Artikel Popular

Wednesday, November 28, 2012

Bola Sepak: Bangsa dan Identiti Nasional

RABU, 28 November 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Bola sepak Piala Dunia di Afrika Selatan telah pun berakhir.  Pasukan yang menang, iaitu Sepanyol masih berpesta, manakala pasukan pilihan yang tewas terpaksa akur dengan kelemahan masing-masing.  Di samping   32 buah pasukan yang bertanding, Paul, kurita keramat juga menunjukkan kehebatannya meramalkan keputusan perlawanan,   khususnya pertandingan yang melibatkan Jerman dan pertandingan akhir.  Selain sokongan para penonton dan tiupan vuvuzela, kehadiran bintang pop Colombia, Shakira turut menyerikan pertandingan yang berprestij itu, dan  lagu dendangannya sempena perlawanan akhir,   Waka Waka terus berkumandang hingga kini.   
Tidak ketinggalan yang menarik perhatian ialah  slogan antirasis apabila   Afrika Selatan selaku tuan rumah pertandingan, menyediakan gelanggang untuk memperlihatkan pendirian terhadap  rasisme.  FIFA menggunakan empat pertandingan suku akhir untuk menentang rasisme dan menyeru para penyokong di seluruh dunia dengan  kempennya, “Katakan Tidak kepada Rasisme.”  Federico Addiech, Ketua Jabatan Tanggungjawab Sosial FIFA, berkata bahawa “Kami berkata bahawa kami mahu membuat kenyataan yang jelas kepada berbilion penduduk di seluruh dunia tentang pendirian padu bola sepak terhadap rasisme dan semua bentuk diskriminasi dan tiada tempat yang lebih baik untuk melakukannya, selain  Piala Dunia.”  Ada yang berkata bahawa menonton Piala Dunia pada hari ini mereka berasa gembira melihat kempen antirasis itu. 
Sememangnya, kuasa yang luar biasa dalam  sukan dan pertandingan untuk menembusi prejudis.  Daripada Jesse Owens yang menguasai pertandingan dalam Olimpik di hadapan Hitler kepada Jackie Robinson yang membuka laluan untuk menerima keturunan Afrika Amerika dalam sukan profesional, kita dapat melihat kuasa sukan dalam masyarakat.   Demikian tulis Eric Bryant dalam Diversity  dengan teruja dan penuh keyakinan untuk menentang rasisme.
 Bahkan, ada yang mengatakan bahawa  unsur yang paling mengagumkan dalam pertandingan Piala Dunia itu  dari sudut kemanusiaan ialah komitmen yang membara untuk menyingkirkan rasisme antarabangsa.  Rayuan  adalah semuanya  lebih dramatik dan bermakna dalam edisi pertandingan bola sepak antarabangsa tahun ini di negara tuan rumah ialah Afrika Selatan, yang  berpuluh-puluh tahun menjadi kampung halaman sistem  penindasan berasaskan kaum yang dikenali aparteid.  Gambar Nelson Mandela, tokoh unggul perpaduan dan menentang rasisme dengan bersunguh-sungguh, kelihatan sebagai bukti di stadium  tempat pertandingan diadakan di seluruh negara itu.  Sebelum pertandingan bermula, pemain daripada kedua-dua pasukan menyampaikan kenyataan mengutuk rasisme.   Selepas itu, untuk menunjukkan perpaduan, gambar kedua-dua pasukan diambil untuk menunjukkan penentangan terhadap  perasaan benci, ketaasuban, dan kejahilan.
Pertandingan Piala Dunia baru-baru ini bukan sahaja sentiasa di bibir para pengulas sukan dan  peminat sukan tempatan dan antarabangsa,  tetapi juga mendapat ulasan atau pandangan para pemimpin dunia dan cerdik pandai. Misalnya,  Roger Cohen ke Afrika Selatan  untuk memenuhi kolumnya dalam akhbar The New York Times dengan pelbagai topik: perbualannya   dengan Henry Kissinger tentang bola sepak; vuvuzela; di sebalik kekalahan Perancis; tentang negara tuan rumah itu sendiri dari segi ekonomi dan politik; tentang Mezut Ozil, pemain Jerman yang berketurunan Turki; dunia harapan, iaitu perbezaan antara peperangan dengan keamanan; dan akhir sekali tentang Paul kurita keramat.
Tidak kurang pertanyaan  “nakal” yang memperlihatkan bahawa  bangsa atau keturunan tetap merupakan pertimbangan penting yang  ditujukan kepada Timbalan Perdana Britain, Nick Clegg menjelang pertandingan akhir.  Sebagai pemimpin parti kecil dalam kerajaan campuran, beliau banyak bertolak ansur.  Kemudian, beliau  terpaksa melakukan perkara yang serupa,  sama ada menyokong Belanda atau Sepanyol kerana isterinya, Miriam González Durántez  kelahiran Sepanyol, sedangkan beliau sendiri separuh Belanda daripada keturunan ibunya. 
Bola sepak, seperti yang diperhatikan  oleh sesetengah orang, bukan sekadar sukan, tetapi  lebih daripada itu. “Ya, bola sepak hanya satu permainan. Pasti.  Tidak, bola sepak ialah perang melalui cara lain, dan oleh itu, semua julukan – ‘pembolos,’ ‘pemberontak’ – bertalu-talu dilemparkan kepada pemain yang mengaibkan ‘la France’ di pentas yang paling banyak ditonton di dunia,” demikian ulas Roger Cohen berikutan kekalahan.
 Dayo Olopade  yang menulis dalam The Atlantic.com tentang pascakolonial bola sepak mengetengahkan hujah yang sungguh menarik:  “Oleh sebab bola sepak ialah sukan, maka kesamaan atau pariti tidak dijamin.  Namun begitu, pertandingan setiap empat tahun itu mewujudkan peluang yang jarang-jarang wujud bagi negara yang pernah dijajah untuk mencabar kuasa besar pada abad lalu.  Tidak kira bagaimana berdarah atau kompleks sejarah, Piala Dunia memberikan peluang kepada empayar untuk menyerang balas.”   
Seandainya Edward Said masih hidup tentunya beliau berasa terperanjat dan mungkin juga gembira melihat pemikiran pascakolonialnya diperluas ke dalam bidang sukan bola sepak.  Seperti yang diketahui, pascakolonialisme pada mulanya muncul dalam wacana ilmu sebagai kritikan terhadap Orientalisme yang merupakan wadah kolonial.  Tumpuan wacana pascakolonial adalah untuk membongkar peminggiran, ketidaksamaan, dan diskriminasi yang muncul daripada kolonialisme  berterusan dalam sistem global kini, dan menuntut struktur ketidaksamaan tersebut.  Para pendukung pascakolonialisme di peringkat antarabangsa, termasuk   Edward Said  sendiri, seperti yang dapat dilihat dalam bukunya, Orientalism, dan di Malaysia, seperti yang dapat dilihat dalam  Pascakolonialisme dalam Pemikiran Melayu terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka,   tidak menyentuh  bola sepak dalam wacana mereka.  Namun begitu,  Dayo Olopade memperlihatkan kebijakan dan daya kreatifnya,   membahaskan pascakolonial bola sepak melalui makalah, “At the World Cup, the Empire Strikes Back.”
Keunikan pascakolonialisme,  pampasan, usaha untuk mengaburkan kebenaran, aliran kaum imigran,  dan peperangan langsung – mencipta drama yang tinggi dalam semua sukan. Tulis Olopade.  “Perlawanan pascakolonial  tahun ini, termasuk Amerika Syarikat lawan England (beliau tulis  United Kingdom), Portugal lawan Brazil, dan Sepanyol melawan hampir setiap pasukan  yang lain.”  Kehadiran pasukan dari Afrika dan Amerika Latin – dari negara yang pernah dijajah untuk menentang negara penjajah, seperti England, Belanda, Sepanyol, Perancis, dan Portugal dalam Piala Dunia baru-baru ini menandakan padang permainan disamaratakan.  Seandainya Algeria berkesempatan menentang Perancis, pastinya ada sesuatu yang menarik untuk berbicara tentang pascakolonial bola sepak. 
Seterusnya, beliau menegaskan bahawa identiti etnik dan nasional yang samar-samar dalam Piala Dunia moden ini merumitkan perhitungan mudah Stephen Biko, aktivis antiaparteid Afrika Selatan, tentang kulit  hitam pada kulit putih (black on white), Dunia Ketiga melawan Dunia Pertama, kita melawan mereka.  Hari ini, pasukan Perancis dipenuhi oleh pemain keturunan Arab dan Afrika, pasukan Jerman dengan pemain utama keturunan Turki, pasukan Belanda akhirnya memiliki penyerang kulit hitam.  Pemain Argentina lebih lama tinggal di Sepanyol; Kaka dari Brazil dan Cristiano Ronaldo dari Portugal bermain bersama-sama untuk Real Madrid.  Sembilan pemain Amerika tinggal di Britain – tujuh lagi ialah generasi pertama Amerika.
Sejarawan terkenal, Eric Hobsbawm, yang bukunya pernah diulas dalam Dewan Masyarakat, melihat bola sepak dalam konteks komuniti yang dibayangkan – konsep yang diperkenalkan  oleh Benedict Anderson. “Komuniti yang dibayangkan berjuta-juta orang,” tulis   Hobsbawm,  “kelihatan lebih betul-betul sebagai pasukan 11 orang yang dinamakan.”  (The imagined community of milions seems more real as a team of eleven named people.)  Bahkan, tegas beliau, kebangkitan semula nasionalisme Inggeris menemui penyataan awamnya yang pertama dalam pameran awam bendera pasukan bola sepak  Inggeris antarabangsa (berbeza daripada Scotland, Welsh, dan Ireland Utara).
Nasionalisme dan identiti nasional, menurut Anderson, bukannya kebenaran yang pasti atau konkrit,  sebaliknya ialah bayangan kolektif.  Untuk setiap warganegara mengetahui warganegara lain dan mengenali diri mereka dalam hubungan dengan warganegara lain hanya boleh muncul melalui jenis identiti massa kolektif yang dibentuk dan diperkukuh menerusi imaginasi.  Beliau mentakrifkan bangsa sebagai “komuniti politik yang dibayangkan bahawa dibayangkan sebagai kedua-duanya, iaitu memang terhad dan berdaulat (inherently limited and sovereign). 
Komuniti yang dibayangkan adalah berbeza daripada komuniti sebenar kerana komuniti yang dibayangkan tidak (dan tidak boleh) berasaskan interaksi muka dengan muka (face-to-face) setiap hari antara anggota komuniti berkenaan.  Sebaliknya, anggota tersebut menyimpan dalam minda mereka bayangan (imej mental) tentang kesamaan mereka, misalnya kenegaraan yang anda rasakan dengan anggota lain dalam bangsa (nation) anda apabila “komuniti yang dibayangkan” anda itu menyertai acara yang lebih besar, seperti Sukan Olimpik.  Bangsa, tegas Anderson, “ialah dibayangkan kerana anggota, bahkan bangsa yang lebih kecil tidak pernah mengetahui kebanyakan anggota bangsa mereka, tidak pernah berjumpa dengan mereka, atau bahkan tidak pernah mendengar tentang mereka.  Namun begitu, dalam minda setiap anggota itu hidup imej perhubungan mereka.”
Walau bagaimanapun,  komuniti yang dibayangkan adalah berbeza untuk pasukan England, seperti yang cuba dibahaskan oleh   Gary Younge dalam “What Soccer Says About Us” yang diterbitkan dalam majalah The Nation pada pertengahan Julai lalu. Komuniti nasional England adalah hanya betul-betul sebagai pasukan 11 orang yang dinamakan. Sementara identiti sukan muncul daripada identiti nasional di kebanyakan negara, di England adalah sebaliknya. Selagi England bermain bola sepak – permainan yang berakhir dalam tempoh 90 minit, negara itu muncul. Namun begitu, sebaik sahaja permainan atau kejohanan berakhir, “bangsa” (nation) tidak wujud lagi.  Bendera England hilang; kostum dan jalur dilipat, dibasuh dan disimpan untuk pertandingan akan datang.  Maka, rumus Younge, bola sepak   ialah “bangsa  90 minit.”
Bagi Younge, tanggapan bahawa kita dapat mengagak suasana  nasional daripada hubungan negara dengan pasukan sukan kebangsaannya adalah keterlaluan.  Apabila Perancis memenangi Piala Dunia pada tahun 1998, komposisi yang pelbagai dalam pasukannya dialu-alukan sebagai aset yang paling besar,  memberi harapan bahawa negara yang wujud  pembahagian kaum dan agama yang cukup luas mungkin dapat mencari jalan untuk hidup bersama demi kebaikan bersama.  “Apakah contoh yang lebih baik  tentang perpaduan dan kepelbagaian kita berbanding dengan pasukan yang indah dan mengagumkan,” kata Perdana Menteri Sosialis, Lionel Jospin.
“Wawasan utopia ini,” tulis Younge, “jelas tidak tahan lama. Menjelang Piala Dunia akan datang, pemimpin terlampau kanan  (far-right), Jean-Marie Le Pen mengalahkan Jospin untuk menduduki tempat kedua dalam pusingan pertama pilihan raya presiden.  “Tahun ini (Piala Dunia di Afrika Selatan), pasukan ini berpecah belah dengan persaingan kaum dan agama sesama sendiri, mencetuskan tuduhan percakapan nasional berbau perkauman tentang pengasingan dan ‘mentaliti ghetto’.”
Younge merumuskan bahawa sukan hanya boleh melakukan sesuatu dengan banyak, dan sebagaimana metafora, sukan boleh menjadi kasar dan menyusahkan.  Nasionalisme yang dilahirkan oleh sukan boleh menjadi keji, ganas, dan mudah terpengaruh dengan manipulasi.  Akhir sekali, mempunyai  identiti nasional melalui corong kejohanan  lelaki secara eksklusif (bola sepak wanita berkembang, tetapi masih tidak ada tempat dari segi budaya), adalah memang terhad.
Kini, tiupan vuvuzela tidak kedengaran lagi, bendera kebangsaan negara yang bertanding telah diturunkan, para penyokong dengan kostum yang mencerminkan identiti nasional masing-masing sudah tidak kelihatan,  dan rangkaian sukan kabel beralih kepada sukan lain, seperti besbol.  Sesungguhnya, sesuatu yang dapat dipelajari daripada pertandingan yang berprestij itu ialah bagaimana bola sepak menjelaskan dunia.  Bola sepak permainan yang cukup menarik, permainan dunia, dan bagaimana sukan ini memberikan makna kepada dunia. Justeru, memang tepat jika ada orang berkata bahawa untuk menggunakan bola sepak, iaitu penontonnya, pemainnya, dan strateginya sebagai cara berfikir tentang bagaimana orang ramai mengenali diri mereka pada era baru globalisasi (dan ketidakpuasan hati).
(Nota:   Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Masyarakat, September 2010, di bawah judul "Antirasisme dan Pascakolonialisme.")

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...