Artikel Popular

Monday, July 22, 2019

Tahun Baharu Harapan Lama


ISNIN, 22 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH



Setiap kehadiran tahun baharu akan disambut dengan keriangan, harapan, dan tidak kurang pula yang menyambutnya dengan pesta yang meriah. Manusia yang bermacam-macam ragam menyambutnya dengan bermacam-macam cara. Yang pasti, mereka berasa seronok menyambut tahun baharu dan mereka ingin melupakan segala suka duka tahun sebelumnya.

Tahun 2002 merupakan tahun kedua pada abad ke-21 yang dinanti-nantikan bersama-sama alaf baharu. Sebagaimana dua tahun sebelumnya, iaitu tahun 2000 dan 2001, tahun 2002 disambut dengan penuh kenangan dan keceriaan, khususnya bagi warga kota. Tahun 2001 ditinggalkan bersama-sama pelbagai kenangan dan kenangan itu pula akan hanya diingati untuk sementara waktu kerana kebanyakan orang lebih bersedia untuk mengharungi hidup pada tahun 2002.

Walaupun tahun demi tahun berganti dan disertai dengan harapan baharu, banyak perkara lama yang terus berulang, baik  di peringkat negara ataupun mahupun antarabangsa. Di peringkat negara kita, Malaysia, soal perkauman, kemiskinan, gejala sosial, amalan rasuah, dan sebagainya masih berleluasa setiap tahun. Pendek kata, penyakit dan masalah lama berterusan setiap tahun. Perkara yang sepatutnya selesai, sesuai dengan tempoh kemerdekaan yang semakin lama, seperti perkauman belum dapat dibanteras. Peristiwa Kampung Medan yang berlaku pada tahun lalu memang sukar dipercayai memandangkan sifat toleransi yang wujud dalam kalangan rakyat berbilang kaum. Demikian juga tuntutn yang berbau perkauman yang ingin merampas atau melucutkan hak kaum tertentu masih berlaku. Kadangkala sukar dibayangkan bagaimana seseorang itu datang ke rumah orang dengan tujuan ingin merampas harta benda tuan rumah atau mengusir tuan rumah keluar.

Selain perkauman, ketegangan yang bersifat keagamaan masih berlaku, meskipun Malaysia memberikan kebebasan agama.  Jika diteliti beberapa peristiwa beberapa tahun yang lalu, toleransi agama semakin merundum. Meskipun masyarakat mengalami perubahan dan pemodenan, pertembungan kejahilan dalam bentuk keagamaan kian berlaku. Ketegangan  bukan sahaja tercetus antara agama, tetapi juga dalam agama itu sendiri.  Gejala seperti ini sukar diterima kerana sepatutnya kejahilan telah dihakiskan sama sekali, Berbanding dengan generasi terdahulu,yang secara relatifnya, kurang moden, tetapi mereka berpegang pada amalan toleransi agama yang sangat tinggi.

Sementara itu, amalan  rasuah dan perbuatan  rogol anak sendiri seakan-akan tidak terkawal. Memang sukar dibayangkan agensi yang dipertanggungjawabkan dan diamanahkan menjaga wang rakyat boleh berlaku curang atau pecah amanah.  Demikian juga perbuatan si ayah merogol anak sendiri yang semakin berleluasa. Memang aneh kerana ketika kesedaran terhadap agama semakin mendalam, gejala sosial, seperti rasuah dan rogol semakin menjadi-jadi. Seolah-olahnya berlaku pertembungan antara arus kesedaran agama dengan gejala sosial.

Di peringkat antarabangsa pula , keganasan dan kekejaman semakin berleluasa dan sukar dibendung. Walaupun warga dunia hidup dalam era kecanggihan teknologi dan mereka mendukung globalisasi, tidak ada seorang pemimpin dari negara maju yang sanggup berusaha untuk mewujudkan orde dunia yang lebih rukun demi kesejahteraan umat manusia.  Dendangan lagu "We are the world, we are the children" ketika Afrika dilanda kebuluran pada pertengahan tahun 1980-an, sepatuttnya dihayati dalam arena antarabangsa masa kini. Tujuannya adalah untuk mewujudkan orde baharu dunia yang lebih adil kepada semua warga dunia, tidak kira sama ada di Utara ataupun di Selatan.

Serangan terhadap Pusat Dagangan Dunia (WTC) dan Afghanistan menambahkan lagi kisah ngeri dan yang menyayat hati yang terpaksa ditanggung oleh sebilangan warga dunia. Kini, warga dunia berasa tidak selamat, walau di mana-mana pun mereka berada. Ketakutan terhadap kebuluran, kemiskinan, dan peperangan kini ditambah oleh ketakutan terhadap keganasan dan kejahilan. Bangsa yang menganggap diri mereka beradab kadangkala lebih ganas daripada yang dianggap gasar. 

Apabila kita merenung setiap tahun berlalu dan tahun baharu menjelang tiba, kita dapati tidak banyak perubahan ke arah  kesejahteraan umat manusia.  Prasangka dan kebencian, sama ada berdasarkan agama ataupun budaya semakin tebal.

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, Januari 2002.)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...