ISNIN, 16 September 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Tun Muhammad Ghazali Shafie memberitahu bahawa Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra
melantik beliau sebagai pegawai projek pembentukan Malaysia (Ghazali, 2004: 26;
Ghazali, 2015: 31), dan seterusnya beliau memberitahu bahawa menteri yang
bertanggungjawab terhadap pembentukan Malaysia, ialah Timbalan Perdana Menteri,
Tun Abdul Razak Hussein. Ghazali pergi
jauh sedikit dengan menceritakan hubungan mereka berdua: “Razak dan saya telah
lama bersahabat sejak dari zaman
kanak-kanak di Pahang. Kami
meneruskan persahabatan kami di Raffles
College, Singapura, dan kemudian di
Britain. Beliau dan saya
menghabiskan banyak masa untuk
membincangkan dan mencari persetujuan mengenai
apakah yang harus dilakukan.
Akhirnya, beliau dipertanggungjawabkan untuk memujuk orang Melayu secara
politik menerima Konsep Malaysia” (Ghazali, 2004: 29; Ghazali, 2015: 34).
Dalam memoirnya tentang pembentukan Malaysia setebal lebih
400 halaman (edisi bahasa Inggeris) dan 550 halaman (edisi bahasa Melayu), Ghazali Shafie mencatatkan bahawa Tunku meminta
beliau menggubal Konsep
Malaysia dan untuk mencapai kejayaan, konsep itu mestilah dapat diterima oleh semua pihak, iaitu
kerajaan Tanah Melayu dan rakyatnya, Majlis Raja-Raja Melayu, kerajaan
British, rakyat Singapura dan wilayah
Borneo (Ghazali, 2004: 26; Ghazali, 2015: 31).
Sebaik-baik sahaja Tunku menyampaikan ucapan bersejarah di Singapura
itu, reaksi awal daripada Singapura dan Brunei adalah positif dan terdapat reaksi yang berbelah bahagi dari Sarawak dan Borneo Utara. (Tan Sri) Zainal Abidin Sulong dan pasukan
bertugas sebenarnya masih pada tahap
awal operasi mereka. Reaksi Indonesia dan Filipina tidak negatif
(Ghazali, 2004: 30; Ghazali, 2015: 35).
Daripada empat wilayah yang dijangkakan bergabung dalam pembentukan
Malaysia, Singapura nampaknya bersungguh-sungguh ingin menyertainya, manakala
tiga lagi, menurut Memorandum on Malaysia, “mengaku bahawa kesukaran
yang besar bagaimana memujuk rakyat Borneo Utara, Sarawak, dan Brunei untuk
menerima Konsep Malaysia” (Ghazali, 2004: 35; Ghazali, 2015: 40). Singapura nampaknya rela bertolak ansur
tentang kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahkan kedudukan agama
Islam. “Lee Kuan Yee menyatakan
kepada bahawa bahasa Melayu patut
menjadi bahasa kebangsaan bagi Tanah Melayu dan Singapura.
Bagaimanapun, beliau kesal di
Tanah Melayu, cara melaksanakan
dasar itu tidak begitu baik. Di Singapura, katanya, beliau menjadikan
dasar untuk menerangkan bahawa semua
orang perlu mempelajari bahasa Melayu kerana tanpa bahasa Melayu, mereka tidak
akan mendapat pekerjaan dan pembelajaran perlu
dimotivasikan melalui keperluan ekonomi” (Ghazali, 2004: 30; Ghazali, 2015: 35
- 36). Sementara itu, Donald Stephens tidak menemui sebarang kesukaran berhubung
dengan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Kebimbangan beliau adalah terhadap bahasa Inggeris, iaitu memerlukan
suatu jaminan mengenai penggunaan berterusan bahasa Inggeris selepas Hari
Malaysia (Ghazali, 2015: 375).
Dalam persidangan Jawatankuasa Perundingan Solidariti Malaysia (MSCC) yang
berlangsung di Kuching pada 18 Disember 1961, apabila ditanya oleh Donald
Stephens (Tun Mohammad Fuad Stephens) –
ketua anggota dari Borneo Utara, Lee Kuan Yew menjelaskan bahawa Singapura menerima Islam sebagai agama
Persekutuan Malaysia, meskipun di Singapura, hanya kira-kira 15 peratus
penduduknya beragama Islam. Walau
bagaimanapun, Borneo Utara dan Sarawak tidak bersetuju dengan Islam sebagai
agama rasmi negara Malaysia yang akan dibentuk kelak (Ghazali, 2004: 157). Menarik juga untuk dinyatakan di sini, dalam
persidangan itu, Lee Kuan Yew sangat tidak gembira dengan (Tan Sri) Ong Kee
Hui, pengerusi Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang membangkitkan hak pemisahan. Bagi Lee, sebelum perkahwinan berlangsung,
pihak yang terlibat telah pun bercakap tentang hak menuntut perceraian
(Ghazali, 2004: 156). Namun begitu, yang
berlaku kira-kira dua tahun selepas
Malaysia dibentuk pada tahun 1963,
Singapura “buat perangai” untuk
berpisah dari Malaysia.
Tatkala Brunei, Borneo Utara, dan Sarawak terus berunding, Singapura
mengadakan pungutan suara pada 3 September 1962, dengan Barisan Sosialis dan
Majlis Tindakan Bersama memperoleh lebih
144,030 kertas undi kosong daripada 692,800 pengundi di Singapura. “Rakyat Singapura keluar mengundi, meskipun
bukan mandatori dan majoriti mengundi Singapura
menyertai Malaysia, manakala mengekalkan autonomi buruh dan
pendidikan” (Ghazali, 2004: 274;
Ghazali, 2015: 330).
Seperti yang diketahui, Brunei membuat keputusan tidak menyertai
Persekutuan Malaysia yang ditubuhkan secara rasmi pada 16 September 1963 –
lewat sedikit daripada perancangan asal, iaitu 31 Ogos. Sementara Tun Abdul Razak berkeyakinan bahawa
Sultan Sir Omar Ali Saifuddin – kedua-duanya bersama-sama menuntut di MMKK -
akan membawa Brunei ke dalam Malaysia, Ghazali Shafie berpendirian sebaliknya –
sebaik-baik sahaja beliau melawat
negeri itu bersama-sama Tun Abdul Razak pada 16 Ogos 1962 (Ghazali, 2004: 273
- 275).
Pada suatu ketika, Tun Abdul Razak memberitahu akhbar bahawa beliau
fikir Brunei akan menyertai Malaysia pada 31 Ogos, kerana kesukaran tidak
begitu besar. Akan tetapi, sumber Brunei
memberitahu akhbar bahawa Brunei berasa bimbang untuk menyertai Malaysia,
tetapi akan melakukannya berdasarkan pertimbangan Brunei sendiri. Tunku
melepaskan ledakan bahawa Malaysia akan wujud pada 31 Ogos 1963, dengan atau
tanpa Singapura dan Brunei (Ghazali, 2004: 298; Ghazali, 2015: 360). “Kenyataan Tunku itu,” ulas Ghazali,
“bukanlah kata alu-aluan, tetapi selamat
tinggal kepada Brunei.” Soal wang yang gagal menjadi punca kegagalan dan Kuala Lumpur
dilihat sebagai kuasa perampas (Ghazali, 2004: 299; Ghazali, 2015: 360).
Dalam memoir ini Ghazali Shafie juga mendedahkan beliau melakukan “helah
Machiavellian dalam seluruh usaha
Malaysia” tatkala pada saat akhir, penyertaan Sarawak belum muktamad
(Ghazali, 2004: 443; Ghazali, 2015: 535). Beliau sedar bahawa kaum Iban mahukan
Malaysia. Satu-satunya masalah ialah
salah seorang pegawai ekspatriat kolonial yang mengeksploit harga diri
dan nasionalisme Iban dengan
menggunakan Ningkan dan Jugah (Ghazali,
2004: 443; Ghazali, 2015: 535).
Selain sebagai pegawai projek Malaysia, Ghazali Shafiei juga dilantik sebagai anggota Suruhanjaya Cobbold. Suruhanjaya ini,
menurut Tunku, menyelidik pendapat penduduk supaya menolong
mewujudkan Malaysia, yang dipengerusikan oleh Lord Cobbold, mantan Gabenor Bank
of England. Anggota lain dalam
Suruhanjaya Cobbold, ialah Tan Sri Wong Pow Nee ketika itu Ketua Menteri Pulau
Pinang, Sir David Watherston, Ketua Setiausaha Inggeris yang terakhir bagi
Tanah Melayu, dan Sir Anthony Abell, mantan Gabenor Sarawak. Mereka mengunjungi Borneo, Sarawak, dan Singapura, dan
mengadakan pertemuan dengan berbagai-bagai orang dan persatuan (Tunku Abdul
Rahman Putra, 1980: 107). Walau bagaimanapun,
Ghazali Shafie menjelaskan bahawa beliau enggan menerima pelantikan itu
kerana beliau terlalu terlibat dalam pemasaran idea dan pelantikan itu mungkin
tidak diterima dengan baik. Tunku terpaksa memujuk beliau beberapa ketika
supaya menerima lantikan itu. Bagi
Tunku, beliau tidak dapat fikirkan orang lain lagi kerana, “saya orang yang
‘mengheret’ beliau untuk melaksanakan pembentukan Malaysia” (Ghazali, 2004:
184).
Peranan Ghazali bukan setakat anggota Suruhanjaya Cobbold - seperti yang pernah diungkit dan
dikecohkan oleh seorang pemimpin MCA
tentang buku teks Sejarah terbitan Dewan
Bahasa dan Pustaka beberapa tahun lalu,
yang menampakkan Ghazali lebih
penting daripada seorang lagi anggota suruhanjaya itu, Tan Sri Wong Pow Nee.
Pemimpin MCA itu mengungkit bahawa
Ghazali ketika itu setiausaha tetap Kementerian Luar Negeri, sedangkan
Wong ialah Ketua Menteri Pulau Pinang yang kononnya lebih tinggi kedudukannya.
Dalam usaha memadamkan “memori sejarah,” pemimpin MCA itu lupa, sebagai pegawai
projek, Ghazali menjalankan tugas sebelum pembentukan Suruhanjaya Cobbold pada
17 Januari 1962. Dia juga lupa bahawa, para pemimpin di Sabah dan Sarawak,
meskipun mereka bukan anggota suruhanjaya, peranan dan sumbangan mereka dalam pembentukan amat besar. Bahkan, ada
pemimpin, misalnya Tun Temenggong Jugah anak Barieng sanggup menolak jawatan gabenor
Sarawak semata-mata mahu merealisasikan
pembentukan Malaysia. Tanpa usaha gigih pemimpin, seperti Jugah, Tun Mohammad
Fuad Stephens, Tun Datu Mustapha Datu Harun, dan Tun Abdul Rahman Ya’kub – sekadar menyebut beberapa nama - memujuk dan meyakinkan penduduk tempatan dan
menunjukkan komitmen tinggi mereka, kemungkinan besar gagasan Malaysia tidak
akan menjadi kenyataan.
Pertemuan, perbincangan, dan rundingan antara Ghazali Shafie dengan para
pemimpin Sabah dan Sarawak, juga akhir mewujudkan hubungan akrab, misalnya
antara beliau dengan Jugah, Mustapha, dan Fuad Stephens. Bagi Mustapha yang
mengasaskan Pertubuhan Kebangsaan Sabah
Bersatu (USNO), oleh sebab “beliau kurang berilmu, maka beliau meminta nasihat,
antaranya Ghazali dalam menerajui partinya” (Subky, 1981: 12 – 13).
Peranan Ghazali Shafie tidak berakhir dengan pembentukan Malaysia pada 16
September 1963, kerana Manila dan Jakarta yang tidak mengiktiraf Malaysia terus
menerus melancarkan ancaman mereka. Tunku juga menyebut peranan Ghazali
Shafie dalam perdamaian antara Malaysia dengan Indonesia berikutan tercetusnya
Konfrontasi yang dilancarkan oleh Presiden Sukarno. “Orang yang di belakang perdamaian itu
sebenarnya ialah Leftenan Kolonel Ali Murtopo, sementara saya melantik Tan
Sri Ghazali bagi mewakili kerajaan
Malaysia dalam semua perbincangan” (Tunku Abdul Rahman Putra, 1980: 167).
(Dipetik daripada Bab Tujuh, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid
II, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment