Artikel Popular

Thursday, March 21, 2013

Jangan Gunakan Perunding?

KHAMIS, 21 Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Pilihan Raya Umum semakin hampir.  Parlimen akan dibubarkan bila-bila masa.  Demikian gambaran dan kadangkala khabar angin yang berlegar dalam media sosial. Di  Selangor misalnya, bendera parti yang baru menggantikan yang bendera usang, kelihatan di sana sini.  Bilik gerakan juga telah dibuka. Pendek kata, suasana pilihan raya kian dirasai.

Sementara cerdik pandai politik dan para pengulas semakin menampilkan diri mereka, tidak kurang tinjauan atau kajian yang meramalkan parti yang akan menang.  Pastinya juga, parti-parti yang akan bertanding melantik perunding masing-masing untuk mengatur strategi dan melancarkan kempen.

Adakah parti-parti politik di negara ini wajar menggunakan perunding?  Howard Kurtz yang menulis dalam The Daily Beast mempunyai jawapannya, meskipun beliau mengesyorkan sesuatu kepada Parti Republikan. "Pecat semua perunding," hujah Kurtz, kerana perunding  mencari makan, mengutamakan kepentingan mereka, sambil memetik John Fund.  Beliau juga  memetik penjelasan  Stuart Stevens, ketua ahli strategi kempen Romney, yang dipersalahkan kerana kekalahan Mitt Romney di tangan Barack Obama. 

Jangan gunakan perunding! Jangan percayakan kajian! Lupakan cerdik pandai dan pengulas! Lebih baik berdiri di atas kaki sendiri. Gunakan kekuatan dan pengalaman sendiri!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...