Artikel Popular

Friday, January 27, 2012

Menunggu Lampu Hijau

JUMAAT,  27  Januari  2012
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH


Carta harian  terbaharu The Economist mengemukakan indeks bilik bergoyang-goyang (wiggle-room index)  untuk memerhatikan ekonomi sedang muncul manakah yang mempunyai paling kuat kuasa tembak  monetari dan fiskal. 

Daripada 27 buah negara yang disenaraikan, China, Indonesia, dan Arab Saudi mempunyai kapasiti yang lebih besar untuk menggunakan dasar monetari dan fiskal untuk menyokong pertumbuhan.  Negara lain yang mendapat lampu  hijau itu ialah Peru, Rusia,  Singapura, Korea Selatan, dan Chile. 

Dari sudut yang lain, Mesir, India, dan Poland mempunyai kurang ruang untuk rangsangan.  Argentina, Brazil, Hungary, Pakistan, Turki, dan Vietnam juga dalam zon merah.  Sementara Malaysia yang turut tersenarai dalam indeks itu, menduduki zon  jingga bersama-sama sembilan buah negara lain, termasuk Thailand dan Filipina.

Sementara itu, Bank Dunia  baru-baru ini mengingatkan bahawa negara membangun perlu bersedia untuk menerima keadaan yang lebih teruk akibat krisis hutang kedaulatan Eropah boleh merebak ke setiap pelosok dunia. Sebanyak 30 buah negara membangun yang disenaraikan bergantung pada pembiayaan luaran untuk lebih 10 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).  Bank Dunia dalam laporan terbaharunya itu  menyatakan unjuran pertumbuhan global, termasuk rantau Asia Timur dan Pasifik.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...