SELASA, 1 Januari 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
(Nota: Tulisan ini berdasarkan cadangan penulisan buku yang berjudul "Pendidikan Kewarganegaraan" yang tidak tidak dapat disempurnakan. Oleh itu, para pembaca mungkin mendapati tulisan ini tidak tersusun dan berulang-ulang. Walau bagaimanapun, daripada dibiarkan terperap, lebih baik diterbitkan, mungkin dapat dimanfaatkan oleh pembaca - Zulkifli Salleh)
Cadangan supaya pendidikan kewarganegaraan sepatutnya
lebih memberikan tumpuan terhadap mana-mana sains sosial dan kurikulum sekolah
umum mendorong perdebatan bahawa
kurikulum pendidikan kewarganegaraan sepatutnya memasukkan kemahiran kewarganegaraan
dan apakah jenis kemahiran kewarganegaraan yang patut diajar. Ada tiga bidang perbincangan, iaitu debat
tentang kandungan yang diajar, debat
tentang apakah pendekatan para pendidikan patut terima pakai ke arah pengajaran
tentang kewarganegaraan, dan debat tentang lingkungan yang sesuai untuk
kesetiaan politik.
Pendidikan
Kewarganegaraan ini bertolak daripada pemikiran
Thomas Marshall: “Kurikulum
pendidikan kewarganegaraan boleh mengandungi pendidikan kandungan, pendidikan
khidmat, atau pendidikan keadilan
sosial, atau mana-mana gabungan daripada yang tiga itu. Pendidikan kandungan ditakrifkan sebagai
kurikulum sivik tradisional, iaitu para pelajar mengkaji sejarah dan fungsi
terselindung kerajaan. Pendidikan
khidmat memerlukan para pelajar menyertai pembelajaran aktif dengan memberikan khidmat kepada masyarakat
mereka. Pendidikan keadilan sosial
mengajar para pelajar mencari penyelesaian untuk ketidakadilan dan untuk
perbezaan nilai budaya.”
Hal ini demikian kerana takrif yang diperkenalkan oleh
Marshall tentang pendidikan kewarganegaraan diperluaskan oleh beberapa
penyelidik pendidikan lain. Selain itu,
kebanyakan penyelidik pendidikan kini menyokong paduan pendidikan tentang
kandungan, khidmat, dan keadilan sosial kerana dipercayai bahawa program
pendidikan kewarganegaraan tidak
menyediakan warganegara masa depan yang secukupnya untuk memikul tugas
demokratik mereka.
Pendidikan
Kewarganegaraan juga merangkumi
pendidikan untuk demokrasi (atau pendidikan berkecuali nilai) dan pendidikan
moral (atau pendidikan eksplisit nilai).
Seperti yang pernah dibahaskan,
pendidikan berkecuali nilai bertujuan
untuk menyiapkan warganegara dengan mengajar mereka tentang kerajaan dan
politik yang menggunakan hanya nilai demokrasi.
Program sedemikian menekankan pentingnya kebebasan awam, kebebasan, dan
akses kepada maklumat. Dalam buku ini, walaupun nilai demokrasi ditakrifkan
mengikut Perlembagaan Persekutuan, tetapi sumber lain turut dirujuk.
Pewujudan sistem pendidikan kewarganegaraan berkecuali
nilai berasaskan lima nilai politik, iaitu autonomi tindakan, tiada hak tanpa
tanggungjawab, tiada autoriti tanpa demokrasi, pluralisme kosmopolitan, dan
konservatisme falsafah dianggap berkecuali dari segi moral dan unsur asas dalam
mana-mana masyarakat demokratik.
Pendidikan eksplisit nilai mencuba untuk mentakrifkan
sifat dan nilai peribadi yang dipandang tinggi oleh masyarakat dan berhasrat
untuk memberitahu nilai ini terhadap penyertaan dalam program pendidikan
sivik. Bentuk pendidikan kewarganegaraan
ini menekankan kemoralan dan rasa kesatuan masyarakat, dan bukannya menekankan
peranan kerajaan atau nilai mana-mana satu sistem politik.
Pendidikan Kewarganegaraan juga
mencuba untuk mengetengahkan
pendidikan eksplisit nilai kerana dipercayai bahawa tanpa nilai, seperti penyayang dan empati,
masyarakat demokratik yang aman damai tidak boleh wujud.
Sebahagian besar program pendidikan sivik yang
dilaksanakan di seluruh dunia menggabungkan idea berkecuali nilai dan kurikulum
eksplisit nilai. Kebanyakan progam melibatkan pengajaran kandungan berkenaan
kerajaan dan politik dan memberikan penekanan terhadap unsur moral perkhidmatan
masyarakat, kewarganegaraan yang baik, dan kedamaian. Ringkasnya, memberikan tumpuan terhadap
keseimbangan antara keperluan masyarakat dengan nilai demokrasi.
UNESCO memberikan makna pendidikan kewarganegaraan
seperti yang berikut: Pendidikan
kewarganegaraan boleh ditakrifkan sebagai mendidik kanak-kanak sejak zaman
kanak-kanak kepada menjadi warganegara yang mempunyai pemikiran yang jelas dan
warganegara yang disedarkan yang turut serta dalam keputusan yang melibatkan
masyarakat. Institusi negara dan juga
kesedaran bahawa kedaulatan undang-undang diterapkan kepada hubungan sosial dan
hubungan manusia jelas merupakan bahagian mana-mana kursus pendidikan
kewarganegaraan.
Berdasarkan hakikat tersebut, pendidikan kewarganegaraan
berasaskan perbezaan antara individu sebagai subjek etika dan undang-undang,
berhak kepada semua hak yang wujud dalam keadaan manusia (hak asasi manusia)
dengan warganegara yang berhak kepada hak awam dan dan hak politik yang
diiktirafkan oleh perlembagaan negara berkenaan.
UNESCO, seperti yang dinyatakan dalam Citizenship Education for the 21st Century, menyebut bahawa masalah
yang dihadapi oleh pendidikan kewarganegaraan ialah bagaimana untuk mengadunkan
particular dengan universal, nasional dengan antarabangsa,
dan individu dengan masyarakat.
Kesukaran ini dapat diselesaikan dengan menggabungkan pendidikan hak
asasi manusia ke dalam subjek baru ini, iaitu pendidikan sivik. Pendekatan baru ini membuka laluan baru bagi
pendidikan untuk kedamaian, hak asasi manusia, dan demokrasi. Oleh, itu pendidikan kewarganegaraan
menangani kedua-dua individu dan warganegara dan menyedikan jalan untuk setiap
warganegara untuk mendapatkan kefahaman tentang isu kedamaian dunia, dan
cabaran masalah globalisasi ekonomi, alam sekitar, dan budaya.
Oleh sebab pembangunan mapan manusia dan dunia tempat
mereka tinggal adalah berkait dengan kualiti pendidikan, masa telah tiba
masanya untuk menganggap pendidikan kewarganegaraan sebagai bahagian penting
dalam mana-mana sistem pendidikan dan program pengajaran.
Dalam usaha membina dan memperkukuh sesebuah negara
bangsa serta mengharungi arus global, usaha untuk memupuk kefahaman dan
penghayatan terhadap Pendidikan Kewarganegaraan dalam kalangan pelajar adalah penting.
Buku ini merupakan
sumber rujukan pelajar sekolah menengah Tingkatan IV dan V, sebagai pelengkap buku teks yang sedia ada.
Takrif dan Sifat Kewarganegaraan
Orang telah membincangkan idea kewarganegaraan sejak
beribu-ribu tahun, tetapi hingga kini, tiada persetujuan mutlak tentang
ketepatan apakah yang dimaksudkan dengan kewarganegaraan. Konsep kewarganegaraan di sisi undang-undang
agak mudah, iaitu biasanya dikaitkan dengan negara bangsa dan ditakrifkan dari
segi undang-undang sesebuah negara.
Itulah sebabnya mengapa selalu dianggap bahawa idea tentang
kewarganegaraan mempunyai kaitan rapat dengan idea patriotisme.
Takrif
Kewarganegaraan
Kewarganegaraan ialah keanggotaan penuh di sesebuh negara
atau dalam beberapa unit lain dalam kerajaan.
Kewarganegaraan juga disebut kerakyatan. Hampir semua orang mempunyai
kewarganegaraan sekurang-kurangnya di sebuah negara. Dari segi teori politik dan undang-undang,
kewarganegaraan merujuk kepada hak dan tanggungjawab anggota sesebuah negara
bangsa atau kota. Setiap warganegara mempunyai hak tertentu dan tanggungjawab
tertentu. Tidak semua orang di sebuah
negara itu merupakan warganegara di negara berkenaan. Banyak juga negara yang
mempunyai rakyat yang bukan warganegara.
Dalam sesetengah konteks sejarah, warganegara ialah
sesiapa sahaja yang menjadi anggota sesebuah kota. Idea kewarganegaraan dibangunkan di kota
Greece dan dan Rom kuno kira-kira 700 S.M. Orang Greek dan Rom awal berpendapat
bahawa kota terutamanya adalah sebagai komuniti dan bukanna sebagai tempat
geografi. Komuniti berkenaan terdiri
daripada warganegara yang dikaitkan dengan ikatan, seperti persahatan, hubungan
kekeluargaan, dan penyertaan dalam
kerajaan.
Tidak semua orang di kota itu mempunyai kewarganegaraan,
misalnya golongan hamba. Oleh itu, kewarganegaraan terbatas pada manusia bebas
yang mempunyai hak untuk menyertai debat politik kerana mereka memberikan
sumbangan selalunya melalui khidmat ketenteraan.
Konsep warganegara dikaji semula dalam konteks negara
moden, terutamanya ketika Revolusi Perancis dan Revolusi Amerika, dan secara
beransur-ansur dikenal pasti lebih banyak dengan hak dan tanggungjawab. Pada zaman moden, kewarganegaraan secara
lazim merujuk kepada pelbagai organisasi yang menginstitusikan hak ini dalam
negara kebajikan.
Dalam bidang sosiologi, teori terbaru kewarganegaraan
diilhamkan daripada Thomas Marshall yang mentakrifkan kewarganegaraan sebagai
status yang dinikmati oleh seseorang yang menjadi anggota penuh sesebuah
masyarakat. Kewarganegaraan mempunyai
tiga komponen, iaitu awam, politik, dan sosial.
Hak awam adalah perlu bagi kebebasan individu dan diinstitusikan di mahkamah
undang-undang. Kewarganegaraan politik
pula menjamin hak untuk menyertai penggunaan kuasa politik dalam masyarakat,
sama ada dengan cara mengundi, atau memegang jawatan politik. Kewarganegaraan sosial ialah hak untuk
menyertai taraf hidup yang sesuai; hak ini terkandung dalam sistem kebajikan
dan pendidikan masyarakat moden.
Konsep kewarganegaraan mengandungi tiga unsur atau
dimensi, iaitu kewarganegaraan sebagai status undang-undang, yang ditakrifkan
oleh hak awam, hak politik, dan hak sosial.
Di sini, seseorang warganegara ialah orang di sisi undang-undang bebas
untuk bertindak menurut undang-undang dan mempunyai hak untuk menuntut
perlindungan undang-undang. Namun, ini
tidak bermakna bahawa warganegara mengambil bahagian dalam penggubalan
undang-undang tidak juga memerlukan bahawa hak adalah seragam antara
warganegara. Yang kedua mempertimbangkan
warganegara secara khusus sebagai agen politik yang secara aktif mengambil
bahagian dalam institusi politik masyarakat.
Yang ketiga merujuk kepada kewarganegaraan sebagai keanggotaan dalam
masyarakat politik yang memberikan sumber identiti yang berbeza.
Baru-baru ini, ahli sosiologi melangkaui teori
tradisional tentang demokrasi, liberalisme, dan masyarakat sivil untuk
mengemukakan persoalan tentang perhubungan yang berubah antara individu,
masyarakat, dan negara, di dunia yang negara bangsa kian tertakluk kepada
pengaruh daripada institusi supranasional.
Perbezaan antara warganegara dengan orang asing yang
mendasari empat premis asas konsep kewarganegaraan: (i) orang asing tertakluk
sepenuhnya kepada kedaulatan sesebuah wilayah; (ii) orang asing tidak termasuk
dalam hak warganegara; (iii) negara adalah berdaulat dalam menentukan peraturan untuk mendapatkan
taraf kewarganegaraan atau kehilangan taraf itu; (iv) hak asasi manusia secara
berkesan bergantung pada kewarganegaraan.
Ahli sejarah menegaskan bahawa kewarganegaraan dengan
demikian diperluaskan dengan pendemokrasian untuk memasukkan takrif yang lebih
luas tentang warganegara tanpa mengira jantina, umur, atau kaum.
Cara untuk
Menjadi Warganegara
Setiap negara boleh dikatakan mempunyai pelbagai
undang-undang yang menentukan pemberian taraf kewarganegaraan kepada
seseorang. Orang ramai menjadi
warganegara melalui dua cara, iaitu melalui kelahiran dan melalaui
pewarganegaraan atau naturalisasi. Hak
untuk mendapatkan kewarganegaraan apabila seseorang itu dilahirkan di sesebuah
negara dikenali sebagai jus soli. Undang-undang di kebanyakan negara, termasuk
Amerika Syarikat, United Kingdom, dan Kanada, pemberian kewarganegaraan
berdasarkan jus soli.
Sesetengah
negara menggunakan peraturan kewarganegaraan yang lain dan bukannya jus soli atau sebagai tambahan kepada jus soli. Peraturan ini menyediakan bahawa
kewarganegaraan kanak-kanak ditentukan oleh kerakyatan ibu bapa mereka, tidak
kira di mana jua kanak-kanak itu dilahirkan.
Hak kewarganegaraaan berdasarkan kerakyatan ibu bapa kanak-kanak
berkenaan dikenali sebagai jus sanguinis,
suatu ungkapan Latin yang bermaksud hak darah .
Pewarganegaraan
atau naturalisasi ialah proses undang-undang yang membolehkan orang asing menjadi
warganegara sesebuah negara yang dipilihnya.
Setiap negara menetapkan syarat-syarat yang perlu dipenuhi oleh orang
asing untuk diberikan taraf kewarganegaraan melalui cara ini. Misalnya, orang asing tidak boleh menjalani
pewarganegaraan di Amerika Syarikat dan Kanada, kecuali orang asing itu tinggal
di negara itu untuk beberapa tahun.
Di Malaysia, Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa
kewarganegaraan adalah melalui kuat kuasa undang-undang, iaitu tiap-tiap orang
yang lahir sebelum Hari Malaysia yang menjadi warganegara Persekutuan menurut
kuasa peruntukan dan tiap-tiap prang yang pada hari atau selepas Hari Malaysia
dan mempunyai mana-mana kelayakan yang dinyatakan dalam Perlembagaan. Selain
itu, Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa kewarganegaraan diperoleh
melalui pendaftaran (isteri dan anak warganegara). Seseorang wanita yang suaminya ialah
warganegara Malaysia, maka wanita itu berhak didaftarkan sebagai warganegara
jika perkahwinan itu masih wujud.
Kerajaan Persekutuan juga boleh, dalam apa-apa hal keadaan khas yang
difikirkannya patut, menyebabkan mana-mana orang yang di bawah umur 21 tahun
didaftarkan sebagai warganegara.
Malaysia juga mengamalkan kewarganegaraan melalui
naturalisasi seperti yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan. Kerajaan Persekutuan boleh memberikan
perakuan naturalisasi kepada orang yang bukan warganegara berumur 21 tahun atau
lebih. Pemberiaan ini berdasarkan bahawa
Kerajaan Persekutuan bepuas hati bahawa orang itu telah dia telah bermastautin di
Persekutuan selama tempoh yang dikehendaki dan berniat hendak berbuat demikian
secara tetap jika diberikan perakuan itu; be
berkelakuan baik; dan mempunyai pengetahuan yang memadai dalam bahasa Melayu.
Dipercayai bahawa pendidikan kewarganegaraan sepatutnya
lebih memberikan tumpuan terhadap mana-mana sains sosial dan kurikulum sekolah
umum; dan in mendorong perdebatan bahawa kurikulum pendidikan kewarganegaraan
sepatutnya memasukkan kemahiran kewarganegaraan dan apakah jenis kemahiran
kewarganegaraan yang patut diajar.
Terdapat tiga bidang perbincangan, iaitu debat tentang kandungan
yang diajar, debat tentang apakah
pendekatan para pendidikan patut terima pakai ke arah pengajaran tentang
kewarganegaraan, dan debat tentang lingkungan yang sesuai untuk kesetiaan
politik.
Menurut Thomas Marshall, kurikulum pendidikan
kewarganegaraan boleh mengandungi pendidikan kandungan, pendidikan
khidmat, atau pendidikan keadilan
sosial, atau mana-mana gabungan daripada yang tiga itu. Pendidikan kandungan ditakrifkan sebagai
kurikulum sivik tradisional, iaitu para pelajar mengkaji sejarah dan fungsi
terselindung kerajaan Amerika Syarikat.
Pendidikan khidmat memerlukan para pelajar menyertai pembelajaran
aktif dengan memberikan khidmat kepada
masyarakat mereka. Pendidikan keadilan
sosial mengajar para pelajar mencari penyelesaian untuk ketidakadilan dan untuk
perbezaan nilai budaya. Takrif yang
diperkenalkan oleh Marshall tentang pendidikan kewarganegaraan diperluaskan
oleh beberapa penyelidik pendidikan lain.
Kebanyakan penyelidik pendidikan kini menyokong paduan
pendidikan tentang kandungan, khidmat, dan keadilan sosial kerana dipercayai
bahawa program pendidikan kewarganegaraan tidak
menyediakan warganegara masa depan yang secukupnya untuk memikul tugas
demokratik mereka. Untuk itu, pendidikan
kewarganegaraan sepatutnya merangkumi pendidikan untuk demokrasi (atau
pendidikan berkecuali nilai) dan pendidikan moral (atau pendidikan eksplisit
nilai).
Pendidikan
berkecuali nilai bertujuan untuk menyiapkan warganegara dengan mengajar
mereka tentang kerajaan dan politik yang menggunakan hanya nilai
demokrasi. Program sedemikian menekankan
pentingnya kebebasan awam, kebebasan, dan akses kepada maklumat. Nilai demokrasi ditakrifkan mengikut
Perlembagaan dan statut lain.
Pewujudan sistem pendidikan kewarganegaraan berkecuali
nilai berasaskan lima nilai politik, iaitu autonomi tindakan, tiada hak tanpa
tanggungjawab, tiada autoriti tanpa demokrasi, pluralism cosmopolitan, dan
konservatisme falsafah dianggap berkecuali dari segi moral dan unsur asas dalam
mana-mana masyarakat demokratik.
Pendidikan eksplisit nilai mencuba untuk mentakrifkan
sifat dan nilai peribadi yang dipandang tinggi oleh masyarakat dan berhasrat
untuk memberitahu nilai ini terhadap penyertaan dalam program pendidikan
sivik. Bentuk pendidikan kewarganegaraan
ini menekankan kemoralan dan rasa kesatuan masyarakat dan bukannya menekankan
peranan kerajaan atau nilai mana-mana satu sistem politik. Para penyokong sistem ini menegaskan bahawa
tanpa nilai, seperti penyayang dan empati, masyarakat demokratik yang aman
damai tidak boleh wujud.
Sebahagian besar program pendidikan sivik yang
dilaksanakan di seluruh dunia menggabungkan idea berkecuali nilai dan kurikulum
eksplisit nilai. Kebanyakan progam melibatkan pengajaran kandungan berkenaan
kerajaan dan politik dan memberikan penekanan terhadap unsur moral perkhidmatan
masyarakat, kewarganegaraan yang baik, dan kedamaian. Ringkasnya, memberikan tumpuan terhadap
keseimbangan antara keperluan masyarakat dengan nilai demokrasi.
UNESCO (makna pendidikan kewarganegaraan): Pendidikan kewarganegaraan boleh ditakrifkan
sebagai mendidikan kanak-kanak sejak zaman kanak-kanak kepada menjadi
warganegara yang mempunyai pemikiran yang jelas dan warganegara yang disedarkan
yang turut serta dalam keputusan yang melibatkan masyarakat. Institusi negara dan juga kesedaran bahawa
kedaulatan undang-undang diterapkan kepada hubungan sosial dan hubungan manusia
jelas merupakan bahagian mana-mana kursus pendidikan kewarganegaraan. Berdasarkan hakikat tersebut, pendidikan
kewarganegaraan berasaskan perbezaan antara:
Individu sebagai subjek etik dan undang-undang, berhak
kepada semua hak yang wujud dalam keadaan manusia (hak asasi manusia) dengan
warganegara yang berhak kepada hak awam dan dan hak politik yang diiktirafkan
oleh perlembagaan negara berkenaan.
UNESCO, seperti yang dinyatakan dalam Citizenship Education for the 21st Century, menyebut bahawa masalah
yang dihadapi oleh pendidikan kewarganegaraan ialah bagaimana untuk mengadunkan
particular dengan universal, nasional dengan antarabangsa, dan individu dengan
masyarakat. Kesukaran ini dapat
diselesaikan dengan menggabungkan pendidikan hak asasi manusia ke dalam subjek
baru ini, iaitu pendidikan sivik.
Pendekatan baru ini membuka laluan baru bagi pendidikan untuk kedamaian,
hak asasi manusia, dan demokrasi. Oleh,
itu pendidikan kewarganegaraan menangani kedua-dua individu dan warganegara dan
menyedikan jalan untuk setiap warganegara untuk mendapatkan kefahaman tentang
isu kedamaian dunia, dan cabaran masalah globalisasi ekonomi, alam sekitar, dan
budaya.
Oleh sebab pembangunan mapan manusia dan dunia tempat
mereka tinggal adalah berkait dengan kualiti pendidikan, masa telah tiba untuk
menganggap pendidikan kewarganegaraan sebagai bahagian penting dalam mana-mana
sistem pendidikan dan program pengajaran.
Dari segi teori politik dan undang-undang,
kewarganegaraan merujuk kepada hak dan tanggungjawab anggota sesebuah negara
bangsa atau kota. Dalam sesetengah konteks sejarah, warganegara ialah mana-mana
anggotga sesebuah kota. Di Greek zaman
klasik, kewarganegaraan terbatas pada manusia bebas yang mempunyai hak untuk
menyertai debat politik kerana mereka memberikan sumbangan selalunya melalui
khidmat ketenteraan kepada sokongan langsung negara kota itu. Ahli sejarah menegaskan bahawa kewarganegaraan
dengan demikian diperluaskan dengan pendemokrasi untuk memasukkan takrif yang
lebih luas tentang warganegara tanpa mengir jantina, umur, atau kaum. Konsep warganegara dikaji semula dalam
konteks negara moden, terutamanya ketika Revolusi Perancis dan Revolusi
Amerika, dan secara beransur-ansur dikenal pasti lebih banyak dengan hak dan
tanggungjawab. Pada zaman moden,
kewarganegaraan secara lazim merujuk kepada pelbagai organisasi yang
menginstitusikan hak ini dalam negara kebajikan.
Dalam bidang sosiologi, teori terbaru kewarganegaraan
diilhamkan daripada Thomas Marshall yang mentakrifkan kewarganegaraan sebagai
status yang dinikmati oleh seseorang yang menjadi anggota penuh sesebuah
masyarakat. Kewarganegaraan mempunyai
tiga komponen, iaitu awam, politik, dan sosial.
Hak awam adalah perlu bagi kebebasan individu dan diinstitusikan di
mahkamah undang-undang. Kewarganegaraan
politik pula menjamin hak untuk menyertai penggunaan kuasa politik dalam
masyarakat, sama ada dengan cara mengundi, atau memegang jawatan politik. Kewarganegaraan sosial ialah hak untuk
menyertai taraf hidup yang sesuai; hak ini terkandung dalam sistem kebajikan
dan pendidikan masyarakat moden.
Baru-baru ini, ahli sosiologi melangkaui teori
tradisional tentang demokrasi, liberalisme, dan masyarakat sivil untuk
mengemukakan persoalan tentang perhubungan yang berubah antara individu, masyarakat,
dan negara, di dunia yang negara bangsa kian tertakluk kepada pengaruh daripada
institusi supranasional.
Perbezaan antara warganegera dengan orang asing yang
mendasari empat premis asas konsep kewarganegaraan: (i) orang asing tertakluk
sepenuhnya kepada kedaulatan sesebuah wilayah; (ii) orang asing tidak termasuk
dalam hak warganegara; (iii) negara adalah berdaulat (states are sovereign)
dalam menentukan peraturan untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan atau
kehilangan taraf itu; (iv) hak asasi manusia secara berkesan bergantung pada
kewarganegaraan.
Konsep kewarganegaraan mengandungi tiga unsur atau
dimensi, iaitu kewarganegaraan sebagai status undang-undang, yang ditakrifkan
oleh hak awam, hak politik, dan hak sosial.
Di sini, seseorang warganegara ialah orang di sisi undang-undang bebas
untuk bertindak menurut undang-undang dan mempunyai hak untuk menuntut
perlindungan undang-undang. Ia tidak
bermakna bahawa warganegara mengambil bahagian dalam penggubalan undang-undang
tidak juga memerlukan bahawa hak adalah seragam antara warganegara. Yang kedua mempertimbangkan warganegara
secara khusus sebagai agen politik yang secara aktif mengambil bahagian dalam
institusi politik masyarakat. Yang
ketiga merujuk kepada kewarganegaraan sebagai keanggotaan dalam masyarakat
politik yang memberikan sumber identiti yang berbeza.
Pendidikan kewarganegaraan memperkenalkan pelbagai
istilah dan konsep yang tertakluk kepada pelbagai takrik dan debat. Para pelajar dikehendaki mengenal pasti dan
memahami semua istilah ini apabila mereka menemui istilah berkenaan dan juga
menerapkan istilah itu dalam situasi kehidupan sebenar.
Kewarganegaraan
bukan kajian akademik (mata pelajaran) yang membosankan dan wujud peluang untuk
menerokai bagaimana mata pelajaran itu relevan dengan kehidupan harian pelajar
sebagai warganegara, iaitu daripada
serantau dan identiti nasional kepada kewarganegaraan global dan cabaran
untuk mengimbangi kedua-duanya; penyelesaian konflik untuk mewujudkan perubahan
sosial dan politik pada tahap global menerusi
saluran institusi dan tindakan
langsung.
No comments:
Post a Comment