Artikel Popular

Thursday, March 29, 2012

Pelayaran Tenang di Laut China Selatan?

KHAMIS, 29  Mac 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Kehadiran China secara agresif di Laut China Selatan dikhuatiri boleh menggugat kestabilan serantau.  Beberapa buah negara Asean, seperti Filipina dan Vietnam melahirkan rasa kurang senang dan menunjukkan protes mereka terhadap sikap China ini. China bersama-sama enam lagi negara lain mengemukakan tuntutan masing-masing di samudera yang berkemungkinan mencetuskan Perang Dingin baru. Ketegangan di Laut China Selatan sejak akhir-akhir ini menyaksikan berlakunya perlumbaan senjata di rantau ini.

Sementara Amerika Syarikat bersedia menawarkan diri untuk membantu beberapa negara di rantau ini demi menyeimbangi China. Bahkan, Amerika Syarikat dalam usaha untuk mengekang kuasa China, pergi lebih jauh lagi, iaitu mengadakan kerjasama ketenteraan dengan Australia.

Pertembungan di Laut China Timur dan Laut China Selatan, menurut Michael T. Klare,  berpunca daripada perebutan untuk menguasai rizab yang sangat besar, iaitu minyak dan gas asli. Di Laut China Timur, antara China dengan Jepun, manakala di Laut China Selatan, antara China, Filipina, Vietnam, Malaysia, Brunei, dan Indonesia. 


Namun, seperti yang dibahaskan oleh  M. Taylor Fravel dalam Foreign Affairs, Beijing  tidak mungkin bersifat pendesak jika bahawa keinginan  negara Asia Tenggara  untuk mengeratkan lagi hubungan dengan Amerika Syarikat. 

Tanda pertama pendekatan baru China, jelas Fravel, muncul pada Jun lalu, apabila Hanoi menghantar duta khas ke Beijing untuk berbincang tentang pelbagai pertikaian maritim kedua-dua negara itu. Usaha ini menghasilkan perjanjian pada Julai 2011 antara China dengan 10 buah negara Asean untuk akhirnya melaksanakan perisytiharan tatakelakuan mereka yang mulanya dirangka pada tahun 2002 selepas tercetusnya beberapa peristiwa di Laut China Selatan. 

Sejak musim panas, pegawai kanan Cina, terutamanya pemimpin politik atasan, seperti Presiden Hu Jintao dan Perdana Menteri Wen Jiabao, berulang-ulang kali menegaskan semula garis panduan mendiang Deng Xiaoping untuk menangani konflik maritime China untuk menumpukan perhatian terhadap kerjasama ekonomi, meskipun melengahkan penyelesaian akhir tuntutan yang mendasari itu. Pada Ogos 2011 misalnya, Presiden Hu membangkitkan pendekatan Deng dengan menyatakan bahawa "keprihatinan China mungkin mengetepikan pertikaian dan secara aktif meneroka bentuk pembangunan bersama di kawasan laut yang relevan. 

China beralih kepada pendekatan lebih sederhana, jelas Fravel bahawa Beijing akhirnya menyedari bahawa sifat pendesak adalah merosakkan kepentingan dasar luarnya yang lebih luas. Satu prinsip strategi besar semasa China adalah untuk mengekalkan hubungan baik dengan kuasa besar, jiran-jiran terdekatnya, dan dunia membangun.  Melalui tindakannya di Laut China Selatan, China melemahkan prinsip ini dan mencemarkan imej mesra di Asia Tenggara yang negara itu berusaha untuk memupuk pada dekad sebelum ini. Tindakan China itu juga melahirkan kepentingan yang dikongsi dalam kalangan negara di rantau ini dalam menentang China, dan mendorong negara berkenaan untuk mendapatkan sokongan Washington. Tindak-tanduk China itu memberikan rasional yang kuat untuk penglibatan Amerika Syarikat yang lebih luas di rantau ini dan memasukkan pertikaian di Laut China Selatatan dalam hubungan Amerika Syarikat-China.

Flavel mengakhiri tulisannya dengan memberikan sebuah harapan yang cerah untuk rantau ini:  Sama ada pendekatan baru berkekalan dalam jangka panjang, sekurang-kurangnya menunjukkan bahawa China, jika negara itu mahu, mampu menentuukurkan semula dasar luarnya. Hal ini merupakan berita baik untuk kestabilan di rantau ini.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...