Artikel Popular

Friday, July 19, 2019

Dunia Berpecah-belah

JUMAAT, 19 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Serangan terhadap Pusat Dagangan Dunia dan Pentagon pada 11 September 2001, dan tindak balas Amerika Syarikat menyerang Afghanistan pada 7 Oktober, menyebabkan dunia mula meninggalkan pengakhiran sejarah. Daripada pertentangan ideologi semasa Perang Dingin, dunia beralih kepada pertentangan yang berasaskan budaya dan keagamaan. Apabila Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush menuduh bahawa Osama bin Ladin dan al-Qaeda bertanggunngjawab melakukan serangan berani itu, tercetus perseteruan agama penganut Kristian dengan Islam di Amerika, Eropah, dan Australia.

Meskipun Bush menegaskan bahawa Amerika tidak bermusuh dengan orang Islam dan Samuel Huntington pula menafikan pertembungan peradaban, rentetan peristiwa 11 September menjurus kepada pertentangan antara Barat dengan Islam. Serangan terhadap Amerika (sebenarnya, serangan terhadap dasar luar negara itu), diputarbelitkan oleh para pemimpin Amerika dan media arus perdana untuk mewajarkan serangan terhadap Afghanistan.  Apabila Amerika dan sekutunya, Britain menyerang negara itu, negara Islam semakin lantang kewajaran serangan itu, meskipun mereka mengutuk serangan terhadap WTC dan Pentagon. 

Memang benar bahawa beberapa buah negara Islam, seperti Pakistan menyokong tindakan Amerika untuk menghapuskan keganasan. Namun begitu, rakyat negara itu menunjukkan pendirian yang berbeza, mereka menentang Amerika dan mengancam pihak pemerintah mereka. Amerika bukan sahaja terpaksa berhadapan dengan negara Islam, seperti Iran, Iraq, dan Sudan, tetapi juga terpaksa menghadapi penentangan daripada penduduk dan kumpulan Islam di seluruh dunia. Keadaan semakin teruk kerana negara yang menyokong Amerika, sepert Pakistan mula menghadapi huru-hara, anarki, dan mungkin berlaku perang saudara atau pemberontakan tentera. Bantuan kewangan Amerika dan sekutunya, di samping penarikan sekatan ekonomi, gagal meredakan kemarahan rakyat Pakistan apabila saudara di Afghanistan dizalimi dengan sewenang-wenangnya. 

Amerika juga terpaksa menghadapi tentangan daripada golongan antipeperangan yang setiap hari mengadakan tunjuk perasaan di Seattle, Washington, New York, dan serata tempat di dunia. Di beberapa buah tempat, golongan ini bergabung dengan golongan antiglobalisasi dan antikapitalis yang bermula secara kecil-kecilan di Seattle pada akhir tahun 1999 dan berubah menjadi satu gerakan di Genoa pada Julai lalu. Dengan slogan antglobalisasi dan antikapitalis, dan kini, antipeperangan, gerakan tersebut menjadikan Amerika sebagai sasaran mereka. Memang menakjubkan apabila generasi muda yang tidak berpeluang melihat kekejaman Amerika di Vietnam dan Amerika Latin, tetapi sejak akhir-akhir ini mereka amat peka terhadap tindak-tanduk Amerika di pelosok dunia, khususnya dalam arena ekonomi dan politik.

Berakhirnya Perang Dingin dengan kemenangan kepaa kapitalisme dan kekalahan kepada sosialisme, jurang antara negara maju, khususnya antara Amerika dengan negara Islam semakin meluas.  Globalisasi gagal menyatukan dunia di bawah satu wawasan; sebaliknya, dengan memetik kata-kata Edwad Said, "mewujudkan pertembungan kejahilan."

Walaupun tidak dapat dipastikan, sama ada perang menentang keganasan ataupun jihad yang pasti, dunia memasuki ambang perpecahan.  Sebagaimana Bush tidak dapat menerima serangan terhadap WTC dan Pentagon, umat Islam juga pasti tidak dapat menerima sebarang tindakan Amerika terhadap Osama, sama ada hidup ataupun mati. Osama dianggap sebagai wira yang muncul daripada Peristiwa 11 September, sebagaimana kemunculan Che Guevara semasa Revolusi Cuba. Meskipun kedua-duanya muncul dalam era dan "ideologi" berbeza, wawasan mereka sama, iaitu menentang keangkuhan, kezaliman, dan penindasan Amerika.

Dalam peperangan yang masih panjang, George W.  Bush dan Tony Blair mencuba sedaya-upaya untuk meredakan kemarahan umat Islam dengan menggunakan saluran diplomatik dan menghulurkan bantuan makanan kepada penduduk Afghanistan. Namun begitu, seperti kata Robert Fisk, wartawan Independent: "Seperti biasa, kita diberitahu bahawa rakyat Afghanistan bukan musuh kita.  Kata-kata yang sama diungkapkan sebelum ini, iaitu Terusan Suez (1956), Lubnan (1982), Libya (1985), Iraq (1991), tetapi adakah umat Islam boleh mempercayai penipuan demi penipuan dan keganasan demi keganasan?" Pertembungan kejahilan mengorbankan rakyat yang tidak berdosa dan meletakkan dunia dalam keadaan ketidakpastian - kegelapan pada awal abad ke-21.

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, November 2001.)














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...