SABTU, 6 Julai 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Semasa berkhidmat sebagai
Ketua Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra mengadakan rundingan dengan Chin Peng, setiausaha agung
PKM, yang beliau sifatkan sebagai “rundingan bersejarah” (Tunku Abdul Rahman Putra, 1980: 7). Bagi Tunku, beliau mengadakan Rundingan
Baling itu untuk “mendedahkan pembohongan PKM serta pengakuan Chin Peng bahawa
dialah yang cuba membebaskan Tanah Melayu... Apabila Chin Peng memutuskan
bahawa dia tidak akan meletakkan senjatanya, maka nyatalah kepada penduduk
Tanah Melayu bahawa dia bermaksud untuk meneruskan tindakan kekejaman dan
keganasannya bagi mencapai maksud politiknya sendiri...” (Tunku Abdul Rahman Putra, 1980: 7).
Dalam Rundingan Baling itu, Tunku bersama-sama David Marshall, Ketua
Menteri Singapura daripada Parti Buruh dan Tun Tan Cheng Lock, pemimpin MCA,
manakala Chin Peng bersama-sama Chen Tien dan Rashid Maidin. Menurut Tunku, “beliau sedar bahawa Chin Peng
datang berunding dengan perasaan yang ragu, maka oleh sebab itu, Tunku
mengambil sikap sangat berhati-hati untuk memastikan agar tidak terlampau yakin
kerana untuk mengelak daripada “risiko kegagalan” (Tunku Abdul Rahman Putra, 1980: 7). Ibrahim Mahmood menyatakan pihak PKM berutus-utus surat dengan Tunku yang membawa kepada
Rundingan Baling (Ibrahim, 1981: 478 – 480), manakala Dato’ P.G. Lim memuatkan
rekod verbatim Rundingan Baling yang melibatkan empat sesi (Lim, t.t.: 99 –
132).
Bagi Tunku, tawaran Chin Peng untuk bertemu dengan beliau sebagai anugerah
daripada Tuhan, dan beliau segera mengambil kesempatan itu. Sebenarnya, Tunku tidak mahu Tanah Melayu senasib dengan Palestin,
yang menurut beliau, ketika orang Yahudi menentang Inggeris, orang Arab
mengambil pendirian tidak menyebelahi mana-mana pihak. Akan tetapi, apabila Inggeris terdesak,
mereka berdamai dengan Yahudi dan menyerahkan seluruh Palestin kepada Yahudi.
“Perkara ini dapat berlaku dengan mudah sekali dalam keadaan Darurat Tanah
Melayu, jika perang itu merugikan Inggeris.
Tidak ada kuasa penjajah yang mahu mempertimbangkan perasaan penduduk
‘bumiputera’ jika keputusannya akan merugikan kepentingan mereka ataupun
mungkin membahayakan jiwa rakyat mereka” (Tunku
Abdul Rahman Putra, 1980: 7).
Sejauh mana tepatnya perbandingan yang dibuat oleh Tunku itu adalah di
luar skop buku ini. Namun begitu, yang jelas di peringkat antarabangsa, ketika
itu berlaku Perang Dingin, iaitu pertembungan ideologi antara Barat dengan
Timur, antara komunis dengan bukan komunis, manakala di rantau Asia, Perang Korea (1950 – 1953) baru sahaja
berakhir dan Perang Vietnam (1955 – 1975) baru sahaja bermula. Faktor ini tidak
memungkinkan British begitu mudah bekerjasama dengan PKM dan begitu mudah
menyerahkan Tanah Melayu kepada mereka.
Dalam rundingan yang berlangsung selama dua hari mulai 28 Disember 1955,
Tunku menegaskan bahawa apa-apa jua keputusan rundingan itu, “rancangan kami
terhadap berkerajaan sendiri tidak sekali-kali akan terganggu, tetapi akan
berjalan terus seperti yang dirancang” (Ibrahim, 1981: 485). Chin Peng mahu PKM diiktiraf dan mengekalkan
hak ke atas senjata yang mereka miliki.
Tunku bagaimanapun, menuntut pembubaran PKM dan penyerahan semua senjata
api yang dimiliki gerila. Dia enggan
berbuat demikian dan mereka kembali ke hutan belantara untuk meneruskan
peperangan (Mahathir, 2015: 167). Chin
Peng yang enggan menerima pengampunan
dan meletakkan senjata tanda menyerah diri menegaskan, “sebab antara kamu
dengan komunis tidak ada saling wujud” (Lim, t.t.: 94). Dalam rundingan itu, Tunku menolak
permintaan dengan tegas permintaan PKM
untuk dibenarkan wujud sebagai sebuah politik yang sah. Tunku juga menolak permintaan PKM yang
mahukan mereka diberikan peluang meletakkan senjata secara terhormat (Mohd.
Reduan, 2008: 64).
Bagi Tunku sendiri, pertemuan dengan Chin Peng itu mendatangkan hasil yang
sangat baik. “Barulah untuk pertama kalinya rakyat Tanah Melayu tahu apa yang
dicita-citakan oleh Chin Peng – bukan pemerintahan sendiri yang demokratik,
melainkan pemerintahan Tanah Melayu yang dikuasai oleh komunis (Tunku Abdul Rahman Putra, 1980: 14). Dr. Mahathir
yang dalam beberapa perkara tidak
sehaluan dengan Tunku, menganggap “pertemuan itu satu kejayaan besar bagi
Tunku. Dengan satu langkah bijak, Tunku membuktikan kepada semua pihak bahawa
beliau bukanlah boneka British”
(Mahathir, 2015: 167). Pertemuan itu bukan sahaja menaikkan imej dan
wibawa Tunku sebagai pemimpin di sebuah negara yang sedang memperjuangkan
kemerdekaan, tetapi juga menjadikan perjuangan komunis tidak relevan, seperti yang dicatatkan oleh
Dr. Mahathir: “Mulai saat itu, Chin
Peng dan PKM bukan lagi pejuang
pembebasan rakyat, tetapi berperang menentang Tanah Melayu” (Mahathir, 2015:
167).
Bagi kawan-kawan politiknya, seperti Tun Fatimah Hashim yang pernah
menganggotai Kabinet Tunku dan menerajui Wanita UMNO, tindakan Tunku untuk
bertemu dengan Chin Peng, menunjukkan kesediaan Tunku menggadai nyawanya
(Fatimah, t.t.: 57). Bagi Tun Dr. Mahathir Mohamad pula, kesediaan Tunku untuk
menemui Chin Peng bagi merundingkan gencatan senjata menunjukkan bahawa sebagai
ketua kerajaan, Tunku “tidak berlengah untuk menunjukkan kebebasannya.” Dalam
satu langkah yang bertentangan dengan dasar British, beliau menawarkan
pengampunan kepada pengganas komunis (Mahathir, 2015: 167).
PKM bersetuju mengadakan Rundingan Baling dengan beberapa muslihat
tertentu, iaitu “untuk memperdaya Perikatan dengan mengadakan pakatan
sementara. Mereka perlu bekerjasama
dengan Tunku Abdul Rahman untuk menghalau penjajah British. Setelah penjajah
itu diusir dan keamanan ditegakkan, maka pada masa itulah PKM dengan sokongan
rakyat akan menumbangkan rejim borjuis Tunku Abdul Rahman dan menggantikannya
dengan rejim diktator rakyat semua kaum dan lapisan” (Mohd, Reduan, 2008:
63). Setelah gagal dalam rundingan
pertama, PKM sekali lagi mengajak kerajaan berunding, tetapi kerajaan
mengetahui niat tersembunyi PKM, tidak melayani permintaan mereka (Mohd.
Reduan, 2008: 64). Selepas Tanah Melayu
mencapai kemerdekaan, Chin Peng menghantar dua pucuk surat kepada Perdana
Menteri Tunku Abdul Rahman, menyatakan kesediaan PKM untuk berunding. Surat yang pertama bertarikh 12 Oktober 1957,
bertaip dalam bahasa Melayu. Satu lagi
surat, yang merupakan surat terakhir, bertarikh 9 Disember 1957 (Ibrahim, 1981: 670 – 673).
Meskipun Rundingan Baling itu gagal,
pendapat awam memihak kepada Tunku, terutamanya pada pandangan kerajaan
kolonial, yang tertarik dengan cara Tunku menangani situasi (Lim, t.t.: 94).
Walaupun gagal memujuk PKM, Tunku Abdul Rahman dapat menunjukkan kepada orang
ramai bahawa kerajaan Perikatan telah membuat yang terbaik untuk membawa
keamanan bagi mencapai kemerdekaan Tanah Melayu. Yang bersalah ialah PKM yang menolak
pengampunan dan enggan meletakkan senjata (Ramlah, 2005: 248). Rundingan itu menyebabkan British terpaksa memberikan
perhatian serius terhadap perjuangan kemerdekaan. Bagi Tunku, “Baling terus membawa terus kepada
kemerdekaan” kerana Rundingan Baling itu, “maka kita dapat merampas inisiatif
daripada PKM, kemudian bersidang di meja perundingan di London bagi kemerdekaan
kita dengan kita dengan Inggeris”
(Tunku Abdul Rahman Putra, 1980:
16). Rundingan Baling sebenarnya
merupakan kemenangan politik dan peribadi
bagi Tunku kerana dapat “menjinakkan”
PKM sambil meyakinkan British bahawa kemerdekaan Tanah Melayu tidak dapat
dielakkan lagi.
Semasa kepimpinan Tunku sebagai Perdana Menteri, “Darurat telah tamat pada 31 Julai 1960”
(Mohd. Salleh, 2006: 22), menandakan kemenangan Tanah Melayu dalam menghadapi
ancaman dan keganasan komunis. “Maka berakhirlah keganasan komunis yang selama
12 tahun mengganggu negara kita yang dahulunya aman bahagia” (Tunku Abdul Rahman Putra, 1980: 16).
(Dipetik daripada Bab Satu, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid I, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
(Dipetik daripada Bab Satu, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid I, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment