Artikel Popular

Sunday, July 7, 2019

Apa Pula Selepas Ini?

AHAD, 7 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Satu demi satu gejala sosial melanda masyarakat, khususnya remaja di negara ini. Gejala lepak, bohsia, bohjan, ketagihan pil khayal ecstasy, sambutan terhadap pusat permainan video, dan penkid (menggalakkan gadis meniru gaya lelaki) menggambarkan rentetan gejala yang melanda sesetengah anggota masyarakat. Golongan ini bergelumang dalam situasi yang sukar dirombak dan akhirnya mewujudkan masalah sosial yang serius.

Apabila gejala ini semakin tidak terkawal, pihak berkuasa mengambil tindakan tegas, seperti pemeriksaan dan penutupan pusat permainan video. Media pula memaparkan liputan yang meluas tentang kepincangan atau keburukan yang dibawa oleh gejala sosial. Di samping itu, setiap lapisan masyarakat mengalu-alukan langkah tegas pihak berkuasa demi menyelamatkan golongan berkenaan, di samping mengawal gejala ini daripada terus merebak.

Meskipun pihak berkuasa telah mengambil tindakan tegas, gejala sosial tetap muncul. Setiap gejala sosial yang berkubur digantikan oleh gejala sosial yang baharu yang pastinya memikat sebilangan anggota masyarakat.Setiap tindakan sekadar mampu membendung satu-satu gejala sosial, tetapi membenihkan gejala sosial yang baharu, Kewujudan gejala sosial di Malaysia tidak ubah seperti "patah tumbuh hilang berganti,"

Ketagihan pil khayal, kunjungan ke pusat permainan video, dan pelbagai gejala sosial menggambarkan kepincangan yang wujud dalam masyarakat dan semasa ke semasa. Banyak fakfor yang mewujudkan gejala sosial, seperti pendidikan, keluarga, kawasan kediaman, masyarakat, dan media. Semua faktor ini mendorong golongan tertentu mencari jalan keluar yang tidak sihat yang boleh memudaratkan diri mereka dan masyarakat,

Masyarakat dan negara kini menanggung akibat pengkomoditian dan pengkomersialan budaya. Yang jelas, nilai gunaan dan atau nilai penghayatan budaya semakin berkurangan, Di samping itu, kemurnian dan keluhuran budaya tempatan dicemari oleh kebanjiran budaya asing. Penciptaan budaya tempatan semakin kurang, sebaliknya masyarakat lebih banyak melanggani budaya asing. Budaya yang diwarisi turun-temurun kian pupus dan digantikan oleh budaya yang dicipta oleh televisyen, media, dan siber. Misalnya, televisyen lebih berminat menyiarkan budaya massa yang berasaskan penggunaan dan rancangan sukan yang menjadi ketagihan sebilangan besar masyarakat. Mereka akan terdorong untuk mencari keseronokan dan ketagihan di luar rumah, iaitu bersama-sama rakan sebaya di pusat hiburan atau pusat permainan. Akibatnya, masyarakat, khususnya remaja dan kanak-kanak, terus terpisah daripada budaya mereka sendiri.

Usaha menangani gejala sosial perlu menjuru kepada pengesanan dan rawatan faktor yang sebenar. Tindakan seperti mengharamkan pusat permainan video tidak berkesan dalam jangka panjang kerana golongan yang terbabit akan mencari alternatif untuk memenuhi kehendak dan keperluan mereka. Dengan itu, golongan ini terus bergelumang dalam kemelut gejala sosial.

Memang sukar mengesan dan seterusnya merawat faktor yang menyebabkan berlakunya gejala sosial. Namun begitu, langkah ini paling baik dalam jangka panjang jika dibandingkan dengan langkah jangka pendek, seperti menutup pusat permainan video. Memang benar bahawa dengan penutupan pusat permainan video, pelanggannya tidak lagi tertumpu di situ. Sekali gus, gejala sosial berjaya dibendung. Namun begitu, pada hakikatnya, masalah sosial masih wujud dengan berleluasa,

Satu-satunya langkah terbaik dan berkesan adalah dengan menyelami faktor yang mendasari masalah sosial, walaupun mungkin memakan masa. Langkah sementara, seperti menutupa pusat permainan video, sekadar berupaya membendung gejala ini daripada terus merebak. Langkah ini perlu disusuli dengan langkah mengesan, mengubat, dan mengawal masalah sebenar. Jika tidak, lambat-laun, masalah sosial semakin parah sehingga sukar dikesan , diubat, dan dikawal.

("Memo Ketua Editor,"  Dewan Budaya, November 2000.)























No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...