Artikel Popular

Wednesday, February 29, 2012

Pogrom Makin Popular

RABU,  29  Februari 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Masih ingat kepada Narendra Modi? Ketua Menteri Gujarat yang   terlilbat  dalam rusuhan kaum,  pembunuhan orang Islam 10 tahun lalu. Bahkan, beliau mengarahkan polis  jangan melindungi orang Islam daripada keganasan, pembunuhan, perogolan, dan pembakaran harta benda mereka.  Dalam wawancara dengan Time, Modi kelihatan tidak selesa untuk menjawab soalan tentang penglibatan beliau dalam rusuhan berdarah antiorang Islam yang berlaku pada tahun 2002, tetapi beliau sejak dahulu hingga kini tidak meminta maaf. 

Modi tidak pernah melahirkan rasa bersalah beliau kerana menyokong nasionalis Hindu yang mendesak mogok umum dan membenarkan mereka mengusung mayat dari Godra tempat berlakunya kebakaran keretapi yang menyebabkan tercetusnya rusuhan, ke kota terbesar Gujarat, Ahmedabad, tempat mayat itu dipertontonkan kepada orang ramai.  Dua keputusan yang Modi ambil yang dikritik dengan meluas kerana membangkitkan sentimen anti-Islam.  Apabila ditanya, Modi menjelaskan bahawa apa yang beliau lakukan itu adalah memenuhi tanggungjawabnya.  "Apa yang saya lakukan adalah alasan mengapa Gujarat kini maju."

Sementara majalah The Caravan yang muncul dengan "maharaja tanpa mahkota" menceritakan  kebangkitan Modi, dan sumbangnya besar dalam memajukan Gujarat seolah-olahnya menyucikan tangannya yang berlumuran darah orang Islam. Namun, majalah itu juga mendedahkan penglibatan Modi dalam pembunuhan kejam itu, manakala wanita Islam dirogol dan dibakar hidup-hidup. Untuk mempromosikan gujarat sebagai pusat pelaburan, Modi melantik syarikat yang tidak asing bagi rakyat Malaysia, iaitu APCO Worldwide. 

Selepas 10 tahun pogrom antiorang Islam yang mengorbankan 1,200  orang Gujarat. Modi dikatakan berjaya memadamkan masa lalu dan memperbetulkan kemungkinan berakhirnya era politik kepada kemajuan politik, menggantikan julukan, seperti "fasis," "pembunuh besar-besaran," dan "fanatik Hindutva" dengan gelaran  yang beliau pilih sendiri:  Vikaas Purush atau Manusia Pembangunan. 

Namun, di sebalik cerita indah tentang Modi dan Gujarat sekarang, kekejaman terhadap orang Islam di negeri itu masih belum dilupakan. Zakia Jafri, balu bekas anggota Parlimen Ahsan Jafri kini menuntut keadilan terhadap Modi atas pembunuhan kejam terhadap suaminya yang berusaha menyelamatkan orang Islam daripada keganasan dan kekejaman orang Hindu.  Ahsan Jafri yang dalam keadaan terdesak membuat lebih 100 panggilan telefon, memohon pertolongan bagi jiran-jirannya yang berteriak ketakutan dan perusuh Hindu dahagakan darah mereka. Namun, akhirnya beliau sendiri dibakar hidup-hidup oleh perusuh.   Bagi Zakia, pihak berkuasa Gujarat mesti dihadapkan ke muka pengadilan kerana pembunuhan besar-besaran itu.   

Meskipun bukti penglibatan Modi memang jelas, diragui bahawa Zakia akan memenangi pertarungan dengan yang paling berpengaruh  itu - iaitu Modi, lebih-lebih lagi kes itu dipindahkan ke mahkamah negeri itu. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...