Artikel Popular

Friday, March 22, 2013

Perang Iraq: Garis Masa Pendustaan dan Foto

JUMAAT, 22  Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Pada 19 Mac, genap 10 tahun Perang Iraq. Presiden Saddam Hussein akhirnya pergi sebelum tercetusnya Pemberontakan Arab, manakala Iraq terhumban ke dalam kancah anarki, dan selebihnya, sejarah.  Akibat pencerobohan itu, Pentadbiran Bush  bergelumang dengan keaiban.

Sementara itu, bekas Naib Presiden Dick Cheney,  anggota Repulikan dalam Kongres yang menyokong serangan terhadap Iraq,  dan puak neokonservatif yang memukul gendang perang, seperti Bill Kristol masih mempertahankan keputusan atau pendirian mereka. Sementara Meghan L. O'Sullivan yang menulis dalam The American Interest, berusaha  menilai tindakan  Amerika Syarikat itu, seorang lagi puak neokon, iaitu Richard Perle, mengingatkan bahawa tidak munasabah untuk bertanya adakah Perang Iraq berbaloi?  

Suatu kenyataan yang paling mengejutkan datang daripada neokon,  hujah David Corn dalam Mother Jones dengan membangkitkan kajian yang menunjukkan bahawa wang pembayar cukai untuk menampung kos peperangan AS$2.2 trilion dan 4,488 orang tentera Amerika Syarikat terbunuh, dan sekurang-kurangnya 123,000 hingga 134,000 orang awam Iraq terkorban.

Beberapa tahun lalu, Jonathan Stein dan Tim Dickinson, muncul dengan "pendustaan demi pendustaan: garis masa bagaimana Amerika menceroboh Iraq."  Dengan kata lain, memetik Elizabeth Holtzman dalam The Nation, "George W. Bush berdusta, orang ramai terkorban."  Beliau mengheret rakyat Amerika terbabit dalam peperangan yang mereka tidak dapat lihat.

Bersempena 10 tahun Perang Iraq itu, yang disebut antaranya  dekad yang hilang untuk Amerika dan dekad penyesalan, maka The Atlantic, menerbitkan 50 foto dalam tiga bahagian, iaitu pertama, kedua, dan ketiga dalam "In Focus."





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...