Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Pada Jun 1965 berlangsung Kongres Ekonomi Bumiputera yang
pertama, yang mencadangkan penubuhan
Bank Bumiputra Berhad dan Majlis Amanah Rakyat (MARA). Bank Bumiputra Berhad ditubuhkan tahun itu juga dengan bantuan
kerajaan untuk berkhidmat sebagai pusat kewangan untuk pengumpulan modal
Melayu. Pada Mac 1966, MARA ditubuhkan menggantikan RIDA (Lembaga
Kemajuan Perusahaan dan Kampung), di bawah Kementerian Pembangunan Negara dan
Luar Bandar.
Kongres Ekonomi Bumiputera itu, menurut Tun Ismail
Mohamed Ali, “menjadi perkara yang bersejarah yang penuh bermakna. Tun Abdul Razak mengaturkan mesyuarat pertama
kongres. Beliau melantik saya menjadi
Pengerusi Kumpulan Sekerja Ekonomi dan kami meneruskannya dengan penubuhan Bank
Bumiputra Berhad, MARA, dan pusat-pusat latihan (Ismail, 2006: 195).
Pada 22 September 1970, Tun Abdul Razak dilantik sebagai
Perdana Menteri kedua menggantikan Tunku Abdul Rahman Putra. Pada Julai 1971, iaitu beberapa bulan selepas
demokrasi dipulihkan berikutan perisytiharan Darurat akibat Peristiwa 13 Mei
1969, beliau membentangkan Rancangan Malaysia
Kedua 1971 – 1975 di Parlimen yang
mengandungi prinsip dan program Dasar Ekonomi Baru (DEB). Penggubalan Rancangan ini pada prinsipnya
dilaksanakan oleh Unit Perancangan Ekonomi yang diketuai oleh Tan Sri Thong Yaw
Hong, dengan input daripada Raja Tun Mohar Raja Badiozaman, Tan Sri Chong Hon
Nyan, Tun Ismail Mohamed Ali, Tan Sri Rama Iyer, dan beberapa yang lain (Ahmad
Sarji, 2016: 33).
DEB dilancarkan sebagai sebahagian strategi Tun Abdul
Razak Hussein, Perdana Menteri ketika itu, bagi menyatukan dan membangunkan
semula negara selepas pengalaman yang mengejutkan pada tahun 1969. Selain objektif mewujudkan kemakmuran untuk
semua rakyat Malaysia supaya tidak ada komuniti yang akan mengalami kehilangan
dan penafian hak, rancangan ini juga
menekankan objektif yang penting bagi meningkatkan taraf ekonomi orang
Melayu selaras dengan semangat dan niat “tolak ansur” Perlembagaan (Faaland,
Parkinson, dan Rais, 1991: 18).
Rancangan Malaysia Kedua
merupakan tahap pertama pelaksanaan DEB,
“mengakui bahawa usaha mewujudkan perpaduan dan pengenalan negara
merupakan kerja pelbagai bidang. Tugasnya tidaklah sebegitu mudah, terutamanya
bagi negara yang dibebankan dengan pembahagian bangsa, agama, taraf ekonomi,
dan pengasingan geografi... Di Malaysia, usaha begini melibatkan penggunaan
seluruh bidang dasar ekonomi dan dasar sosial, daripada dasar pendidikan dan
kesihatan kepada dasar buruh dan guna tenaga, serta juga langkah bagi menyusun
semula pemilikan modal, dan bagi mengadakan urutan pengubahan sosial yang akan
memberikan sedikit banyak keadilan kepada bilangan teramai rakyat negara. Usaha ini tidak mahu tidak berkehendakkan
perbelanjaan” (Faaland, Parkinson, dan Rais, 1991: 94).
Tun Ismail masih ingat
“peristiwa di Parlimen sewaktu membuat undian bagi mendapatkan sumbangan untuk
membiayai penyertaan orang Melayu dalam bidang perniagaan dan sektor
swasta. Kerajaan memiliki saham dalam
syarikat-syarikat besar dan kami telah menjual saham-saham tersebut kepada
individu Melayu” (Ismail, 2006: 195). Beliau
juga tidak lupa akan sahabat
karibnya, menulis, “DEB dimajukan dan
insan yang memainkan peranan utama dalam membangunkannya ialah Timbalan Perdana
Menteri kedua, iaitu Tun Dr. Ismail Abdul Rahman” (Ismail, 2006: 195).
Semasa berkhidmat sebagai gabenor Bank Negara Malaysia,
Tun Ismail diminta menimbangkan
kemungkinan penubuhan sebuah tabung amanah bagi membeli saham-saham yang
diperuntukkan kepada bumiputera. Beliau
sendiri mempengerusikan jawatankuasa kerja yang
mencadangkan penubuhan Yayasan Pelaburan Bumiputera (YPB) dan seterusnya
PNB. Menurut Tun Dr. Mahathir, syarat
utama tabung itu adalah menjana pulangan yang lebih tinggi daripada faedah
simpanan tetap di dalam bank. Hasilnya,
lahir YPB dan buat permulaan kerajaan memperuntukkan RM200 kepada YPB sebagai
modal. YPB kemudiannya menubuhkan PNB
(Mahathir, 2015: 549). Tun Ismail berkhidmat sebagai pengerusi PNB yang pertama, iaitu sejak PNB
ditubuhkan pada 17 Mac 1978 hingga 17
Oktober 1996. Beliau kekal di PNB
sebagai penasihat hingga beliau meninggal dunia pada 6 Julai 1998. Semasa kepimpinannya, Perbadanan Nasional Bhd. (Pernas) memindahkan 11
syarikat yang paling menguntungkan, dengan aset bernilai RM1 bilion kepada PNB
pada tahun 1981 atas permintaan kerajaan dan PNB (Jesudason, 1989: 87).
Pengerusi PNB, Tun Ismail, disanjung kerana mempunyai
pengetahuan terbaik tentang sektor korporat di negara ini, adalah berpendidikan
ekonomi di Cambridge, yang mempunyai kerjaya yang unggul sebagai pengerusi [sic] Bank Negara sejak penubuhannya
pada tahun 1959 hingga beliau bersara pada tahun 1978 (Jesudason, 1989: 86 –
87). Di bawah kepimpinannya amanah saham
di bawah PNB berjaya menggerakkan dana
daripada bumiputera untuk menjadi dana amanah saham terbesar di negara ini,
memperoleh kepercayaan dan keyakinan lebih tujuh juta pemegang unit, melaburkan
sedikit demi sedikit pendapatan dan simpanan mereka. Sebagai mengiktiraf usaha
dan sumbangan beliau, maka Galeri PNB, dinamakan Galeri Tun Ismail
Mohamed Ali (Ahmad Sarji, 2001). Selain galeri tersebut, PNB juga mewujudkan Yayasan Tun Ismail
Mohamed Ali, sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan yang amat penting dan berharga oleh beliau
kepada kedua-duanya, iaitu sektor awam dan sektor korporat di Malaysia dan di
peringkat antarabangsa. Yayasan Tun
Ismail Mohamed Ali mengiktiraf dasar monetari beliau yang berhemat, tegas, dan
sangat bijak sebagai gabenor Bank Negara Malaysia (Ahmad Sarji, 2001).
(Dipetik daripada Bab Satu, Peneraju Dunia Korporat, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
(Dipetik daripada Bab Satu, Peneraju Dunia Korporat, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment