Artikel Popular

Wednesday, July 10, 2019

Suruhanjaya Reid


RABU, 10 Julai  2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH



Kemenangan Perikatan pada tahun 1955 diikuti oleh satu Persidangan Perlembagaan di London pada awal tahun 1956 dan dihadiri oleh wakil Raja-Raja Melayu dan Perikatan.  Dalam persidangan tersebut ditetapkan bahawa Tanah Melayu mendapat kerajaan sendiri dan kemerdekaan sepenuhnya dalam Kesatuan Komanwel, kalau boleh selewat-lewatnya pada Ogos, 1957 dan sebuah Suruhanjaya Perlembagaan akan dilantik untuk merangka draf perlembagaan (Milne dan Mauzy, 1982: 47).
Suruhanjaya Perlembagaan (juga dikenali sebagai Suruhanjaya Reid), yang dijanjikan dalam persidangan itu dilantik pada Mac 1956, dengan diketuai oleh Lord Reid dari United Kingdom,  Sir Ivor Jennings juga dari negara Inggeris, Hakim Malik dari India, Hakim Abdul Hamid dari Pakistan, dan Sir William McKell dari Australia (Ibrahim, 1981: 535; Ahmad et al. 2003: 1 – 2; rujuk juga Comber, 2007: 88). Suruhanjaya  diberikan tugas merangka Perlembagaan Persekutuan (Mohd. Salleh, 2006:  21; Abdul Aziz, 2006: 16).  Butir-butir yang penting dalam Perlembagaan itu adalah termasuk “soal kerakyatan yang sama untuk seluruh Persekutuan” dan “menjaga kedudukan istimewa orang-orang Melayu dan kepentingan kaum lain” (Comber, 2007: 88). Dalam menjalankan tugasnya, suruhanjaya tersebut dipandu oleh terma rujukan yang ditetapkan oleh persidangan di London itu yang meminta suruhanjaya menyiapkan perakuan dan draf Perlembagaan yang menyerlahkan pembentukan sebuah persekutuan dengan kerajaan pusat yang kuat; pemeliharaan kedudukan, keistimewaan, kehormatan, dan hak Raja-Raja Melayu; pewujudan jawatan ketua negara yang bergelar Yang di-Pertuan Agong; pemeliharaan hak-hak istimewa orang-orang Melayu serta hak-hak yang sah milik kaum lain; dan pembentukan sistem kewarganegaraan yang seragam untuk seluruh Malaya (Ibrahim, 1981: 536; Abdul Aziz, 2006: 17). 
Dengan penerimaan cadangan Suruhanjaya Reid, maka Perlembagaan Persekutuan digubal dan Persekutuan Tanah Melayu menjadi sebuah negara yang berdaulat pada 31 Ogos 1957 (Mohd. Salleh, 2006:  21; rujuk juga Ahmad et al. 2003: 3 - 4). Sebelum Suruhanjaya Reid menulis laporan dan draf Perlembagaan di Rom, mereka menemui dan bercakap dengan pelbagai pihak, termasuk raja-raja, ahli-ahli politik, persatuan-persatuan, dan lain-lain lagi (Abdul Aziz, 2006: 17). Bagi memulakan kerjanya, suruhanjaya ini meminta fikiran dan pandangan orang ramai berkenaan dengan bentukan Perlembagaan Malaya Merdeka itu, sama ada menemuinya terus ataupun menghantar buah fikiran atau memorandum masing-masing kepadanya...Yang banyak sekali menghantar memorandum dan yang menemui sendiri ialah golongan orang Cina di luar MCA dan orang bukan Melayu. Badan atau pertubuhan Melayu, selain UMNO, kebanyakannya tidak mengendahkan atau memulaukan suruhanjaya itu (Ibrahim, 1981: 536 – 537). Suruhanjaya ini telah bersidang di Tanah Melayu dari Jun hingga Oktober 1956.  Pandangan yang mustahak sekali dipertimbangkan oleh suruhanjaya ialah pendapat yang dikemukakan oleh Parti Perikatan, terutama kerana Perikatan mendapat kejayaan  cemerlang dan suara terbanyak di peringkat negeri dan Persekutuan (Comber, 2007: 88).
Meskipun lebih beratus-ratus individu dan organisasi mengemukakan pandangan mereka, Suruhanjaya Reid memberikan keutamaan terhadap pandangan Parti Perikatan (Milne dan Mauzy, 1999: 15). Perikatan, terutamanya UMNO dan MCA memberikan cadangan tegas yang menghasilkan satu “rundingan” ke atas perbezaan kedudukan dua bangsa yang terbesar dari segi perlembagaan.  Hanya sebuah memorandum yang dihantar oleh Perikatan, sungguhpun terdapat ketegangan dan tekanan yang tidak dapat dielakkan dalam kalangan parti yang menjadi komponennya (Milne dan Mauzy, 1982: 47 -  48).  Walau bagaimanapun, tidak semua syor Suruhanjaya Perlembagaan itu diterima.  Beberapa pindaan dibuat setelah rundingan diadakan antara kerajaan British, Raja-Raja Melayu, dan Perikatan.  Hasilnya, beberapa konsesi diberikan kepada pendapat Perikatan, terutama kepada UMNO (Milne dan Mauzy, 1982: 48).
Menurut Mahamad Arifin, Parti Perikatan dalam memorandumnya mengesyorkan kepada Suruhanjaya Reid bahawa agama rasmi Persekutuan hendaklah agama Islam.  Peruntukan ini tidak akan menjejaskan rakyat bukan Islam untuk menganuti dan mengamalkan agama mereka sendiri dan tidak membayangkan bahawa negara ini bukan negara sekular (rujuk Ahmad et al. 2003: 101). Menurut Mahamad Arifin lagi, Hakim Abdul Hamid (salah seorang anggota Suruhanjaya Reid), berpendapat bahawa perisytiharan seperti itu perlu dimasukkan seperti yang dicadangkan oleh Parti Perikatan.  Beliau mengesyorkan bahawa disebabkan cadangan yang dibuat oleh Parti Perikatan itu dibuat sebulat suara, maka cadangan tersebut harus diterima.  Peruntukan seperti itu telah pun terdapat di negeri-negeri dan apa yang perlu adalah memindahkannya dari Perlembagaan Negeri ke Perlembagaan Persekutuan (rujuk Ahmad et al. 2003: 101).  Mahamad Arifin cuba menjelaskan mengapa Perikatan dalam cadangannya menyatakan bahawa dengan memasukkan peruntukan ini tidak bermakna bahawa negara bukan negara sekular, dengan memetik Profesor Ahmad Ibrahim: “Perlu diingat cadangan itu dibuat oleh Perikatan, iaitu gabungan UMNO dengan parti bukan Melayu dan Islam.  Mungkin pada masa itu, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj dan ahli-ahli UMNO berpendapat untuk tidak menjejaskan perpaduan antara parti, maka tidaklah perlu menyebutkan negara ini sebagai negara Islam.  Dari segi maslahah untuk perpaduan parti-parti itu adalah baik hanya menyebut Islam sebagai agama Persekutuan”  (rujuk Ahmad et al. 2003: 103).
R.S. Milne dan Diane K. Mauzy, yang mengulas Perlembagaan Persekutuan yang mereka sebut “Perlembagaan tahun 1957,”  bertujuan menyediakan asas berdaya maju untuk pemahaman etnik dan kerajaan yang baik.  Di sebalik Perlembagaan itu, ialah tawar-menawar yang sangat besar, terutamanya dalam kalangan kumpulan etnik dan parti politik (Milne dan Mauzy, 1999: 14 - 15).  Jelas mereka, “proses politik ketika itu, etnisiti adalah penting; orang Melayu merupakan kumpulan yang sangat kuat, bukan sahaja dari segi angka, tetapi juga oleh sebab jawatan tinggi yang mereka duduki semasa pemerintahan British dan akan duduki yang tanpa disekat oleh kekangan British selepas mencapai kemerdekaan” (Milne dan Mauzy 1999: 15).  Meskipun Perlembagaan tahun 1957 jelas perlu memasukkan tawar-menawar, terutamanya antara UMNO dengan MCA, yang mengambil bentuk tukar ganti antara politik dengan kuasa ekonomi, dari segi sebenar tawar-menawar menjadi kurang relevan.  Peningkatan bilangan orang Cina dan pengundi bukan Melayu, tidak akan membawa kemenangan parti-parti bukan Melayu dalam pilihan raya umum. Dari segi yang lain, pada mulanya, peningkatan ekonomi terlalu perlahan untuk memenuhi harapan orang Melayu, yang kemudiannya dipacu menerusi pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB), kesannya jelas kelihatan, dan bagi sesetengah bukan Melayu membimbangkan (Milne dan Mauzy, 1999: 18). 
(Dipetik daripada Bab Satu buku, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid I, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...