Artikel Popular

Sunday, February 26, 2012

Vietnam: Harimau Asia Baru?

AHAD,  26  Februari 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Perkataan "harimau Asia" amat terkenal pada dekad 1990-an.  Akibat tercetusnya   krisis kewangan Asia Timur tahun 1997-1998,  harimau Asia terbenam bersama-sama "nilai Asia" dan sekali gus menyebabkan kemunculan abad Asia - iaitu abad ke-21 - menjadi samar-samar.

Namun, ini tidak bermakna bahawa Asia dari segi ekonomil sekurang-kurangnya tidak lagi penting kerana dua daripada empat buah negara BRIC (Brazil, Rusia, India, dan China) adalah  dari rantau ini.  Kebangkitan China dan India, meskipun kedua-dua negara itu saling bersaing antara satu sama lain. 

Dalam pada itu, Marco Breu dan Richard Dobbs menulis dalam Foreign Policy, mendedahkan kebangkitan Vietnam sebagai harimau Asia baru, dengan menyenaraikan 10 perkara yang orang ramai tidak ketahui tentang kebangkitan negara komunis itu, memetik laporan McKinsey Global Institute, "Sustaining Vietnam's Growth:  The Productivity Challenge."  

1.  Vietnam mengalami pertumbuhan yang pesat jika dibandingkan dengan ekonomi Asia lain, kecuali China. 

2.  Vietnam keluar dari sawah padi.

3.  Vietnam merupakan eksport utama lada hitam, gajus, beras, dan kopi.

4.  Vietnam bukan "China + 1."

5.  Vietnam menjadi tarikan pelaburan asing.

6.  Vietnam mempunyai infrastruktur jalan raya lebih maju berbanding dengan Filipina dan Thailand.

7.  Generasi  muda Vietnam meminati dalam talian.

8.   Vietnam sedang muncul sebagai lokasi untuk disumberluarkan dan perkhidmatan pesisir pantai.

9.  Bank-bank Vietnam memberikan pinjaman pada kadar segera berbanding dengan bank-bank di China, India, negara-negara lain di Asean.

10. Dividen demografi Vietnam semakin merosot.

Dengan kebangkitan Vietnam, sekali lagi membuktikan bahawa negara komunis merupak tapak yang subur untuk kapitalisme.  Seperti yang sering dibahaskan, kapitalisme memerlukan wilayah baru untuk terus berkembang, akhirnya terpaksa memilih negara komunis.  Hal ini demikian mungkin kerana tapak lama tempat kapitalisme berkembang, seperti Amerika Syarikat dan Eropah, tidak henti-henti bergelut dengan krisis. 

Bagi Asean, kebangkitan Vietnam,  menjadikan sebuah lagi negara di rantau ini, di samping Indonesia, kuasa ekonomi bukan sahaja di peringkat serantau, tetapi juga di peringkat global.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...