Artikel Popular

Tuesday, March 26, 2013

Dari Greece ke Cyprus: Pelan Penyelamat Tanpa Kesudahan

SELASA, 26 Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Nyata bahawa krisis zon euro belum reda, meskipun Mario Draghi pernah berkata  bahawa boleh menarik nafas lega.  Ketika orang mula memikirkan bahawa zon mata wang bersama 17 buah negara itu selamat, Cyprus pula menjadi mangsa terbaharu.  Negara pulau itu kini bergelut dengan krisis sistem perbankan, manakala zon euro pula bergelut dengan politik yang menakutkan. Yang lebih membimbangkan, seperti yang dibahaskan oleh Ben Hall dalam The Financial Times, krisis Cyprus boleh memusnahkan zon euro.

Krisis Cyprus dapat diredakan untuk seketika kerana adanya pelan penyelamat, yang dipersetujui pada 25 Mac, iaitu operasi penyelamat kelimat di zon euro.  Pada pelan penyelamat 10 bilion euro (AS$13 bilion), atau 12,500 euro untuk setiap orang di pulau itu, menurut carta harian The Economist, adalah kecih jika dibandingkan pelan penyelamat sebelum ini untuk Greece, Ireland dan Portugal, dan sebahagian pelan penyelamat untuk bank-bank Sepanyol.  

Dua pelan penyelamat untuk Greece bernilai 246 bilion euro, lebih daripada 110 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara itu.  Namun, pelan penyelamat adalah yang pertama mengenakan levi terhadap deposit bank, iaitu pendeposit yang lebih 110,000 euro dikenakan levi sekala itu.

Rusia yang pada mulanya diharapkan oleh Cyprus untuk membantu, seperti yang ditunjukkan oleh Presiden Vladimir Putin, kurang senang terhadap pelan penyelamat antarabangsa itu,



  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...