Artikel Popular

Friday, January 6, 2012

Buruh Kanak-kanak

JUMAAT,  6  Januari 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Buruh kanak-kanak mempunyai sejarah yang panjang, paling tidak setua dengan kapitalisme itu sendiri, terutamanya ketika Revolusi Perindustrian.  Pada akhir tahun 1700 dan awal 1800-an, apabila kilang berkembang pesat, mula-mula di England, kemudian di Amerika Syarikat.  Pemilik kilang ini menemui sumber baru buruh untuk mengendalikan jentera mereka, iaitu kanak-kanak.

Eksploitasi terhadap kanak-kanak sebagai tenaga buruh hingga sekarang belum menampakkan tanda-tanda untuk berakhir.  Semalam The Huffington Post menerbitkan laporan  yang disediakan oleh Maplecroft yang menunjukkan bahawa keselamatan global yang semakin teruk dan krisis ekonomi meningkatkan risiko pencabulan buruh kanak-kanak di beberapa buah negara. Maplecroft mengkaji keadaan buruh kanak-kanak di 197 buah negara dan merumuskan hampir 40 peratus negara berkenaan menunujukkan "risiko ekstrem" pencabulan.  

Laporan menyenaraikan 10 buah negara yang dianggap "ekstrem" ialah Myanmar, Korea Utara, Somalia, Sudan, DR Congo,  Zimbabwe, Aghanistan, Burundi, Pakistan, dan Etiopia.  Empat negara adalah daripada Asia, manakala enam buah lagi daripada Afrika. 



gend
Extreme risk
High risk
Medium risk
Low risk
No Data

RankCountryRating
1MyanmarExtreme
2North KoreaExtreme
3SomaliaExtreme
4SudanExtreme
5DR CongoExtreme

RankCountryRating
6ZimbabweExtreme
7AfghanistanExtreme
8BurundiExtreme
9PakistanExtreme
10EthiopiaExtreme

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...