Artikel Popular

Sunday, February 19, 2012

Bahasa: Pungutan Suara, Keputusan Mahkamah, dan Kebanjiran Imigran

AHAD,  19  Februari 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Apakah bahasa saya? Inilah persoalan dalam pungutan suara di Latvia yang akhirnya terjawab apabila semalam,  ialah penolakan yang jelas terhadap bahasa Rusia sebagai bahasa rasmi kedua di negara itu.   Dengan keputusan pungutan suara itu, bahasa Rusia tidak menjadi salah satu bahasa rasmi  dalam Kesatuan Eropah.

Sementara itu, di Bangladesh, Mahkamah Tinggi mengharamkan penggunaan slanga Inggeris yang dikenali sebagai "Banglish" di stesen televisen dan radio.  Keputusan itu dialu-alukan oleh para pakar yang bimbang tentang pencerobohan asing terhadap bahasa mereka.  Mahkamah Tinggi mengeluarkan arahan dalam usaha untuk melindungi bahasa Bengali dan sejarah 1000 tahunnya, atas alasan adalah perlu "untuk mendukung kesucian bahasa ibunda mereka."  Sejarah bahasa Bengali yang dituturkan oleh sekurang-kurangnya 250 juta orang di benua kecil itu, diselesaikan dengan pewujudan Bangladesh sebagai negara pada tahun 1972. 

Di Amerika Tengah pula, iaitu di Belize, The Economist melaporkan bagaimana mengubah negara yang berbahasa Inggeris yang kecil penggunaan bahasa Sepanyol. Belize kini mempunyai lebih banyak penutur peribumi bahasa Sepanyol daripada bahasa Inggeris atau nada dialek Kreol Belize.  Bahasa Inggeris kekal sebagai lingua franca dan hanya bahasa rasmi.  Akan tetapi, bahasa Sepanyol terus berkembang.  Upacara naturalisasi adalah dwibahasa, dan bertutur dalam bahasa Inggeris tidak diperlukan untuk kewarganegaraan.  Sekolah-sekolah mengajar dalam bahasa Inggeris, tetapi pengajaran  bahasa  Sepanyol adalah wajib.

Di mana-mana sahaja boleh dikatakan bahawa orang amat peka terhadap bahasa ibunda mereka, dan bahkan berusaha untuk memulihkannya, seperti yang dilakukan oleh penduduk kampung Kristian Maronite di jauh ke utara Israel. Banyak sebab mengapa melakukannya, antaranya dengan adanya bahasa mereka dapat membuktikan kewujudan mereka sebagai satu bangsa, dan bukannya bangsa yang direka, seperti yang dilemparkan terhadap umat Palestin atas alasan tidak wujud bahasa dan budaya Palestin.  Di Amerika Syarikat misalnya, seseorang itu perlu membuktikan bahawa dia orang asli Amerika biasanya berasaskan bahasa, kediaman, dan budaya.

Justeru, jangan pandang remeh terhadap usaha untuk memartabatkan  atau paling tidak, mempertahankan sesuatu bahasa.  Tanpa bahasa ibunda, sesuatu kaum itu boleh dianggap sebagai bangsa yang direka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...