Artikel Popular

Friday, July 12, 2019

Bersama-sama “Team B”


JUMAAT, 12 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH

Selepas bersara,  Tunku Abdul Rahman Putra  berkhidmat sebagai Setiausaha Agung OIC di Jeddah. Semasa di sana, Tunku membawa  kawan karibnya, iaitu Lim Yew Hock, bekas Ketua Menteri Singapura dan bekas Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Australia dan Tan Sri Abdul Aziz Zin, bekas Hakim Mahkamah Persekutuan untuk berkhidmat di OIC (Abdul Aziz, t.t.: 147 – 148). Meskipun Tunku terkenal dengan gemar berhibur, berjenaka, bermain  poker, dan berjoget serta meminati lumba kuda, bola sepak, dan perfileman, beliau juga menyumbang kepada pembangunan Islam di peringkat nasional, serantau, dan antarabangsa.  Selain penubuhan OIC, beliau mewujudkan  Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) pada 19 Ogos 1960 dan mengambil daya usaha menubuhkan Majlis islam Serantau Asia Tenggara (Riseap) pada 14 Januari 1980.  Untuk peristiwa bersejarah berkait dengan Tunku Abdul Rahman, rujuk Dr. Rais Yatim (2012: xviii – xxi).
Tunku yang boleh dikatakan terpinggir daripada arus perdana pada zaman Tun Abdul Razak, kembali aktif pada zaman Tun Hussein Onn.  Beliau kelihatan menulis dalam ruang “As I See it” dalam akhbar The Star   (Star pada tanggapan umum bermakna “suara Tunku Abdul Rahman”). Beliau kelihatan bersimpati dengan Dato’ Harun Idris, tetapi pada masa yang sama, menjaga hubungan baik dengan Tun Hussein.
Pada tahun 1987,  apabila “Team B” (Razaleigh-Musa) mencabar “Team A” (Mahathir-Ghafar), Tunku bersama-sama Tun Hussein menyokong “Team B.” Apabila pada tahun 1988, Mahkamah Tinggi mengisytiharkan  UMNO tidak sah, diharamkan  “Tunku  tidak puas hati dengan Dr. Mahathir Mohamad, Presiden UMNO  waktu itu seolah-olah sengaja membiarkan UMNO diharamkan oleh mahkamah kerana 33 buah cawangannya tidak berdaftar” (Abdul Ghafar, 2006: 79). Tunku dan Tun Hussein berusaha mendaftarkan semula UMNO yang diharamkan dengan nama UMNO Malaysia, tetapi gagal – alasannya telah diketahui umum, kerana  UMNO Baru Dr. Mahathir dalam pembikinan. Tunku dan Tun Hussein tidak menyertai UMNO Baru  hingga ke akhir hayat mereka, kerana “Dr. Mahathir dan UMNO Barunya menyekat mereka berdua daripada menjadi anggota” (Kobkua, 2017: 258).  Dalam pilihan raya umum tahun 1990, Tunku menyokong Parti Semangat 46 pimpinan  Tengku Razaleigh yang menerajui dua pakatan pembangkang, iaitu Angkatan Perpaduan Ummah (APU) dan Gagasan Rakyat.
 hak-hak keistimewaan bumiputera sebagai penduduk asal Tanah Melayu.
(Dipetik daripada Bab Satu, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...