Artikel Popular

Tuesday, March 27, 2012

Akhbar dalam Talian Menjangkau Khalayak Global

SELASA, 27  Mac 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Pada awal Februari lalu, blog ini muncul dengan akhbar dalam talian paling popular bahawa  antara begitu banyak akhbar yang dapat diakses, The Daily Mail,  akhbar dalam talian  paling popular di dunia, mengatasi akhbar terkemuka,  seperti The New York Times, USA Today, dan The Wall Street Journal.  

Seterusnya, The Economist, baru-baru ini muncul dengan liputan bahawa demi kelangsungan, akhbar dalam talian terpaksa mencari khalayak di seluruh pelosok dunia.  "Pada Januari," tulis majalah itu, "The New York Times hilang kedudukan teratas dalam penarafan comScore sebagai laman Web akhbar terbesar di dunia kepada Daily Mail Britain,"  sambil mengingatkan "pertarungan menjadi semakin besar menggambarkan fenomena yang berkembang:  penerbitan  berita nasional memasuki global." 

Jelas majalah itu, hanya satu perempat pembaca dalam talian Daily Mail adalah di Britain. The Guardian yang memenuhi para pembaca yang meminati berita yang cenderung kepada kiri dan serius berbanding dengan kecabulan sayap kanan Daily Mail, mempunyai satu pertiga di Britain dan satu pertiga lagi di Amerika. Pesaing utama kedua-dua akhbar Britain ini ialah dua penerbitan Amerika, iaitu The New York Times, yang seperti The Guardian, menyasarkan para pembaca berita serius, dan The Huffington Post, yang sejak pelancarannya pada tahun 2005 muncul sebagai laman terbesar antara empat akhbar itu (akhbar ini tidak tergolong dalam kategori "akhbar" comScore). 

The Huffington Post direka untuk jangkauan perhatian yang pendek generasi yang berhubung secara dalam talian dan ketagihan kepada media sosial.  Daripada empat akhbar itu, The Huffington Post  baru-baru ini mampu meningkatkan "kelembapannya," bilangan cerita setiap pelawat baca.  Dan akhbar ini mencampurkan kedua-duanya, iaitu berita keras dan tidak berisi (kebanyakannya ditulis semula daripada sumber lain, meskipun meningkatkan jumlah ialah berita asal) dengan longgokan pendapat yang murah hati oleh bloger jemputan.

Berbanding dengan akhbar Amerika, akhbar British yang besar, dibangunkan sebagai saluran berita nasional, menggunakan kecondongan politik untuk membezakan diri mereka dalam pasaran yang bersaing.  Maka, juga, kejayaan The Guardian dan Daily Mail di Amerika.  Seperti saluran Fox News temui sebelum ini, banyak orang Amerika menggemari sumber berita mereka yang mempunyai kecondongan politik. 

Jelas The Economist lagi, kedua-dua akhbar Amerika itu, kurang global jika dibandingkan dengan pesaing akhbar British mereka, dengan tiga perempat dan dua pertiga pembaca  masing-masing adalah di Amerika. Akan tetapi, perkadaran itu juga menghala ke arah penurunan. 

Saluran berita global, tegas majalah itu, pastinya bukan sesuatu yang baru:  BBC, CNN, dan al-Jazeera, di samping Financial Times, The Wall Street Journal, dan bahkan The Economist, sudah lama menyasarkan khalayak di seluruh dunia, dan wayar berita, seperti Reuters dan Blomberg menawarkan dalam talian secara besar-besaran dan percuma. Akan tetapi, pasa depan, memetik hujah Ken Doctor, penganalisis media di Outsell, sebuah firma perunding, "akan wujud sebilangan kecil saluran berita nasional dalam talian.  Kebanyakannya akan, sama ada mencari cara baru untuk menghasilkan wang daripada khalayak tempatan yang kecil, ataupun cuba menjadi besar di peringkat global sedapat  yang mungkin.

Keempat-empat akhbar yang diperkatakan itu, mempunyai pertaruhan yang berbeza. Edaran bercetak Daily Mail ialah dua juta, menduduki tempat kedua selepas tabloid Sun di Britain, dan kemerosotan edaran adalah perlahan jika dilbandingkan dengan kebanyakan akhbar lain. Akhbar ini masih menghasilkan keuntungan yang memuaskan.  The Guardian dan The New York Times kehilangan pembaca dengan cepat, kos kewartawanan yang berpengaruh meningkat tinggi, dan meskipun syarikat pemegangan mereka baru-baru ini menghasilkan keuntungan, hasil yang merosot membimbangkan.



Bagi The Guardian, seperti yang dibahaskan oleh Charlie Beckett, jelas bahawa pembaca teras melihat jenama akhbar ini sebagai lebih daripada hanya kewartawanan, iaitu sebahagian kehidupan peribadi dan sosial mereka.  Apabila ditanya untuk menjelaskan The Guardian, mereka menggunakan perkataan, seperti "jujur," "terbuka," "pintar," "pelbagai," "liberal," "bangga diri."  Sememangnya, bahasa yang sama kita mungkin gunakan tentang hubungan manusia, persahabatan atau bahkan keluarga. 

Sebagaimana makalah dalam The Economist itu,  Beckett juga menyatakan bahawa berjuta-juta orang membaca The Guardian dalam talian berbanding edisi bercetak.  Jualan bercetak merosot setiap tahun pada kadar unjuran 12 peratus, manakala trend  digital akan menguasai. Walau bagaimanapun, beliau mengingatkan bahawa "meninggalkan edisi bercetak mungkin menjimatkan kos, tetapi juga menimbulkan masalah untuk pembaca The Guardian yang setia" dengan memetik seorang pembaca lama yang berkata:  "Jika kita tidak mempunyai akhbar, kita tidak berbual antara satu sama lain ketika sarapan."

Bagi Beckett, dalam masa depan digital, The Guardian mesti mengubah para pembacanya menjadi sumber.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...