SELASA, 9 Julai 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Ketika masih beribu pejabat di Ipoh, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) menyatakan
“persetujuan pada prinsip” atas andaian seluruh pentadbiran Tanah Melayu
disatukan, tidak berasing-asing seperti sebelum perang. Tetapi, apabila diketahui akan maksud yang
sebenarnya, maka PKMM menukar sikap lalu membantah bersama-sama berpuluh-puluh
badan politik Melayu yang lain, yang timbul secara mendadak sebagai reaksi
terhadap rancangan British hendak menguburkan kedaulatan Melayu di tanah air
sendiri (Mohd. Salleh, 1998: 53 – 54; Mohamed Salleh, 2016: 67 - 68).
PKMM mengalu-alukan pada
prinsip – bukan penerimaan bulat-bulat gagasan Malayan Union yang diumumkan
oleh British pada awal tahun 1946, kerana “matlamat perjuangan PKMM mencapai
kemerdekaan penuh atau seratus peratus bagi Tanah Melayu dan tidak kurang
daripada itu.” Perhitungan politik yang mendorong PKMM mengambil sikap
“menerima pada prinsip” ini ialah “menangkap saat sejarah,” yang menurut
Sukarno, “dalam kehidupan satu-satu bangsa, saat-saat sejarah akan menampakkan
dirinya dari semasa ke semasa. Hanya
bangsa yang dapat menangkap saat sejarah inilah yang boleh menjadi bangsa yang
besar” (Ahmad Boestamam, 2004: 156).
Bagi PKMM, ada dua bentuk negara merdeka, iaitu federalis (Negara
Persekutuan) dan unitaris (Negara Kesatuan). Antara dua bentuk ini, PKMM memilih Negara
Kesatuan. Atas pertimbangan ini, PKMM
menerima Malayan Union yang tentulah dengan sendirinya Negara Kesatuan (Ahmad
Boestamam, 2004: 156 – 157).
PKMM yang berpindah dari
Ipoh ke Kuala Lumpur pada Februari 1946, “mendapati dirinya di tengah-tengah
suasana politik yang sedang tegang dan berkembang semakin ligat dan hebat
(Mohd. Salleh, 1998: 53). Dalam beberapa
hari sahaja sejak berpindah, dengan markas besarnya terletak di bangunan kedai
Nombor 2, Batu Road, PKMM menerima undangan untuk menghantar perwakilan ke
sebuah kongres badan dan pertubuhan Melayu se-Malaya bagi membentuk sebuah
gabungan besar yang akan dinamakan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO)
yang akan berjuang menentang Malayan Union (Ahmad Boestamam, 2004: 158). Ketika
itu PKMM telah menyedari muslihat British yang sebenar, bahawa Malayan Union
“bukanlah dimaksudkan sebagai sebuah negara yang merdeka melainkan sebagai
jajahan takluk Inggeris... bahkan paksaan dan penipuan dilakukan ke atas
Raja-Raja Melayu bagi dapat melahirkan Malayan Union” (Ahmad Boestamam, 2004:
159; rujuk juga Mohamed Salleh, 2016: 68).
Setelah pucuk pimpinan
PKMM berbincang, mereka membuat
keputusan menerima undangan itu atas alasan,
“Malaya Union yang akan menjadi tanah jajahan Inggeris bulat-bulat tidak
ada gunanya kepada rakyat jelata, sebab ia bererti perhambaan ke atas mereka
semata-mata. Sebab itu ia harus
ditentang habis-habisan dan dihancurkan sehingga
menjadi debu” (Ahmad Boestamam, 2004: 159).
Dalam Kongres Melayu se-Malaya
yang berlangsung dari 1 – 4 Mac 1946, di Kelab Sulaiman, Kuala Lumpur, “Dr.
Burhanuddin menjadi ketua perwakilan PKMM bersama-sama beberapa tokoh PKMM,
termasuk Ahmad Boestamam, dan parti itu juga menghantar pemerhati paling
banyak, iaitu 16 orang” (Ramlah, 2003:
50), dan “salah seorang pemerhati rasmi
PKMM ialah Mohd. Salleh Daud” (Mohd. Salleh, 1998: 52 – 53). Mohd.
Salleh juga mencatatkan peristiwa yang bersejarah itu tentang perwakilan
dengan penuh teruja: “Ada yang berhaluan kiri dan radikal seperti PKMM yang
dipimpin oleh Dr. Burhanuddin; ada yang berhaluan kanan dan konservatif,
seperti Pergerakan Melayu Semenanjung Johor (PMSJ) yang dipimpin oleh Dato’ Onn
Ja’afar; dan ada yang berpuas dengan gelaran ‘nasionalis’ sahaja” (Mohd.
Salleh, 1998: 54 – 55). Menurut rencana
pengarang Pelita Malaya, Dr. Burhanuddin menyokong kongres tersebut demi
kepentingan dan perpaduan Melayu (Ramlah, 2003: 51). Walau bagaimanapun, kepimpinan beliau dalam
PKMM dan sokongannya terhadap Kongres Melayu se-Malaya, dipersoalkan oleh Ahmad
Boestamam, Ketua API (Ramlah, 2003: 52).
Sokongan Dr. Burhanuddin
dan PKMM kepada Malayan Union ditunjukkan secara tegas oleh PKMM sebaik-baik sahaja rancangan
Malayan Union itu diketahui umum. Sokongan itu diteruskan, walaupun pada masa
yang sama, PKMM menganggotai Kongres
1946 (Kongres Melayu se-Malaya) dan menubuhkan UMNO di Johor Bahru pada 11 Mei
1946. Ini bermakna, Dr. Burhanuddin dan PKMM mempunyai pendirian politik
gergaji dua mata. Ini telah melahirkan
strategi politik yang paling selamat untuknya (Ramlah, 2003: 45). Beliau
menjelaskan bahawa sokongannya itu berdasarkan hasratnya untuk membentuk sebuah
negara Melayu yang berteraskan kebangsaan Melayu sejati. Beliau berharap
British melahirkan semula sebuah negara
Melayu yang bersatu, bukan berpecah di dalam negeri-negeri kecil seperti dahulu
(Ramlah, 2003: 46).
Dalam Persidangan Perhubungan
Asia di New Delhi yang berlangsung dari 23 Mac hingga 2 April 1947, Dr. Burhanuddin selaku ketua delegasi, berucap dalam sidang pleno pada hari kedua
menyatakan pendirian PKMM terhadap Malayan Union. Tegas beliau, “kalau kerajaan British
menganggap gerakan nasionalis Melayu itu lemah, maka itu adalah khayalan. Masa
depan akan membuktikan bahawa orang Melayu tetapi berazam untuk mencapai
kemerdekaan dengan semangat yang sudah ditunjukkan oleh saudara-saudara mereka
di Indonesia” (Mohd. Salleh, 1998: 82 – 83). Dalam persidangan itu tidak
kurang 22 buah negara mengambil bahagian
– ada yang sudah merdeka dan ada yang masih dijajah. Oleh sebab Malaya belum
merdeka, maka perwakilannya tidak daripada kerajaan, tetapi daripada
berbagai-bagai badan politik, gerakan buruh, gerakan wanita, kebajikan, dan
budaya. Mohd. Salleh Daud yang hadir
bersama-sama Dr. Burhanuddin al-Helmy (wakil PKMM dan PUTERA), menulis dengan terperinci perjalanan
persidangan yang dirasmikan oleh Pandit (Jawarhalal) Nehru, Perdana Menteri
sementara India (Mohd. Salleh, 1998: 77
– 88). Abdullah C.D. yang juga peserta
persidangan itu, mewakili Persekutuan Kesatuan Sekerja se-Malaya (Pan
Malayan Federation of Trade Unions – PMFTU) bersama-sama Yap Meow Siew, turut menulis dalam memoirnya (Abdullah
C.D., 2005: 239 – 250). Wakil lain ialah J.V. Thivy, Gurdial Singh,
Jamnadas Mehta, Philip Hoalim, E.E.C. Thuraisingham, S.A.. Ganapathy, P.P.
Narayanan, Brahmachari Kailasam, Hajah Zain Sulaiman, dan Devasayaham,
dari pelbagai pertubuhan turut
menghadiri persidangan itu (Mohd. Salleh, 1998: 77 – 78).
PKMM bukan sahaja mengubah
pendiriannya terhadap Malayan Union dan mengambil bahagian dalam kongres
tersebut, bahkan juga turut terlibat dalam penubuhan UMNO dengan menghadiri
mesyuarat parti itu pada Mac 1946. Walau bagaimanapun, dalam mesyuarat
tersebut, PKMM merupakan perwakilan tunggal yang mencadangkan kaitan dengan
Indonesia yang muncul daripada hubungan etnik dengan rakyat Indonesia, manakala
wakil daripada pertubuhan negeri sedang sibuk membicarakan ancaman Malayan
Union (Ariffin, 2015: 116). Dr.
Burhanuddin pernah menjelaskan bahawa PKMM bersatu dengan UMNO kerana ingin
melaksanakan sebenar-benar hasrat bangsa Melayu. Bersama-sama dengannya PKMM menumbangkan Malayan Union (dipetik daripada
Ramlah, 2003: 47). Walau bagaimanapun, catatan lain mengatakan PKMM dipaksa
oleh gelombang kemarahan orang Melayu terhadap rancangan Malayan Union untuk
menghadiri Kongres Melayu se-Malaya dan
untuk bergabung dirinya dengan UMNO (Cheah, 2014: 286).
Salah satu badan yang
menjadi pengasas UMNO ialah PKMM. Tokoh-tokoh PKMM yang menghadiri kongres,
baik sebagai wakil mahupun sebagai pemerhati, dengan sendiri dapat pula
dikatakan sebagai tokoh pengasas UMNO (Ahmad Boestamam, 2004: 159 – 160). Walau bagaimanapun, PKMM bergabung dengan UMNO hanya selama tiga bulan
– Mac hingga Jun 1946. PKMM
bertindak keluar daripada UMNO
kerana perselisihan pendapat tentang bentuk bendera yang hendak dijadikan
lambang perjuangan UMNO. Dalam
Persidangan Majlis Agung UMNO di Ipoh,
pada 29 dan 30 Jun 1946, “ada hal yang tidak digemari berlaku, apabila dua buah
daripada 34 pertubuhan yang hadir, iaitu
PKMM dan Persatuan Melayu Jawatan Rendah Selangor mengambil langkah keluar daripada
persidangan dan terus menarik diri daripada menjadi ahli UMNO (Ibrahim, 1981:
140).
PKMM bertahan mencadangkan Sang Saka Merah
Putih sebagai “pusaka warisan Melayu zaman berzaman.” Kebanyakan perwakilan
tidak bersetuju kerana ini bermakna “mahu bertuankan Indonesia.” Keputusan mesyuarat memilih bentuk bendera
UMNO yang wujud ke hari ini menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan
perwakilan PKMM yang terdiri daripada Ishak Haji Muhammad, Ahmad Boestamam, dan
Abdul Rahman Rahim, lalu mereka bertindak keluar dewan, dan sejak itu bermulalah
perpisahan antara puak nasionalis konservatif dengan radikal Melayu (Mohd.
Salleh, 1998: 57 – 58; rujuk juga Ibrahim, 1981: 141, Cheah, 2014: 286, dan Ramlah, 2003: 52 - 53).
Walau bagaimanapun, alasan
yang diberikan oleh PKMM diragui, kerana
cadangan yang dikemukakan oleh Ikatan Setia Kampung Baru – cadangan yang menang
dala pemilihan bendera itu – mengalahkan cadangan PKMM dan cadangan Dato’ Onn
Ja’afar daripada PSMJ – sebenarnya, tidak
jauh berbeza dengan cadangan PKMM (Ramlah, 2003: 52 – 53). Menurut
Firdaus Haji Abdullah, PKMM menggunakan
helah pemilihan bendera untuk memisahkan dirinya daripada UMNO, kerana beberapa
bulan sebelumnya, semakin tidak mungkin parti itu berada dalam UMNO, sementara
pada masa yang sama, PKMM mahu mencapai objektif politiknya sendiri (dipetik
daripada Mohamed Salleh, 2016: 70).
Kempen PKMM menentang
Malayan Union berteraskan idea
nasionalisme Malaya, yang mengandungi orang Cina dan India tidak mendapat
sokongan yang luas berbanding dengan gerakan penentangan yang dilancarkan oleh
UMNO yang memperjuangkan nasionalisme Melayu (Mohamed Salleh, 2016: 69). Dalam
satu temu bual, Ishak Haji Muhammad beritahu bahawa tindakan PKMM menyokong
Malayan Union memberikan kesan paling buruk terhadap parti itu (Ariffin, 2015:
125). Boleh dikatakan PKMM gagal dalam tindakannya menentang arus, seperti yang
pernah dicatatkan, “parti itu gagal memperoleh mana-mana sokong meluas orang
Melayu terhadap dasar pro-Malayan Unionnya” (Cheah, 2014: 282), yang diambil
kesempatan oleh kumpulan yang bermusuh dengan PKMM mengambil daya usaha untuk
menubuhkan UMNO.
Menurut
pemerhatian Joel S. Kahn, walaupun orang Melayu kelihatan bersatu menentang
Malayan Union, wujud perpecahan yang semakin dalam antara organisasi nasionalis
radikal dengan organisasi nasionalis konservatif, yang berbeza dari segi konsep mereka tentang
Melayu. Meskipun kedua-dua organisasi
ini menentang Malayan Union, nasionalis radikal yang lebih tua mula secara
lebih eksplisit menyatakan dengan jelas budaya berbanding dengan wawasan
perkauman jati diri Melayu; yang paling jelas dalam hujah Dr. Burhanuddin
al-Helmy, yang membezakan antara bangsa dengan kebangsaan (Kahn, 2016: 113).
Sementara itu, di
peringkat dalaman PKMM, “keutuhan kepimpinan Dr. Burhanuddin sekali lagi
tercemar dengan tindakan Ahmad Boestamam
menarik PKMM keluar daripada UMNO”
(Ramlah, 2003: 52). Beliau
menerima keputusan Ahmad Boestamam dan Ishak Haji Muhammad, wakil PKMM ke
persidangan itu dengan mudah sekali.
Beliau tidak berasa tercabar kuasa dan kedudukan politiknya sebagai
seorang Presiden (Yang Dipertua Agung) PKMM (Ramlah, 2003: 53). PKMM tidak
dapat menerima kekalahan kerana parti itu mengamalkan dasar penggabungan dengan
Indonesia dan menentang kaum bangsawan.
Kekalahannya melambangkan kegagalan dasar Indonesia Raya yang cuba
dijadikan dasar UMNO (Ramlah, 2003: 52 – 53). PKMM mengambil masa yang agak
lama untuk mengetepikan idea penggabungan Tanah Melayu dengan Indonesia.
Bahkan, Dr. Burhanuddin tidak pernah
melupakan idea penyatuan Tanah Melayu dengan Indonesia, meskipun Sukarno
sendiri “mengabaikan hasratnya untuk bergabung dengan Tanah Melayu” (Ariffin,
2015: 118).
Dalam masa kira-kira
setahun berlaku pertembungan dalam dua
buah organisasi politik Melayu yang
berkait dengan simbol. Yang pertama,
ketika penubuhan PKMM yang menyaksikan puak sosialis ditumpaskan oleh puak
radikal Melayu dalam memilih nama parti itu.
Kemudian, dalam pemilihan bendera UMNO, yang berkesudahan, puak radikal
Melayu ditumpaskan oleh puak nasionalis konservatif. Secara kebetulan, dalam dua pertembungan itu,
Dr. Burhanuddin tidak hadir, dan secara
kebetulan juga, kedua-duanya berlangsung di Ipoh. Beliau tidak hadir ketika penubuhan PKMM
kerana beliau berada di Singapura, manakala dalam persidangan UMNO, “beliau
sibuk” (Ramlah, 2003: 52).
(Dipetik daripada Bab Satu, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid I, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
(Dipetik daripada Bab Satu, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa Jilid I, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment