Artikel Popular

Monday, July 8, 2019

Projek Lebuh Raya Utara-Selatan dan Skandal BMF

ISNIN, 8 Julai 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH

Ketika berkhidmat sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, Tun Dr. Mahathir Mohamad terkenal dengan pelaksanaan projek besar atau projek mega, seperti  Lebuh Raya Utara-Selatan, Pusat Pentadbiran Putrajaya (Putrajaya), Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA),  Koridor Raya Multimedia (MSC), Menara Berkembar Petronas KLCC, Menara Kuala Lumpur.  Akibatnya, Dr. Mahathir sering menjadi sasaran kritikan, terutamanya daripada parti pembangkang dan daripada Dato’ Seri Anwar Ibrahim apabila beliau dipecat daripada kerajaan dan parti pada September 1998, padahal sebagai anggota Kabinet - menteri dan Timbalan Perdana Menteri, beliau pastinya, terlibat dalam pembuatan keputusan untuk melaksanakan projek berkenaan.  
       Walau bagaimanapun, segala kritikan itu tidak dapat menafikan kewajaran akan perlunya sesetengah projek besar atau projek mega, misalnya lebuh raya yang kini bukan lagi dianggap sebagai alternatif, tetapi sebagai keperluan, manakala Putrajaya dan KLIA adalah untuk keperluan jangka panjang.  Sebagai contoh mudah, ialah pembinaan Jambatan Pulau Pinang pada tahun 1982 dan siap pada tahun 1985 dengan perbelanjaan RM850 juta.  Lebih dua  dekad  kemudian, sebuah lagi jambatan perlu dibina, yang dikenali dengan nama rasminya Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Kerajaan  DAP yang menguasai Pulau Pinang sejak pilihan raya umum  2008 - dan pemimpin parti itu  sering mengkritik  projek mega Dr. Mahathir, turut merancang projek yang boleh dikatakan “projek mega,” iaitu  pembinaan terowong di negeri itu.
Tentang Lebuh Raya Utara-Selatan, Dr. Mahathir memberitahu bahawa Kabinet bersetuju perlu diswastakan, tetapi tidak banyak pula kontraktor berminat untuk mencuba sesuatu yang baharu.  Akhirnya, sekumpulan kontraktor Melayu dipujuk untuk membina dan mengendalikan lebuh raya itu (Mahathir, 2015: 582). Pembinaan seterusnya sebagai tambahan kepada  Lebuh Raya Utara-Selatan, iaitu di antara Kuala Lumpur dengan Seremban yang telah pun siap dibina, di bawah penswastaan bermula pada tahun 1988 dan siap pada tahun 1995, 15 bulan lebih awal daripada jadual.  Lebuh raya  ini meliputi jarak 772 kilometer dari sempadan Thai ke Johor, dengan sebuah jambatan baharu menyambungkannya dengan Singapura.  Penswastaan Lebuh Raya Utara-Selatan dari segi operasi boleh dianggap berjaya... (Mahathir, 2015: 583).  Apabila Mahathir mengumumkan pembukaan Lebuh Raya Utara Selatan pada September 1994, pihak media dalam nada memuji, menekankan penyempurnannya yang lebih awal dan bukannya skandal kontrak bernilai RM3.4 bilion yang dianugerahkan kepada United Engineers Bhd. (UEM), subsidiari pelaburan UMNO, Hatibudi (Hilley, 2008: 71; rujuk juga Means, 1991: 210).
Namun begitu, pemberian kontrak kepada UEM ini mencetuskan kontroversi, dan ketika perebutan kepimpinan UMNO, “Musa Hitam menuduh Dr. Mahathir dan Daim melakukan rasuah” (Means, 1991: 210). Kontroversi menjadi semakin rumit apabila pada Julai 1987, Lim Kit Siang, mengemukakan saman di mahkamah untuk menyekat pelaksanaan kontrak atas alasan konflik kepentingan dalam menganugerahkan kontrak dan rasuah pada bahagian mereka yang bersekutu dengan projek ini.  Kerajaan naik berang terhadap tindakan undang-undang ini (Means, 1991: 211).  Walau bagaimanapun, Mahkamah Agung  yang bersidang, memutuskan bahawa  Lim Kit Siang tidak mempunyai locus standi, dan dengan itu, tidak boleh meneruskan kes ini di mahkamah (Means, 1991: 237). Tidak dapat dipastikan, sama ada penahanan Lim Kit Siang di bawah ISA ketika Operasi Lalang,  ada hubung kaitnya dengan saman kontrak bernilai RM3.4 bilion itu.
“Mahathir percaya pada perkara besar,” tulis Rais Yatim dengan merujuk beberapa projek besar atau “projek mega” itu. “Walau bagaimanapun, ketika rakyat menggunakan projek itu, domain awam ini merembeskan kemegahan mereka dan kebergunaan.  Dalam analisis akhir, rakyat percaya bahawa apa yang beliau lakukan bukannya untuk dirinya sendiri, tetapi untuk negara” (Rais, 2006: 121).  Rais dalam bukunya yang lain menjelaskan bahawa  “projek mega” atau projek gergasi tidak menjadi hal sangat kerana akhirnya manfaat diterima juga oleh rakyat (Rais, 2004: 506).
Bagi Dr. Mahathir, beliau mempunyai alasan tertentu mengapa beliau melaksanakan projek besar atau projek mega, iaitu dari segi “ekonomi bidangan,” seperti  yang pernah jelaskan kepada para perwakilan UMNO. Beliau mengakui bahawa projek-projek di Malaysia, sama ada oleh swasta ataupun kerajaan memang besar, kerana skala ekonomi, iaitu penurunan kos, selain menjana keuntungan yang besar, yang dapat menambah hasil kerajaan, di samping menambah modal untuk pelaburan atau projek lain. Dan pelaburan menyumbang kepada kekayaan negara. Hujah Dr. Mahathir, projek besar bukan pembaziran, sebaliknya menyumbang kepada pembangunan negara.  Beliau mengingatkan rakyat Malaysia “supaya tidak mudah terpedaya dengan dakwaan mereka kononnya kita di Malaysia, dan saya terutamanya, sedang membazirkan duit negara dengan projek-projek ‘mega.’ Kita tidak sebodoh itu” (Ahmad Fawzi dan Mohd Foad, 2005: 448 – 449).
Projek mega, skandal pun mega!  Dalam tempoh 22 tahun pemerintahannya berlaku pelbagai skandal,   seperti yang didedahkan Barry Wain dalam “Bab 6:  Scandal, What Scandal?” bukunya, Malaysian Maverick:  Mahathir Mohamad in Turbulent Times, seperti malapetaka bijih timah, kisah BMF (Bumiputra Malaysia Finance), kegagalan pertukaran asing, dan bencana Perwaja, dianggarkan kerugian sebanyak  RM100 bilion. “Kebanyakan semua skandal melibatkan kerajaan secara langsung, atau pegawai kanan dan ahli perniagaan yang mempunyai hubungan rapat dengan UMNO” (Wain, 2009: 149).
Dalam kes BMF, pada Oktober 1983, tindakan mahkamah di Hong Kong mendedahkan Carrian Investments berhutang sebanyak RM1.7 bilion dengan BMF dan sangat sedikit jumlah itu dapat dipulihkan (Means, 1991: 120).  Dr. Mahathir  mengakui bahawa “jenayah yang sungguh kejam” dilakukan, menambah, “meskipun apa yang mereka lakukan salah dari segi moral, sah dari segi undang-undang, kita tidak boleh menghadapkan mereka ke mahkamah” (Meas, 1991: 122). Pendedahan skandal BMF di Hong Kong itu jelas mencemarkan slogan “Bersih, Cekap, Amanah”  dalam pentadbiran Mahathir... Dalam kalangan tokoh politik yang tercemar akibat ini ialah Dr. Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah,(Tun) Musa Hitam, Dr. Nawawi Mat Awin, Hashim Shamsuddin, (Tan Sri) Kamarul Ariffin Mohamed Yassin, dan Dr. Rais Saniman (Means, 1991: 123).  Walau bagaimanapun, pada tahun 1995, tanpa liputan media arus perdana di Malaysia, Tengku Razaleigh yang ketika itu ketua parti pembangkang,  menang di Mahkamah Tinggi Hong Kong, membebaskan dirinya daripada sebarang tuduhan yang menyebabkan BMF kerugian RM1.5 bilion pada tahun 1983 (Hilley, 2008: 140).
 Berikutan pendedahan dalam buku Barry Wain  itu, “pemimpin pembangkang Lim Kit Siang menggesa  Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak menubuhkan suruhanjaya diraja untuk menyiasat Tun Mahathir” (Tai, 2010). Melihat hubungan rapat yang terjalin antara dua pemimpin veteran pada  tahun 2016 dengan pelancaran Deklarasi Rakyat, mungkin Lim Kit Siang berasa “bersyukur” kerana gesaannya tidak dipedulikan oleh  Mohd. Najib!   
(Dipetik daripada Bab Sepuluh, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid I, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...