Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Dalam keluaran Mac 2015, Dewan
Masyarakat muncul dengan ruang “khas” sebagai memperingati kepulangan ke
rahmatullah Tun Abdul Rahman Ya’kub, mantan Menteri Persekutuan, mantan Ketua
Menteri, dan mantan Yang Dipertua Negeri Sarawak. Dalam ruangan itu dimuatkan
dua makalah, iaitu “Peranan Bahasa Melayu dalam Pembinaan Tamadun Tinggi” yang
merupakan teks syarahan Allahyarham ketika merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan
Linguistik Malaysia (PLM) pada 29 Mei 2004. Makalah ini pernah diterbitkan oleh
PLM dengan judul yang sama dalam Suara Pejuang Bahasa (2005), dengan
Abdul Rahim Bakar dan Awang Sariyan sebagai editor.
Tun
Abdul Rahman, antaranya menulis, bahasa Melayu sebelum Islam meskipun mula
memperlihatkan bibit peranannya dalam pembentukan tamadun, seperti yang berlaku
dalam zaman Sriwijaya ialah bahasa yang agak terbatas dalam bidang yang
mewakili konsep tamadun tinggi. Selain sebagai bahasa perhubungan umu, dan
sedikit dalam bidang keagamaan Hindu-Buddha, tidak jelas adanya warisan tamadun
tinggi dalam kosa kata atau perbendaharaan kata (Abdu-Rahman, 2015: 17). Tulis
beliau lagi, selain menjadi bahasa ilmu, falsafah, pemikiran, undang-undang,
ketatanegaraan, seni sastera, dan persejarahan, bahasa Melayu ternyata menjadi
bahasa dalam bidang perhubungan diplomatik (Abdu-Rahman, 2015: 18). Beliau juga
menyentuh peranan bahasa Melayu sebagai
lingua franca, khususnya sebagai bahasa perdagangan berlangsung kerana banyak
negeri di alam Melayu yang menjadi pusat perdagangan (Abdu-Rahman, 2015: 18).
Satu lagi makalah,
“Perginya Seorang Negarawan Pendidikan dan Perpaduan Nasional” yang ditulis
oleh Awang Azman Awang Pawi, yang boleh dianggap sebagai obituari dengan
menyentuh latar belakang kehidupan Tun Abdul Rahman, sejak dilahirkan,
bersekolah hingga beliau menceburi politik dan memegang beberapa
jawatan penting di peringkat negeri Sarawak dan Persekutuan. Abdul Rahman
terkenal sebagai pemidato yang cukup petah.
Keupayaan berhujah dan bijak menyusun kata menyebabkan beliau dikenali
sebagai Sukarno Malaysia. Kepintarannya
juga menyebabkan beliau diberikan gelaran “Sang Kancil Sarawak.” Kepetahannya berpidato menarik perhatian
khalayak dan berupaya membina dan meluaskan pengaruh politik di peringkat
negeri dan nasional (Awang Azman, 2015: 22). Beliau disifatkan sebagai negarawan ulung (Awang Azman, 2015:
22).
Kemuncak pendaulatan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam bidang pendidikan, adalah
dengan penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1970, sebagai
tindak balas terhadap “ura-ura orang Cina untuk menubuhkan Universiti Merdeka”
(Zainuddin, 1997: 41; Syed Husin, 2012: 51).
Tunku Abdul Rahman dan Menteri Pelajaran Mohd. Khir Johari tidak begitu
ghairah dengan cadangan penubuhan UKM, sedangkan Tun Abdul Razak memberikan
sokongan, tetapi tidak secara terbuka
(Zainuddin, 1997: 41). Penubuhan
UKM adalah atas daya usaha Menteri Pelajaran ketika itu, Tun Abdul Rahman
Ya’kub bersama-sama Tun Abdul Razak, yang dilantik sebagai canselor pertama. Beliau (Tun Abdul Razak) mahukan UKM
“diorientasikan sebagai sebuah institusi yang dapat melahirkan golongan
berpendidikan yang bersifat praktikal dan berfikiran terbuka, bukan menjadi
universiti yang hanya melahirkan golongan ideologue sahaja” (Nik Anuar,
Muhammad, dan Abd. Ghapa, 2011: 319).
Pada 20 Mei
1969, Tunku Abdul Rahman membentuk barisan Kabinetnya yang menyaksikan kepulangan semula Tun Dr.
Ismail yang meletakkan jawatan pada
tahun 1967 atas alasan kesihatan, dilantik
sebagai Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri (sekarang, Menteri Dalam
Negeri). Tunku kekal sebagai Perdana
Menteri, manakala Tun Abdul Razak
dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri juga sebagai Menteri Pertahanan dan
pemangku Menteri Kewangan. MCA yang
kalah teruk dalam pilihan raya itu enggan menyertai Kabinet, tetapi keesokannya
tiga orang anggota parti itu dilantik sebagai Menteri Tanpa Jabatan, iaitu Tun
Tan Siew Sin, Khaw Kai Boh, dan Lee Siok Yew
(Comber, 2007: 144).
Dalam Kabinet itu, Abdul Rahman dilantik sebagai Menteri
Pelajaran menggantikan Tan Sri Mohd. Khir Johari yang berpindah ke kementerian
lain. Dengan pelantikan itu, beliau merupakan Menteri Pelajaran keempat selepas
Tun Abdul Razak, Abdul Rahman Talib, dan Khir Johari, dan merupakan menteri
pertama dari luar Semenanjung yang
menerajui portfolio penting. Dalam kalangan orang Melayu terutamanya, yang baru
bangkit daripada tragedi berdarah, pada mulanya mereka tidak memberikan harapan
yang tinggi pada beliau, meskipun mereka mengalu-alukan pertukaran Khir Johari.
Menurut cerita, pada mulanya Tunku Abdul Rahman mahu
memindahkan Abdul Rahman ke Kementerian Penerangan, kerana Tunku mahu
kementerian ini juga cemerlang, seperti Kementerian Tanah dan Galian. Namun begitu, Tun Abdul Ghafar Baba
mencadangkan Abdul Rahman diletakkan di kementerian yang lebih penting, iaitu
Kementerian Pelajaran, yang lebih sesuai dengan kewibawaannya. Lagipun, kementerian ini memerlukan seorang
menteri yang dinamis dan berpandangan jauh (H. M. Tuah, 1999: 177 – 178).
Abdul Rahman menyambut pelantikan barunya dengan rasa
penuh gembira. Semenjak berusia lapan tahun
lagi, dia telah jatuh cinta dengan pelajaran.
Dia telah melalui segala macam kepayahan dalam usahanya hendak menimba
ilmu pengetahuan. Pelajaran telah lama
bersatu dalam dirinya (H. M. Tuah, 1999: 178).
Pelantikan anak Sarawak dalam jawatan Menteri Pelajaran
selain kepercayaan tinggi pucuk pimpinan nasional adalah disebabkan untuk
mengelakkan pendidikan menjadi isu yang panas dan kritikal hingga dijadikan
bahan politik parti pembangkang. Dengan pelantikan anak Sarawak, maka kerangka
yang lebih luas yang melangkaui sempadan UMNO dana wilayah di Semenanjung
Malaysia (Awang Azman, 2015: 21).
Abdul Rahman tidak
memerlukan masa lama untuk memperlihatkan komitmen dan ketegasannya dalam melaksanakan Dasar Pelajaran
Kebangsaan. Tatkala bahang
Peristiwa 13 Mei masih belum reda, beliau mengambil langkah berani mendaulatkan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan “Pada 30 Julai 1969, Menteri Pelajaran
mengumumkan rancangan untuk memperkenalkan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di sekolah-sekolah di Semenanjung Malaysia secara
berperingkat-peringkat, bermula dengan darjah satu pada tahun 1970. Bahasa Inggeris hanya diajar sebagai bahasa
kedua. Pelaksanaan ini dilanjutkan ke
sekolah menengah, termasuk tingkatan enam, akan menggunakan bahasa Melayu pada tahun 1982. Mulai tahun 1983, bahasa Melayu akan
digunakan sebagai bahasa pengantar dalam tahun pertama di kuliah-kuliah
universiti” (Comber, 1970: 146).
Tentang pelantikannya
sebagai Menteri Pelajaran, Abdul Rahman pernah menulis: “Yang menjadi keutamaan
saya apabila dilantik ke jawatan tersebut adalah bagaimana sistem pendidikan
kebangsaan dapat dilaksanakan. Antara
kekurangan yang cukup jelas kekurangan guru, khususnya bagi bidang sains dan
matematik, yang dapat mengajar dalam bahasa Melayu. Saya mendapat persetujuan Tunku Abdul Rahman
dan Tun Abdul Razak untuk mengusahakan kedatangan guru dari Indonesia sebagai
langkah segera untuk mengatasi masalah kekurangan guru yang dapat mengajar
dalam bahasa Melayu” (Abdul-Rahman, 2015: 19).
Dalam satu ucapannya, Abdul Rahman menjelaskan bahawa
penubuhan UKM pada tahun 1970 adalah “hasil daripada usaha beberapa orang
pejuang kebangsaan kita yang bersidang beberapa kali di ibu negara. Usaha mereka ini, tidak boleh kita lupai dan nama mereka
patutlah ditulis dengan ‘tinta emas’ dalam sejarah UKM ini” (Dewan
Masharakat [sic], 1970: 3).
Dalam ucapan itu juga Abdul Rahman menyentuh pelaksanaan
Dasar Pelajaran Kebangsaan sepenuhnya yang beliau umumkan beberapa bulan
sebelum ini. Beliau memperlihatkan ketegasannya dalam menghadapi tindak-tanduk
golongan yang “meragui kesanggupan dan
kebolehan bahasa kebangsaan digunakan sebagai bahasa pengantar yang utama dalam
mata pelajaran sains dan yang serupa dalam pusat pengajian tinggi, dan juga di
sekolah menengah di negara ini. Ada golongan yang dengan sengaja
memutarbelitkan apa yang telah dilaksanakan
mulai Januari 1970. Mereka menuduh kerajaan menghapuskan bahasa Inggeris
di sekolah-sekolah di Malaysia. Beliau menegaskan bahawa propaganda itu tidak
berasas sama sekali sambil mengingatkan bahawa Dasar Pelajaran Kebangsaan
mewajibkan tiap-tiap murid di bangku sekolah daripada rendah sehingga ke atas
mempelajari bahasa Inggeris” (Dewan Masharakat [sic], 1970: 2). Bahkan,
beliau mengkritik golongan tersebut dengan
menganggap mereka “sebenarnya
tidak mahu bahasa kebangsaan digunakan dengan seluas-luasnya di negara ini
sambil memetik Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman, bahawa mereka masih berjiwa
kolonial, meskipun negara sudah merdeka. Mereka belum dapat mengeluarkan diri
mereka daripada penjajahan jiwa mereka” (Dewan Masharakat [sic],
1970: 3).
(Dipetik daripada Bab Dua, Pengukir Sejarah Pembina Banga, Jilid II, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment