keempat dan kelima.

Indeks kemakmuran itu yang memasuki tahun keenam, membahagikan negara ke dalam empat kumpulan:  negara penarafan tinggi (30 buah), negara penarafan sederhana atas (41 buah), negara penarafan sederhana bawah (41 buah), dan negara penarafan rendah (30 buah).

Negara  Asia-Pasifik yang turut tergolong dalam kumpulan teratas ialah Hong Kong, Singapura, dan Taiwan, masing-masing di tangga ke-18, ke-19, dan ke-20, manakala Jepun ke-22 dan Korea Selatan ke-27. Malaysia yang menyertai kumpulan kedua, menduduki tangga ke-45, bersama Vietnam (ke-53), China (ke-55), dan Thailand (ke-56).  Negara lain di rantau ini yang turut tersenarai ialah Sri Lanka, Mongolia, dan Indonesia, masing-masing di tangga ke-58, ke-59, dan ke-63.

Dalam kategori ekonomi, Malaysia mencatatkan kedudukan terbaik, iaitu di tangga ke-15  dan ke-35 untuk   tadbir urus dalam kalangan semua negara yang dikaji, tetapi teruk dalam kategori kebebasan peribadi dan modal sosial, masing-masing di tangga ke-111 dan ke-100.  



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...