Artikel Popular

Saturday, March 31, 2012

Hilang atau Ditambah dalam Terjemahan

SABTU,  31 Mac 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Carta harian The Economist menunjukkan beberapa bahasa apabila diterjemahkan daripada teks bahasa Inggeris, termasuk ruang adalah lebih panjang dari segi peratusan. Hanya bahasa Cina dan Arab yang lebih pendek jika diterjemahkan daripada teks bahasa Inggeris.  

Bahasa Cina, menurut carta harian itu, adalah unggul untuk mikroblog yang lazimnya menghedkan mesej kepada 140 simbol, tetapi kebanyakan mesej, bahkan tidak sampai pada tahap itu. Bahasa Arab pula memerlukan lebih banyak ruang, tetapi tulisan Arab lazimnya menggugurkan huruf vokal. 

Pemberontakan Arab menyaksikan perkembangan pesat ciak-ciak di Timur Tengah pada tahun lalu.  Bahasa Arab adalah kini menjadi kelapan yang paling digunakan dalam Twitter, dengan lebih dua juta ciak-ciak awam setiap hari. Sementara bahasa Sepanyol dan Portugis merupakan dua bahasa Eropah yang paling kerap digunakan dalam Twitter selepas bahasa Inggeris, mempunyai kepandaian untuk mengurangkan jumlah huruf. 

Bahasa lain yang turut dibandingkan ialah bahasa Hungary, Italy, Jerman, Perancis, Rusia, Tagalog,  Indonesia, dan Urdu.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...