Artikel Popular

Monday, July 15, 2019

Perang 7168

ISNIN, 15 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Peperangan bermula dengan angka 7168 yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia tentang kuota kemasukan bumiputera ke institusi pengajian tinggi awam. Berdasarkan angka itu bermakna tidak ada pelajar bumiputera yang layak masuk ke IPTA pada tahun ini - pada abad ke-21.  Jika angka ini disebut tiga lalu, mungkin banyak pihak yang akur dengannya.

Pendedahan angka tersebut semakin runcing kerana kira-kira 500 pelajar bukan bumiputera yang cemerlang tidak berpeluang meneruskan pengajian mereka ke IPTA. Sebagai langkah penyelesaian, beberapa orang pemimpin politik mencadangkan supaya kuota yang tidak dapat dipenuhi itu diberikan kepada 500 pelajar berkenaan.  Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang merupakan beberapa orang pemimpin yang "terperangkap" dengan angka 7168 itu. Dr. Mahathir melangkah lebih jauh dengan mengeluarkan kenyataan bahawa sistem kuota akan dikaji sekiranya rakyat meminta kerajaan berbuat demikian.

Namun begitu, beberapa pemimpin dan tokoh pendidikan Melayu bukan sahaja tidak rela sistem kuota dimansuhkan, malahan mereka tidak mahu kuota 7168 itu diberikan kepada pelajar bukan bumiputera. Bahkan, ada tuntutan agar peratus pelajar bumiputera dinaikkan sejajar sejajar dengan peratusan mereka sebagai penduduk Malaysia.  Yang jelas dalam kalangan yang terlibat dalam perang kuota ini ialah kaum bumiputera adalah tertumpu pada pelajar Melayu sahaja, padahal bumiputera merangkumi penduduk bumiputera di Sabah dan Sarawak. Oleh itu, pelajar bumiputera di dua buah negeri itu seolah-olahnya tercicir dalam peruntukan kuota yang mencetuskan pertikaian ini. Walaupun hampir setengah abad Malaysia merdeka, masih ada pihak tertentu di Semenanjung mentakrifkan bumiputera secara sempit, sebagaimana ada orang menyebut: "Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak."

Setelah perang 7168 tercetus seketika, Menteri Pendidikan Malaysia menjelaskan bahawa tidak timbul isu kekosongan. Namun begitu, komen Wong Chun Wai dalam akhbar The Star (11 Mei 2001) memang menarik: "Jika laporan itu silap, Kementerian Pendidikan Malaysia sepatutnya menelefon, menghantarkan surat melalui atau mengirim e-mel untuk pembetulan kepadaThe Star." Dalam teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), banyak cara untuk menyelesaikan masalah dengan pantas, demikian mesej yang ingin disampaikan oleh Chun Wai.

Angka 7168 menghangatkan lagi persoalan hak istimewa dan seterusnya menajamkan lagi perkauman di Malaysia. Sejak negara memasuki abad ke-21, bibit pertentangan kaum semakin kelihatan seolah-olahnya ada  sahaja yang "tidak kena." Kepekaan terhadap perkara yang telah dipersetujui dan diamalkan selama ini semakin pudar. Ada pihak yang cuba menguji kesabaran pihak lain, walaupun kesabaran itu menuntut pengorbanan yang besar. Ada pihak yang ingin mengundang kecelakaan setelah sekian lama diulik oleh keharmonian Ada pihak yang "beraja di mata, bersultan di hati."

Di samping mengingatkan pelbagai pihak tentang bahaya isu kuota ini, pegawai kanan kerajaan pula perlu berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan atau laporan yang boleh menimbulkan kontroversi. Keghairahan mengeluarkan kenyataan atau laporan sedemikian, walaupun atas nama ketelusan boleh membawa keburukan kepada orang ramai. Ada baiknya kalau kenyataan atau laporan yang kontoversi itu dirujuk kepada menteri terlebih dahulu.  Sekiranya kenyataan atau lappran itu silap, maka pegawai kanan atau pihak kementerian berkenaan perlu membetulkannya dengan segera.  Tambahan pula, kita kini hidup dalam era ICT dan bukan lagi zaman putung berasap. Tindakan melambatkan pembetulan boleh menyebabkan orang ramai keliru, merumitkan dan menegangkan lagi suasana.

Tatkala melihat perang 7168 baru-baru ini, jelaslah bahawa budaya kerja lama masih tebal, meskipun kita telah memasuki ambang ICT. Pihak kerajaan boleh menyediakan pelbagai prasarana, termasuk prasarana ICT untuk membangunkan negara, tetapi ada prasarana untuk mengubah budaya kerja lama dalam perkhidmatan awam. Oleh itu, terpulanglah kepada warga perkhidmatan awam untuk mengubah budaya tersebut agar peristiwa perang 7168 tidak berulang pada masa hadapan.

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, Jun 2001.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...